آرامش بازار، قیمت مرغ گیلان را به عقب راند


۱۴۰۱/۰۲/۲۸ - ۱۴:۵۲ | کد خبر: ۲۱۶۲۹ چاپ

با توجه به عادی شدن وضعیت توزیع مرغ در کشور، قیمت این محصول در گیلان از قیمت مصوب فاصله گرفت و با کاهش ۳۰ درصدی توزیع می‌شود.

آرامش بازار، قیمت مرغ گیلان را به عقب راند
کلانشهر : قیمت مرغ گرم در بازار امروز رشت و در فروشگاه‌های معمولی و همچنین فروشگاه‌های زنجیره ای متفاوت است اما در همه این فروشگاهها این قیمت زیر نرخ مصوب دولت به فروش می رود اما همچنان تقاضای خرید مرغ کم است و به طور معمول در همه فروشگاهها مرغ موجود است.

اما قیمت مرغ در فروشگاههای مختلف از کیلویی ۳۸ هزار تا ۴۵ هزار تومان به فروش می رسد که این رقم در فروشگاههای زنجیره ای بین از ۳۸ هزار تا ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسد. این درحالی است که قیمکت مصوب مرغ گرم پس از اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد.

این در حالی است که قیمت مرغ منجمد نیز در فروشگاههای زنجیره ای متفاوت و اختلاف قیمت نیز زیاد است، زیرا براساس بررسی میدانی خبرنگار ایرنا، به طور میانگین در فروشگاههای سطح استان مرغ منجمد به قیمت ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم عرضه می شودو البته در برخی از فروشگاهها نیز قیمت مرغ منجمد از مرغ گرم نیز سبقت گرفته است و تا ۴۸ هزار تومان به فروش می رسد.

کاهش قیمت مرغ گیلان از زبان مصرف کنندگان

یکی از کارکنان فروشگاه زنجیره‌ای دلیل قیمت بالای مرغ منجمد را خرید قبلی این فروشگاه اعلام کرد و گفت: به دلیل اینکه این مرغ‌های منجمد اول هفته جاری به فروشگاه ارسال شده، مجبوریم با همان قیمت قبلی به فروش برسد که استقبال مردم از خرید مرغ منجمد بسیار کم بوده و به همین دلیل این مرغ‌ها هنوز به فروش نرفت.

مسئول یکی از فروشگاهها عرضه مرغ در رشت نیز گفت: از روزی که قیمت مرغ با نرخ جدید وارد بازار شده، هر روز شاهد کاهش قیمت بودیم و از کیلویی حدود ۶۰ هزار تومان ، امروز به ۴۵ هزار تومان رسیده است.

این فروشنده مرغ و تخم مرغ کاهش تقاضا و عادی شدن مصرف را دلیل دیگر کاهش قیمت دانست و ادامه داد: البته تا حدی سهمیه ما به دلیل تقاضای کم مردم کاهش یافته اما همانطور که مشاهده می‌کنید، با این وجود مرغ موجود است زیرا بسیاری از مردم منتظرند که قیمتها باز کاهش یابد و وضعیت تخم مرغ نیز اینگونه است و تخم مرغ از دانه ای سه هزار تومان به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.

یکی از خریداران که از این فروشگاه مرغ خریده بود نیز گفت: به دلیل اینکه قیمت مرغ نوسان دارد و هر روز کاهش می یابد، یک عدد مرغ خریدم زیرا منتظریم که قیمت مرغ کاهش و حتی به زیر ۳۵ هزار تومان برسد و این مسئله به نفع مردم است.

وی افزود: از سوی دیگر در فضای مجازی گفته می شود که به دلیل تقاضای کم مردم برای خرید مرغ، این مرغ ها روزانه جمع آوری و فقط پلاستیک آن تغییر و با تاریخ جدید دوباره به بازار می آید و به همین دلیل خرید مرغ از سوی مردم بسیار کم شده است.

وی ادامه داد: البته من چند سالی است که از این فروشگاه مرغ و تخم مرغ تهیه می‌کنم و از فروشنده آن اعتماد کامل دارم چون وی گفته که گرچه هر روز یک تا چند مرغ به فروش نمی‌رود اما آن را عودت نمی‌دهیم و روز بعد به فروش می رسانیم.

 مرغ  12

هدف از هدفمندسازی یارانه، تعادل در بازار عرضه و تقاضا است

مدیرکل جهاد کشاورزی استان گیلان در خصوص روند نزولی قیمت مرغ در این استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هدف از هدفمندسازی یارانه همین است و باید بازار عرضه و تقاضا مشخص باشد تا بازار به تعادل برسد.

صالح محمدی افزود: هم اینک شرایط طبیعی اسیت چون پیش بینی ما نیز همین بود و قیمتی که از سوی دولت برای نرخ مرغ اعلام شده، قیمت ماکزیمم است که به طور حتم این قیمت در استانهای مختلفی که تولیدکننده و مصرف کننده هستند، متفاوت است.

وی ادامه داد: قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و به طور حتم طی روزهای آینده، قیمتها واقعی می شود و مردم نیز با آرامش بیشتری خرید خود را انجام خواهند داد و از سوی دیگر  قیمتها نباید به گونه‌ای باشد که مرغداران نیز متضرر شوند که هدف مهم هدفمندی رایانه نیز همین امر است که تولید کننده و همچنین مصرف کننده راضی باشند.

مدیرکل جهاد کشاورزی گیلان در ادامه با تکذیب شایعه عرضه مرغ های تاریخ مصرف گذشته نیز اشاره و بیان کرد: همچین چیزی صحت ندارد و تعدادی از افراد مغرض قصد دارند به مردم و همچنین به تولیدکنندگان آسیب برسانند که دست به چنین اقداماتی و شایعاتی می زنند و قصد دارند فضای توزیع و خرید مرغ را به سمت نگرانی ببرند.

محمدی خاطرنشان کرد: به هر حال اگر مردم  در این خصوص چیزی را مشاهده کنند و یا مدرکی در این خصوص دارند را ارایه کنند چون اگر تولیدکننده‌ای این کار را انجام دهد به شدت با آن برخورد خواهیم کرد.

با توجه به کاهش تدریجی مرغ طی هفته جاری در بازار و رسیدن قیمت آن، از ۶۰ هزار تومان به ۳۸ هزار تومان ، انتظار می رود که طی روزهای آتی قیمت مرغ با توجه به عرضه و تقاضا به یک ثبات دست یابد تا هیجان بازار نزول و کاهش یابد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه گیلان یکی از تولیدکنندگان مرغ در کشور محسوب می شود، انتظار می‌رود که قیمت مرغ در استان پایین‌تر از نرخ مصوبه اعلام شده باشد و قیمت مرغ به گونه‌ای تعیین شود که رضایت‌مندی تولیدکننده و مصرف کننده را به همراه داشته باشد.     

نظر شما:

security code