شرکت داروسازی «ایلای لی‌لی» (Eli Lilly) به‌تازگی مدعی شده که داروی کاهش وزن آن‌ها در مراحل آزمایش بالینی به نتایج درخشانی دست یافته است. افرادی که این دارو را دریافت و به‌طور همزمان رژیم غذایی داشتند، در 72 هفته به‌طور میانگین 22.5 درصد معادل 23.5 کیلوگرم وزن کم کردند. متخصصان از نتایج این تحقیق شگفت‌زده شده‌اند.

نتایج شگفت انگیز آزمایش های بالینی یک داروی لاغری؛ کاهش وزن ۲۲.۵ درصدی در ۷۲ هفته
کلانشهر : نتایج عملکرد داروی «تیرزپاتید» محصول شرکت ایلای لی‌لی هنوز برای همتاداوری به مجله‌های علمی ارسال نشده، اما ادعای این شرکت بسیار را متخصصان را غافلگیر کرده است. دکتر «سکار کاتیرسان» از شرکت داروسازی Verve Therapeutics می‌گوید این دارو می‌تواند شرایط درمان چاقی را متحول کند.

کنترل وزن ترازو

داروی کاهش وزن تیرزپاتید چقدر موثر است؟

در مطالعه شرکت الی لیلی 2539 نفر شرکت کردند و در ابتدای کار به‌طور میانگین 104.7 کیلوگرم وزن داشتند و شاخص BMI آن‌ها روی عدد 38 بود. شاخص BMI اعداد بالای 30 را چاق تعریف می‌کند. این افراد در چهار گروه تقسیم شدند و همگی مشاوره غذایی دریافت کردند تا حداکثر کالری دریافتی روزانه را به 500 کالری برسانند. در پایان تحقیق، کسانی که داروی تیرزپاتید را مصرف کرده بودند، به وزنی در حدود 81 کیلوگرم رسیدند و شاخص BMI آن‌ها تا زیر عدد 30 پایین آمد. این عملکرد بسیار فراتر از عملکرد سایر داروهای کاهش وزن و تنها از طریق جراحی ممکن بود.
دکتر «لوئیس جی. ارون»، رئیس مرکز کنترل وزن Weill Cornell Medicine که در این مطالعه به عنوان ناظر ارشد با ایلای لی‌لی همکاری داشته، می‌گوید برخی از شرکت‌کنندگان در پایان مطالعه به دامنه وزن عادی رسیدند. سخنگوی الی لیلی می‌گوید این شرکت هنوز نمی‌تواند اعلام کند که چه زمانی به دنبال کسب مجوز از سازمان غذا و دارو خواهد رفت.

تیرزپاتید همچنین در تحقیقات دیگری برای درمان دیابت نوع 2 در دست بررسی قرار دارد. «موهیت بانسال»، تحلیل‌گر شرکت Wells Fargo در یادداشتی درباره این موفقیت نوشت: «این داده‌ها احتمالا باور وال استریت نسبت به پتانسیل‌های تیرزپاتید در تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی در بازار داروهای درمان چاقی را تایید می‌کند.» تحلیل‌گر شرکت Mizuho Securities هم اعلام کرد که این دارو می‌تواند در بازار کاهش وزن و دیابت به یک محصول چند میلیارد دلاری تبدیل شود. البته همانطور که گفتیم هنوز این نتایج در ژورنالی منتشر نشده‌اند.