نحوه پخت ناهار برای مدارس ژاپن

ژاپن؛ تضمین یک وعده غذای سالم و رایگان برای تمام دانش‌آموزان


۱۴۰۱/۰۲/۲۴ - ۱۹:۲۸ | کد خبر: ۲۱۴۹۲ چاپ

براساس قوانین ژاپن مواد اولیه ناهار مدارس باید از مواد تازه، طبیعی و عاری از آفت کش و کودهای شیمیایی تهیه شود و مملو از میزان متناسبی از گروه‌های مختلف مواد غذایی مانند پروتئین، ویتامین و کربوهیدارت باشد

کلانشهر: کیوشوکو یا ناهار مدارس از سوی متخصصان کاربلد تغذیه طراحی شده و به دلیل تعادل مواد غذایی آن در جهان معروف است. 

دولت ژاپن به تمام دانش‌آموزان مقطع دبستان و بیشتر دانش‌آموزان دبیرستانی یک وعده غذای رایگان می‌دهد. در واقع هر دانش‌آموز ژاپنی بدون توجه به سطح اجتماعی- اقتصادی خانواده خود در طول روز از خوردن یک وعده غذای سالم و رایگان  بهره‌مند می‌شود.

ناهار مدارس در فرهنگ ژاپن بسیار مهم و ارزشمند است و ژاپنی‌ها کلمه‌ای ویژه برای این زمان و غذای نیمروز در مدارس دارند؛ "کیوشوکو". 

کیوشوکو یا ناهار مدارس از سوی متخصصان کاربلد تغذیه طراحی شده و به دلیل تعادل مواد غذایی آن در جهان معروف است.

ژاپنی‌ها به تهیه وعده غذایی خوشمزه و متعادل به عنوان ناهار هر روزه برای جوانان اعتقاد دارند و به صورت طبیعی عادت خوب خوردن و آنچه باید در خارج از مدرسه خورده شود را به دانش آموزان می‌آموزند.

براساس قوانین ژاپن مواد اولیه کیوشوکو باید از مواد تازه، طبیعی و عاری از آفت کش و کودهای شیمیایی تهیه شود و مملو از میزان متناسبی از گروه‌های مختلف مواد غذایی مانند پروتئین، ویتامین و کربوهیدارت باشد.

کارکنان تهیه ناهار مدارس باید از دستورالعمل‌های سختگیرانه بهداشتی در حین تهیه و پخت غذاها پیروی کنند. این دستورالعمل‌ها پس از شیوع کرونا به شدت سخت‌تر شده‌اند.

یک بلاگر انگلیسی زبان ژاپنی روند تهیه کیوشوکو در یک مرکز تهیه غذای ناهار مدارس و روند تولید این مهم ژاپنی را نشان می‌دهد.