تاثیرات آب لیموترش بر بدن


۱۴۰۱/۰۲/۲۹ - ۱۵:۲۴ | کد خبر: ۲۱۶۷۳ چاپ

در این مطلب راجع به فواید و مضرات نوشیدن آب لیموترش برایتان می‌گوییم.

تاثیرات آب لیموترش بر بدن
کلانشهر : اگر به توصیه‌های آنلاین باور دارید نوشیدن آب ولرم با مقداری آب لیمو سم زدا، انرژی بخش و آرام بخش است. آب و آب لیمو به تنهایی مفید هستند. اما اگر آن دو را با یکدیگر ترکیب کنید سالم‌تر می‌شوند؟ پاسخ واقعا سریع این است خیر! آیا نوشیدن آب لیموترش می‌تواند آسیب طولانی مدتی به شما وارد کند؟ بعید به نظر می‌رسد. آب لیموترش حاوی ویتامین ث است، اما آیا به ویتامین ث نیاز دارید؟

آب لیمو ترش حاوی ویتامین ث یک ماده مغذی حیاتی است. مدتهاست که می‌دانیم کمبود ویتامین ث می‌تواند منجر به اسکوربوت شود. اسکوربوت یا اِسکِروی بیماری‌ای است که بر اثر کمبود ویتامین ث که در سنتز و ساخت کلاژن نقش دارد به وجود می‌آید.

اسکوربوت موجب ظاهر شدن لکه‌هایی بر روی پوست، اسفنجی شدن لثه‌ها و خونریزی غشا‌های مخاطی می‌شود. لکه‌ها بر روی ران‌ها و پا‌ها بیش‌تر ظاهر می‌شوند. افراد مبتلا به اسکوربوت رنگ پریده و افسرده هستند و ممکن است دچار فلج یک یا چند عضو شوند.

در اسکوربوت پیشرفته زخم‌ها باز شده چرک می‌کنند دندان‌ها می‌افتند و سرانجام در صورت عدم درمان فرد فوت می‌کند. این وضعیت بیش‌تر در دریانوردانی در تاریخ دیده شده که در سفر‌های طولانی مدت به میوه و سبزیجات تازه دسترسی نداشتند. اگر ویتامین ث کافی در رژیم غذایی خود داشته باشید هر چیز اضافی به صورت ویتامین ث یا اگزالات از طریق ادرار دفع می‌شود.

اگر ویتامین ث در بدن شما کم است نوشیدن آب لیموترش می‌تواند کمک کننده باشد. ویتامین ث در دمای ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتیگراد شروع به کاهش می‌کند که تاثیر کمی بر سطح آب لیمو گرم شما خواهد داشت، اما موضوعی بیش از حد نگران کننده نیست.

آب لیموترش چه کار‌های دیگری می‌تواند انجام دهد؟

آب لیموترش ممکن است فواید دیگری نیز داشته باشد، اما نتایج تحقیقات تاکنون متفاوت بوده اند.

پژوهشی نشان داد افرادی که سطح چربی خون (کلسترول) بالایی داشتند و به مدت هشت هفته آب لیموترش مصرف می‌کردند هیچ تغییری در فشار خون، وزن یا سطح چربی خون خود مشاهده نکردند.

با این وجود، در پژوهشی دیگر نوشیدن ۱۲۵ میلی لیتر آب لیموترش با نان منجر به کاهش اندکی در سطح قند خون در مقایسه با نوشیدن چای یا آب همراه با نان شد. یک پژوهش دیگر نتیجه مشابه را درباره نوشیدن ۳۰ گرم آب لیموترش با آب پیش از خوردن برنج نشان داد.

پژوهشگران معتقدند که اسیدیته آب لیموترش باعث مهار آنزیم خاصی در بزاق (آمیلاز بزاق) می‌شود که معمولا شروع به تجزیه نشاسته در دهان می‌کند.

بنابراین، زمان بیشتری به طول می‌انجامد تا نشاسته تجزیه شود تا گلوکز در روده کاهش یافته و از طریق دیواره روده به خون شما انتقال یابد. برای افراد مبتلا به دیابت، این وضعیت ممکن است منجر به کاهش روند افزایش سطح قند خون شود، اما این موضوع هنوز آزمایش نشده است.

