به دلیل آسیب به پل تاریخی سیاهرود؛

 اجرای یک پروژه گردشگری در گیلان متوقف شد


۱۴۰۱/۰۳/۰۱ - ۱۲:۳۱ | کد خبر: ۲۱۷۵۷ چاپ

سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری گیلان با اشاره به تخریب شدن پایه‌های پل تاریخی سیاهرود، بیان کرد: برای مسببین تخریب این پل شکایت طرح شده و به جد پیگیر این موضوع هستیم

 اجرای یک پروژه گردشگری در گیلان متوقف شد
کلانشهر : اجرای پروژه گردشگری در حاشیه پل تاریخی سیاهرود در رودبار که سبب آسیب به این اثر شده بود با دستور رئیس کل دادگستری گیلان متوقف شد.

حدود یک ماه از اتفاق تلخ برای پل تاریخی سیاهرود می‌گذرد در این مدت با پیگیری رسانه‌ای و همچنین مطالبه گری به حق مردم و بومیان رسیدگی به این موضوع شکل جدی تری به خود گرفت و حتی بررسی این موضوع به کمیسیون اصل مجلس نیز رسید و مجلس خود را مکلف به پیگیری مطالبه به حق مردم سیاهرود کرد.

از طرف دیگر حضور و بازدید میدانی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان از محل تخریب پل تاریخی سیاهرود، مهر تأییدی برای دغدغه مندی مسئولان قضائی استان نسبت به پیگیری و حل این مسئله بود و احمد آقایی در این بازدید ضمن تاکید ویژه نسبت به برخورد جدی با متخلفان و مسببان تخریب پل تاریخی سیاهرود، قول مساعد برای پیگیری مرمت و بازسازی آن توسط متولیان امر را به مردم داد.

اما پیگیری‌ها و مطالبه گری های مردم منطقه سیاهرود پای رئیس کل دادگستری گیلان را هم به این منطقه باز کرد.

 

دستگاه قضائی در برخورد با متخلفین هیچ گونه اغماضی نمی‌کند

رئیس کل دادگستری گیلان در بازدید از پل تاریخی سیاهرود، با تاکید بر برخورد جدی با مسببین تخریب این میراث ارزشمند، تصریح کرد: دستگاه قضائی در برخورد با متخلفین هیچ گونه اغماضی نمی‌کند و در خصوص مسببین آسیب زدن به این پل هم این موضوع صدق می‌کند.

حجت الاسلام حمزه خلیلی با اشاره به کوتاهی‌های صورت گرفته در حفظ و حراست از میراث فرهنگی در منطقه سیاهرود، بیان کرد: سهل انگاری‌های صورت گرفته در حفظ و حراست از پل تاریخی سیاهرود به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

وی، حفظ و حراست از انفال، منابع طبیعی و آثار تاریخی را خط قرمز دستگاه قضائی برشمرد و افزود: آثار تاریخی و طبیعی امانتی گرانبها از گذشتگان به ما ارث رسیده که باید با حفظ و حراست از آن، به نسل‌های آینده بسپاریم.

پروژه متوقف شد

رئیس کل دادگستری گیلان با غیر قانونی خواندن اقدام سرمایه گذار بخش خصوصی در منطقه سیاهرود، دستور توقف پروژه و رسیدگی قضائی صادر کرد و گفت: میزان خسارت وارد شده به پل و همچنین برداشت شن از بستر رودخانه مورد ارزیابی دقیق کارشناسی قرار گیرد و مسببین امر برخورد جدی شود.

حجت الاسلام خلیلی با تاکید بر اینکه باید در حفظ میراث تاریخی و فرهنگی کوشا باشیم، تصریح کرد: حفظ میراث ارزشمند تاریخی و فرهنگی دغدغه ملی و مسئولان نظام است و کوتاهی در این زمینه پذیرفته نیست.

