به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ممکن است شخص رئیس جمهور در روزهای آینده در خصوص بازبینی دستمزدهای سال ۱۴۰۱ تصمیم گیری کند. علت این تصمیم گیری تاثیر منفی این افزایش بر اشتغال موجود است.

احتمال کاهش مزد قوت یافت/ افزایش مستمری چه خواهد شد؟
کلانشهر : رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای از احتمال بازنگری در دستمزدهای سال ۱۴۰۱ خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی در صحبت هایی تامل برانگیز به شایعات مربوط به احتمال کاهش حداقل دستمزدهای شورای عالی کار قوت داد.

تورم دو-سه هفته اخیر نتیجه تعیین غیر کارشناسی حداقل مزد است. تصمیم گیری در این خصوص با رئیس جمهور است و احتمال دارد طی هفته های آینده دستمزد ۱۴۰۱ مورد بازنگری قرار بگیرد.

در ادامه این صحبتها آمده است: افزایش ۵۷ درصدی دستمزدهای سال ۱۴۰۱ با شرایط تورمی همخوانی ندارد. تاوان افزایش غیر منطقی را در وهله اول کارگران خواهند. پیش بینی می‌شود با این افزایش کارگران کارگاه های کوچک ۲۵ درصد تعدیل شوند.

سابقه اعتراض به افزایش مزد ۱۴۰۱
این صحبتها درحالی است که پیش از این شورای عالی کار به صورت فوق العاده برای بازبینی دستمزدهای سال ۱۴۰۱ تشکیل جلسه داده بود.

مطابق نقل قولهای این جلسه قرار بود بخش مربوط افزایش مزد سایر سطوح مورد بازنگیری قرار بگیرد. اما در نهایت این جلسه بی نتیجه پایان یافت و افزایش دستمزدها به قوت باقی ماند.

برابر مصوبه سال گذشته شورای عالی کار دستمزد سال ۱۴۰۱ کارگران به میزان ۵۷ درصد برای حداقل بگیران و ۳۸ درصد برای سایر سطوح زیاد شد.

روز گذشته نیز تشکلهای بازنشستگی اعلام کردند سازمان تامین اجتماعی به استناد همین مصوبه، مستمری های سال ۱۴۰۱ را زیاد کرده است.

با این حال صحبت های امروز رئیس کمیسون اقتصادی مجلس باردیگر احتمال کاهش دستمزدها را تقویت کرد. اتفاقی که اگر بیفتد بر افزایش حقوق کارگران بازنشسته و مستمربگیران سازمان تامین اجتماع تاثیرگذار خواهد بود.

 

نظر شما:

security code