به موقع اقدام نشود تا 150 سال آینده گیلان پیر می ماند

گیلانی ها تا ۷ سال آینده بچه دار نشوند استان دچار سیاهچاله جمعیتی می شود


۱۴۰۱/۰۲/۲۶ - ۲۰:۴۹ | کد خبر: ۲۱۵۶۹ چاپ

در صورت سالمند شدن جمعیت کشور و استان، علاوه بر به خطر افتادن هویت و امنیت،تولید و توسعه کشور و استان هم دچار چالش‌های جدی می‌شود و هزینه‌های بسیاری بر جامعه و خانواده‌ها تحمیل خواهد شد

گیلانی ها تا ۷ سال آینده بچه دار نشوند استان دچار سیاهچاله جمعیتی می شود
کلانشهر: اسماعیل نورصالحی سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در جلسه قرارگاه جوانی جمعیت که با حضور رییس دانشگاه و سایر معاونین برگزار شد با بیان اینکه کاهش نرخ باروری یک خطر برای هویت ایرانی و گیلانی است، اظهار کرد: تحقق جوانی جمعیت یک وظیفه ملی و استانی است.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه؛نورصالحی افزود: اگر نتوانیم جمعیت استان را طی هفت سال احیا کنیم دچار سیاهچاله جمعیتی می شویم و ۱۵۰ سال زمان می برد که بتوانیم مجدد جمعیت استان را جوان کنیم.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به پایین بودن نرخ باروری در استان گیلان گفت: در صورت تداوم روال کنونی باروری و جمعیت، در ۳۰ سال آینده گیلان خالی از نسل جوان خواهد شد و این موضوع از لحاظ امنیتی و هویتی هم بسیار خطرناک است.

نورصالحی تصریح کرد: در صورت سالمند شدن جمعیت کشور و استان، علاوه بر به خطر افتادن هویت و امنیت، تولید و توسعه کشور و استان هم دچار چالش های جدی می شود و هزینه های بسیاری بر جامعه و خانواده ها تحمیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: تحقق جوانی جمعیت از وظایف همه دستگاه ها است و دانشگاه علوم پزشکی با جدیت این مهم را دنبال می کند.

به گزارش کلانشهر،یکی از مشکلات اساسی کاهش جمعیت و فرزندآوری در ایران معضلات اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری است که در تمام نقاط ایران و گیلان قابل مشاهده است.
عدم رشد اقتصادی، تورم بالا ،عدم امید به بهبود اوضاع در آینده باعث شده است تا سن ازدواج در گیلان بالا برود و در صورت ازدواج هم زوج ها فرایند بچه دار شدن را به طور مداوم به آینده موکول کنند. آینده‌ای که ممکن است برای برخی هرگز فرا نرسد و آنها تا پایان عمر بدون فرزند باقی بمانند.

براساس بررسی های موردی و همچنین اظهار نظر کاربران فضای مجازی، زوج های جوان فاقد فرزند یا تک فرزند می‌گویند حاضر نیستند با شرایط موجود در ایران فرد دیگری را به این دنیا بیاورند تا با مشکلات مشابه آنها دست و پنجه نرم کند.
به نظر می رسد مسئولان امر برای تشویق زوج ها به فرزندآوری باید از هشدارهای صرف و مشوق های غیرجذاب مانند تسهیلات دست برداشته و در سطح کلان چشم انداز اقتصادی،اجتماعی و سیاسی را برای عموم مردم بهبود ببخشند تا مانند گذشته زوج ها به طور عادی صاحب فرزند شوند. روندی که مشکل کهنسالی جمعیت در آینده را هم برطرف می‌کند.  

میانگین سن فوتی های کشور ۶۶.۲ سال
عمرِ گیلانی ها طولانی تر است

نظرات شما:

حسین صفرزاده 26 اردیبهشت 1401 ساعت 11:02

با سلام تا زمانی که هیچ فکر درست و حسابی ایی برای اقتصاد خانواده نکنند?
بدتر از این خواهد شد???

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code