حلقه همدلی در حیران نگین ایران


۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - ۱۱:۵۵ | کد خبر: ۲۱۲۸۳ چاپ

جشنواره حیران نگین ایران که در ۲۸ اردیبهشت ماه در منتهی‌الیه غرب استان گیلان برگزار می شود، با تمرکز بر این منطقه گردشگرپذیر، دل‌های مردمان شهرهای دور و نزدیک آن را به هم نزدیک‌تر خواهد کرد و به صنعت گردشگری و اقامتگاه‌ها و واحدهای بومگردی رونق خواهد بخشید.

حلقه همدلی در حیران نگین ایران
کلانشهر : بیش از ۲ ماه از طرح ایده جشنواره حیران نگین ایران از سوی امام جمعه آستارا سپری نمی شود و در این مدت، افزون بر چهار جلسه با حضور مسئولان محلی و استانی برای برگزاری و تمهید مقدمات این رویداد فرهنگی، هنری و ادبی برگزار شده است.

طرح این جشنواره نشانه اهمیت دادن بالاترین مقام مذهبی و دینی شهرستان آستارا به برجسته کردن ظرفیت های گردشگری دهستان حیران، جهت ایجاد وحدت و مودت بین مردم و حذف همیشگی حاشیه سازی های بی پایه و اساس در خصوص موقعیت جغرافیایی این قطب گردشگری است.

در این که دهستان و کوهستان حیران با آن گردنه معروفش در حوزه استحفاظی شهرستان آستارا و استان گیلان واقع شده ، تردیدی نیست و حسب اتفاق، همین موقعیت جغرافیایی و مرزی حیران در نزدیکی استان اردبیل، می تواند پایگاهی برای سردادن فریاد همدلی و همداستانی در راستای توسعه و رونق صنعت توریسم بین این دو استان باشد.

جشنواره حیران نگین ایران، مورد توجه و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز قرار گرفته است و حضور مدیرکل و معاونان او در یکی از جلسات هماهنگی جشنواره در دفتر امام جمعه آستارا نشان داد که دستگاه فرهنگی هنری استان، هم از برگزاری این رویداد مهم پشتیبانی می کند و هم درصدد آن است با درج عنوان جشنواره در تقویم برنامه های خود، از سال بعد این برنامه را در سطحی فرااستانی اجرا کند.

بی شک وقتی قابلیت های طبیعی و گردشگری حیران، فراتر از مقوله مالکیت و موقعیت جغرافیایی آن، در رسانه ها برجسته و برای مسافران و مهمانان داخلی و خارجی معرفی شود، در جلب نظر گردشگران و رونق صنعت گردشگری و ماندگاری مسافران و درآمدزایی برای اقامتگاه های دور و نزدیک موثر خواهد بود و حنای اغواگران در فضای مجازی رنگ خواهد باخت.

این نگاه فرهنگی می تواند به عنوان مدل و الگویی برای حل بسیاری از مشکلات اجتماعی دیگر به کار آید و مردم و مسئولان به جای گریز از برخی نقاط به اصطلاح تنش زا ، با تمرکز بر داشته ها و قابلیت های متنوع و احیا و به تصویر کشیدن ظرفیت های نهفته آن محل و منطقه، نگاه ها و فکرهای مسموم را از آن بزدایند و افکار عمومی را به منافع جمعی قابل استحصال از آن منطقه جلب کنند.

مسئولان در نظر دارند در حاشیه برگزاری جشنواره حیران نگین ایران، واکسیناسیون کرونا بخصوص نوبت سوم آن را نیز برای شرکت کنندگان در این برنامه و ساکنان روستاهای اطراف حیران انجام دهند و حتی استقرار میز خدمت مدیران، برپایی نمایشگاه های عرضه صنایع دستی و گلیم عنبران آستارا، غرفه های بازی و تفریح کودکان، بازی های بومی محلی و هنرنمایی هنرمندان و خوانندگان معروف و ملی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

شورای فرهنگ عمومی آستارا ریاست جشنواره حیران نگین ایران را بر عهده دارد و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان به عنوان دبیرخانه، تا بیستم اردیبهشت ماه مشغول دریافت آثار نقاشی، عکس و شعر است و آستارا که از دیرباز به فرهنگ و آمار بالای باسوادی شهره است، اکنون به عنوان دروازه ورودی استان گیلان، با اجرای وزین و متین این آئین فرهنگی و ادبی، فرش قرمزی زیرپای علاقه مندان به سیر و سیاحت خواهد گسترد تا چشم ها حیران زیبایی های حیران باشند.

در استان گیلان که در تعطیلات پایان ماه رمضان، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر و گردشگر در آن حضور یافتند و ۹۶ درصد تخت های اقامتگاه های رسمی استان اشغال شد، باید بیش از همیشه به مناطق و امکانات گردشگری توجه شود و از کوچکترین مزیت خدادادی، تاریخی، مذهبی این خطه برای جذب مهمان و مسافر داخلی و خارجی بهره برداری گردد تا صنعت گردشگری در کنار بخش کشاورزی به عنوان دو پیشران اقتصاد و توسعه استان، همواره بالفعل و پویا باشد.