پژوهش دیگری نشان می‌دهد که مواد مغذی دیگری در لیموترش وجود دارند که ممکن است برای محافظت در برابر ابتلا به دیابت مفید باشند.این احتمال وجود دارد که با افزودن آب لیموترش به غذای خود از فواید مشابهی بهره‌مند شوید.

آیا آب لیموترش سم زدا، انرژی زا یا تسکین دهنده است؟

بدن شما در حال حاضر بدون کمک اضافی آب لیموترش سم زدایی را انجام می‌دهد و سموم یا مواد مغذی اضافی را در کبد تجزیه می‌کند و آن مولکول‌ها را از طریق کلیه‌ها از بین می‌برد و از طریق ادرار دفع می‌کند.

هیچ شواهدی وجود ندارند که نشان دهند ویتامین ث به این امر کمک کند. بنابراین، هر ادعایی بر این مبنا که آب لیموترش بدن شما را سم زدایی می‌کند نادرست است. اگر واقعا به سم زدایی نیاز دارید احتمالا باید پیوند کبد انجام دهید!

آیا آب لیموترش به شما انرژی می‌دهد؟

پاسخ کوتاه این است، خیر. با این وجود، مانند بسیاری از مواد مغذی اگر به اندازه کافی آب لیموترش دریافت نکنید ممکن است احساس کنید انرژی شما کاهش یافته است.

در مورد آب لیموترش که یک نوشیدنی آرام بخش است برخی از مردم نوشیدنی‌های گرم را تسکین دهنده می‌دانند و برخی دیگر نوشیدنی‌های سرد را ترجیح می‌دهند. بهترین دما برای نوشیدن مایعات دمایی است که در آن به احتمال زیاد به اندازه کافی آب بنوشید تا هیدراته بمانید.

آیا نوشیدن آب لیموترش ضرر دارد؟

از آنجایی که آب لیمو اسیدی است نگرانی‌هایی در مورد قابلیت آن در فرسایش مینای دندان وجود دارد. با این وجود، این مشکل برای هر نوشیدنی اسیدی از جمله نوشابه‌های گازدار و آب پرتقال نیز وجود دارد.

برای به حداقل رساندن خطر فرسایش اسیدی برخی از دندانپزشکان اقداماتی را توصیه کرده اند: پس از نوشیدن آب لیموترش دهان خود را با آب تصفیه شده بشوئید. جویدن آدامس بدون قند پس از آن برای تحریک تولید بزاق کاری موثر است. از مسواک زدن بلافاصله پس از نوشیدن آب لیموترش خودداری کنید. نوشیدن آب لیموترش را از طریق نی برای جلوگیری از تماس آن با دندان انجام دهید.

برخی از پزشکان می‌گویند که آب لیموترش ممکن است مثانه را تحریک کند و احتمال دارد باعث شود برخی افراد احساس کنند که نیاز به دفع بیش‌تر ادرار به خصوص در هنگام شب دارند.

اگر این طور است آنان توصیه می‌کنند که آب ساده را جایگزین لیموترش کنید. با این وجود، در پژوهشی که طیف وسیعی از نوشیدنی‌ها از جمله نوشیدنی‌های حاوی لیموترش را مورد بررسی قرار داد هیچ تاثیری بر روی تحریک مثانه مشاهده نشد.

برخی دیگر می‌گویند آب لیموترش رفلاکس اسید (سوزش سر دل) را بدتر می‌کند. اما این مورد نیز آزمایش و اثبات نشده است.

با تمام این موارد آیا باید آب لیموترش بنوشم؟

اگر از نوشیدن آب لیموترش لذت می‌برید آن را بنوشید! اما اگر نوشیدن آن را دوست ندارید چیزی را از دست نمی‌دهید.

شما می‌توانید ویتامین ث مورد نیاز بدن تان را از سایر مرکبات و هم چنین سایر میوه‌ها و سبزیجات دریافت کنید. هم چنین، شما می‌توانید مقداری آب لیموترش را روی گوشت، سالاد یا سبزیجات خود بچکانید.

نظر شما:

security code