فاضلاب ها حیات تالاب انزلی را به شدت به خطر انداخته است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی گفت: فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماند‌ها و نخاله‌ها حیات تالاب انزلی را به شدت به خطر انداخته است.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، احسان هادی‌پور در حاشیه برگزاری نمایش پرفورمنس تالاب انزلی که توسط  هنرمندان تئاتر این شهرستان در زیستگاه قلمگوده برگزار شد، گفت: در این نمایش که مبارزه خیر و شر بود عامل خیر نماد آب و موجودات زنده و عامل شر نماد آلاینده‌های تالاب بود که با مشارکت مردم با نجات تالاب به پایان می‌رسد . 

وی افزود: در حاشیه برگزاری نمایش مفهومی احیای تالاب انزلی ۷۰ دانش آموز در یک کارگاه آموزشی در مورد اهمیت حفظ پرندگان مهاجر، کاهش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و احیای تالاب بین المللی انزلی آموزش دیدند . 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۵۰ گونه پرنده مهاجر وارد تالاب انزلی می‌شوند، ادامه داد: این تالاب به دلیل تنوع زیستگاهی پذیرای بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر به گیلان است . 

هادی‌پور گفت: فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماند‌ها و نخاله‌ها، گیاهان مهاجمی همچون آزولا و سنبل آبی، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب، آتش زدن عمدی نیزار‌ها با هدف تصرف زمین، ورود رسوبات از رودخانه‌ها، انتقال آلودگی از دریا و کاهش میزان آب موجود حیات تالاب انزلی را به شدت به خطر انداخته است . 

وی خاطرنشان‌کرد: از بین رفتن زیستگاه‌های تالاب بین المللی انزلی موجب کاهش مهاجرت پرندگان مهاجر به این تالاب شده است . 

تالاب بین المللی انزلی سال ۱۹۹۳ در فهرست تالاب‌های در معرض خطر (مونترو) قرار گرفت.

 

نظر شما:

security code