تغییرات آب و هوایی منجر به انتشار هزاران ویروس جدید در میان گونه‌های جانوری تا سال ۲۰۷۰ می‌شود و احتمالاً خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی نوظهور از حیوانات به انسان‌ها را افزایش می‌دهد.

نتیجه عجیب مطالعات درباره تغییرات آب و هوایی
کلانشهر : بر اساس یک مطالعه جدید، تغییرات آب و هوایی منجر به انتشار هزاران ویروس جدید در میان گونه‌های جانوری تا سال ۲۰۷۰ می‌شود و احتمالاً خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی نوظهور از حیوانات به انسان‌ها را افزایش می‌دهد.

وقوع این امر در مورد آفریقا و آسیا، قاره‌هایی که در چندین دهه گذشته کانون بیماری‌های کشنده‌ بوده‌اند، بیشتر است.

محققان مدلی را ارائه دادند که چگونگی انتقال ویروس‌ بین بیش از ۳۰۰۰ گونه پستاندار در ۵۰ سال آینده در صورت گرم شدن دو درجه سانتی‌گراد دمای جهان را بررسی کرده است. آنها دریافتند که شیوع ویروس بین گونه‌‌های مختلف پستانداران بیش از ۴۰۰۰ بار اتفاق می‌افتد. پرندگان و حیوانات دریایی در این مطالعه وارد نشدند.

خطر همه‌گیری‌ ویروسی به دلیل تغییرات آب و هوایی

محققان گفتند همه ویروس‌ها به انسان سرایت نمی‌کنند یا به همه‌گیری در مقیاس کووید-۱۹ تبدیل نمی‌شوند، اما با افزایش دما و مطلوب شدن شرایط برای رشد ویروس‌ها، خطر سرایت به انسان را افزایش می‌یابد.

گرگوری آلبری، نویسنده ارشد این مطالعه، عضو گروه زیست‌شناسی در دانشگاه جورج تاون گفت: «دقیقاً مشخص نیست که این ویروس‌های جدید چگونه می‌توانند بر گونه‌های درگیر تأثیر بگذارند، اما بسیاری از آنها احتمالاً به خطرات جدید تبدیل شده و به ظهور همه‌گیری‌های جدید در انسان دامن می‌زنند.»

وی افزود: «این موضوع حتی در بهترین شرایط از نظر تغییرات آب و هوایی نیز کاملاً قابل پیشگیری نیست.»

آلبری همچنین هشدار داد که از آنجایی که ظهور بیماری‌های عفونی ناشی از تغییرات آب و هوا احتمالاً در حال حاضر رخ داده است، جهان باید برای یادگیری و آماده شدن برای آن بیشتر تلاش کند.

زنگ خطر برای محدود کردن گرمایش جهانی

کالین کارلسون، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت که ما باید سطح گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم و سوخت‌های فسیلی را به تدریج حذف کنیم تا خطر گسترش بیماری‌های عفونی را کاهش دهیم.

جارون براون، مدیر سازمان‌دهی گروه عدالت آب‌وهوایی، گفت این مطالعه بر بی‌عدالتی‌های آب و هوایی که توسط مردم ساکن در کشورهای آفریقایی و آسیایی تجربه شده است، تأکید می‌کند.

براون گفت: «کشورهای آفریقایی و آسیایی با بیشترین تهدید مواجهه در معرض ویروس قرار دارند و این موضوع نشان می‌دهد که چگونه افرادی که در خط مقدم بحران هستند، اغلب کمترین کار را برای ایجاد تغییرات آب و هوایی انجام داده‌اند.

نظر شما:

security code