وی با بیان اینکه دغدغه مردم سیاهرود منطقی و بجا است، افزود: اولویت فعالیت گردشگری در منطقه سیاهرود با مردمان و بومیان منطقه است و قطعاً ساکنین منطقه بهتر و دلسوزتر از دیگران می‌توانند در نگهداری از آن کوشا باشند.

گلایه از تخریب شدن نگهبان خانه قدیمی پل تاریخی سیاهرود

رئیس کل دادگستری گیلان با انتقاد از آسیب زدن به دیواره‌های پل تاریخی سیاهرود توسط ادوات راهداری، نسبت به مرمت و بازسازی آن تاکید کرد و گفت: اینکه تاکنون نسبت به مرمت و بازسازی دیواره‌های این سازه تاریخی اقدامی صورت نگرفته جای تأمل دارد.

حجت الاسلام خلیلی با گلایه از تخریب شدن نگهبان خانه قدیمی پل تاریخی سیاهرود، تصریح کرد: متولیان میراث فرهنگی چرا هیچ اقدامی برای احیا، بازسازی و مرمت این بنای تاریخی صورت ندادند و اینجا به حال خود رها شده است؟

وی با ابراز تأسف از عدم پیگیری و حساسیت برخی مسئولان نسبت به حفظ میراث فرهنگی و تاریخی، افزود: نگرانی‌های مردم منطقه در خصوص آثار تاریخی و طبیعی به حق است چرا که تاکنون اقدامی برای حفظ آن صورت نگرفته است.

رئیس کل دادگستری گیلان با تاکید بر مرمت و بازسازی پل تاریخی سیاهرود، تصریح کرد: بازسازی و مرمت پل تاریخی سیاهرود مقوله مهم و اساسی است که باید در اولویت قرار گیرد.

حجت الاسلام خلیلی همچنین اضافه کرد: اگر قرار شد که فضای گردشگری در منطقه نگهبان خانه قدیمی ایجاد شود اولویت اصلی با بومیان و روستاییان منطقه است، چرا منافع به روستاییان بر می‌گردد و اثرگذار تر است.

وی با تاکید بر پیگیری جدی پرونده پل تاریخی سیاهرود، افزود: به جد پرونده پل تاریخی سیاهرود را دنبال می‌کنم و لایه به لایه زوایای این پرونده را بررسی خواهیم کرد تا حق بومیان منطقه تضییع نشود.

رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه کمتر از دو ماه دیگر مجدد برای بازدید از منطقه خواهم آمد، گفت: نسبت به آثار ملی و تاریخی دغدغه داریم و کمتر از دو ماه دیگر مجدد به صورت میدانی این موضوع را بررسی می‌کنم.

حجت الاسلام خلیلی با بیان اینکه سیاهرود می‌تواند پایلوت خوبی برای اجرای گردشگری توسط بومیان باشد، اضافه کرد: اگر پروژه گردشگری در منطقه سیاهرود توسط بومیان به خوبی اجرا شود می‌توانیم این مسئله را به عنوان الگو به سایر استان تسریع ببخشیم.

وی با بیان اینکه در کنار مردم هستیم و آنها بهترین پشتوانه نظام هستند، افزود: مسئولان برای خدمت به مردم و توجه به منافع به حق آنها نباید از هیچ کوششی دریغ کنند.

میراث فرهنگی مجوز نداده است

سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری گیلان نیز در این باره گفت: میراث فرهنگی هیچ گونه مجوزی برای ایجاد فضای گردشگری در منطقه سیاهرود صادر نکرده است و کار این سرمایه گذار قابل غیرقانونی بوده است.

ولی جهانی با تاکید بر حفظ و حراست از آثار فرهنگی و تاریخی، افزود: پیگیری‌های لازم برای مرمت و بازسازی پل تاریخی سیاهرود انجام شده و در این مهم جز اولویت‌های میراث فرهنگی است.

سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری گیلان با اشاره به تخریب شدن پایه‌های پل تاریخی سیاهرود، بیان کرد: برای مسببین تخریب این پل شکایت طرح شده و به جد پیگیر این موضوع هستیم.

نگاه برای سرمایه گذاری در پارک جنگلی سیاهرود بومی محوری است

سهیل توکلی معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان گیلان هم منکر اخذ مجوز سرمایه گذار بخش خصوصی از این اداره کل شد و اضافه کرد: تاکنون هیچ گونه مجوزی برای فعالیت گروه گردشگری در منطقه سیاهرود صادر نشده و مجوزات صادر شده مربوط به آب منطقه‌ای است.

وی در خصوص ساماندهی پارک جنگلی سیاهرود هم گفت: نگاه ما برای سرمایه گذاری در پارک جنگلی سیاهرود بومی محوری است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان گیلان با اشاره به ظرفیت‌های خوب پارک جنگلی سیاهرود، بیان کرد: اولویت سرمایه گذاری در پارک جنگلی سیاهرود با بومیان و دهیاران منطقه است تا از این فضا برای اشتغال و توسعه منطقه استفاده شود.

صدور مجوز آب منطقه‌ای سبب سرگردانی و بلاتکلیفی شده است

مهدی عزتی یکی دیگر از دهیاران منطقه سیاهرود با تقدیر از حضور و پیگیری رئیس دادگستری گیلان با اشاره به اقدامات قابل تأمل آب منطقه‌ای، بیان کرد: اقدامات آب منطقه‌ای موجب نگرانی مردم و بومیان شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات و صدور مجوز شرکت آب منطقه‌ای سبب سرگردانی و بلاتکلیفی شده است، افزود: متولیان آب منطقه‌ای هیچ گونه توجهی به منافع مردم منطقه ندارند و همین موضوع سبب نگرانی شده است.

در واگذاری منابع طبیعی و بستر رودخانه‌ها نگاه بومی لحاظ شود

آرمون یکی دیگر از بومیان منطقه سیاهرود با اشاره به آسیب‌های بخش خصوصی در منطقه، بیان کرد: برخی افراد با استفاده از رانت و مافیا مناطق بکر گردشگری سیاهرود را تصاحب کردند و موجب سلب و آسایش بومیان شدند.

وی با اشاره به قطع ارتباطی محور ارتباطی منطقه بلوکات رودبار توسط بخش خصوصی در قالب فضای گردشگری، افزود: برخی افراد برای منافع شخصی راه دسترسی اهالی به روستا را بستند و به بهانه گردشگری از اهالی عوارضی می‌گیرند و کسی هم پاسخگو نیست.

این معتمد محلی به طرح آزادسازی سواحل و رودخانه‌ها اشاره کرد و گفت: بستر رودخانه پایین دست سد سیاهرود به بخش خصوصی در قالب گردشگری واگذار شده است و این مهم اگر چه برای ادوار گذشته بوده اما با طرح آزادسازی سواحل و رودخانه‌ها در تضاد است.

آرمون با بیان اینکه باید در واگذاری منابع طبیعی و بستر رودخانه‌ها نگاه بومی لحاظ شود، تصریح کرد: مردم بهترین حافظان جنگل‌ها و منابع طبیعی هستند و نباید این حق از آنها گرفته شود.

حدود یک ماه پیش فردی از گروه سرمایه گذاری بخش خصوصی به منظور ایجاد فضای گردشگری و قایقرانی، قصد لایروبی از رودخانه زیر پل تاریخی سیاهرود را داشته و منجر به صدمه زدن این پل تاریخی شده و همین موضوع واکنش اهالی منطقه را به همراه داشته و با وجود حضور دستگاه قضائی و برخی دستگاه‌ها متولی تاکنون فرمانداری شهرستان رودبار نسبت به این مسئله واکنشی نشان نداده که جای تأمل دارد.



نویسنده: بهرام قربانپور