یک متخصص بیماری‌های عفونی، ایران را از کشورهای پیشرو در واکسیناسیون در منطقه خاورمیانه خواند و در عین حال بر لزوم افزودن واکسن‌های آبله مرغان، پنوموکوک و HPV به برنامه واکسیناسیون ملی تاکید کرد.

ایران از کشورهای پیشرو در واکسیناسیون / ضرورت افزودن واکسن HPV به برنامه واکسیناسیون ملی
کلانشهر : دکتر مسعود مردانی ضمن اشاره به برنامه واکسیناسیون ایران، گفت: ایران یکی از کشورهای پیشرو در واکسیناسیون در منطقه خاورمیانه است. هیچ کشوری مانند ایران در خاورمیانه نمی‌تواند ادعای بالاترین میزان واکسیناسیون بیماری‌های قابل پیشگیری توسط واکسن را داشته باشد.

وی در این راستا به بیماری سرخک و سرخجه اشاره کرد و افزود: در ایران سال ۱۳۸۳ (۲۰۰۵ میلادی) ۳۰ میلیون ایرانی را بر علیه سرخک و سرخجه واکسینه کردیم؛ به این ترتیب بود که سرخجه مادرزادی از کشور رفت و موارد سرخک نیز رو به کاهش بود؛ در نهایت حدود ۲ سال قبل از شیوع بیماری کرونا سازمان بهداشت جهانی حذف سرخک در ایران را تایید کرد.

مردانی در رابطه با توصیه سازمان بهداشت جهانی به دیگر کشورها با الگو گرفتن از ایران گفت: سازمان بهداشت جهانی ایران را به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در واکسیناسیون بیماری‌های قابل پیشگیری توسط واکسن در دنیا دانسته و توصیه کرده که کشورهای منطقه از برخورد ایران با بیماری‌های قابل پیشگیری توسط واکسن الگو بگیرند و این برنامه‌ها را اجرا کنند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت واکسیناسیون و نقش آن در پیشگیری از بیماری‌ها در دنیا، توضیح داد: به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی، هفته‌ای را به عنوان هفته واکسیناسیون در دنیا راه‌اندازی کرد. عمده توجه نیز بر این بود که با توجه به دوران اپیدمی کرونا و تبلیغ کمپین‌های ضد واکسن در دنیا، مردم را متوجه نیاز آنها به واکسن کرونا کند و هشدار دهد که تداوم پیشگیری بیماری‌ها توسط واکسن برای حفظ سلامت جامعه مورد نیاز است.

این متخصص بیماری‌های عفونی به عملکرد ایران در هفته جهانی واکسیناسیون اشاره کرد و گفت: اورژانسی‌ترین قسمت در این هفته پرداختن به واکسیناسیون سرخک بود.

این متخصص بیماری‌های عفونی به شیوع بیماری سرخک در برخی کشورهای همسایه شرقی اشاره کرد و افزود: تحت تاثیر واکسیناسیون صورت گرفته در کشور، موارد جدید سرخک را در ایران نداشتیم و در مرحله حذف این بیماری قرار داشتیم، اما در افغانستان تحت تاثیر مسایلی اخیرا واکسیناسیون علیه این بیماری با مشکل مواجه شده و به همین دلیل موج کوچکی از موارد وارداتی سرخک از افغانستان و پاکستان به کشور را شاهد بودیم. بر همین اساس هم بیماریابی را فعال کردیم؛ سعی داریم واکسیناسیون اتباع به صورت رایگان انجام شود و کلیه افرادی که به نوعی احتمال دارد با این افراد در تماس باشند را واکسینه کنیم.

مردانی درباره شیوع بیماری سرخک در کشور به مسئولین توصیه کرد: حتما سرشماری اتباع افعان به صورت جدی و درست پیگیری شود. بهتر است برای همه این، پرونده بهداشتی و سلامت تشکیل دهند. اتباع یا بیمه شوند یا مانند مردم جامعه واکسن رایگان به آنها تعلق گیرد؛ چراکه حفظ سلامت جامعه ما در گرو واکسیناسیون و سلامتی جسم و روح این افراد است. همچنین مرزها را در ورود اتباع کنترل کنند و اگر فردی بیمار بود با نگهداری در قرنطینه‌های مرزی تا زمان بهبود کامل وی، برای ورود به کشور صبر کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه صحبت‌هایش درباره اهمیت واکسیناسیون کودکان با توجه به کمپین‌ها و تبلیغات ضد واکسن توضیح داد: حتما همه افراد باید با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی نسبت به تکمیل واکسیناسیون کودکان خود اقدام کنند.

وی با اشاره به شرایط شیوع بیماری کرونا نیز گفت: افرادی که در ۲ سال شیوع بیماری کرونا واکسن کودکان خود را نزدند یا متوجه واکسن‌های مورد نیاز کودک نشدند، هر چه سریع نسبت به انجام این کار اقدام کنند.

مردانی به واکسن کرونا ویژه کودکان نیز اشاره کرد و گفت: در طرح های آینده واکسن‌های کرونا برای کودکان طراحی شده که امیدواریم با انجام واکسیناسیون کودکان بتوانیم به کنترل کامل بیماری کرونا در کشور و دنیا دست پیدا کنیم.

این متخصص عفونی همچنین درباره واکسن‌هایی که لازم است به برنامه واکسیناسیون ملی اضافه شود نیز گفت: هنوز واکسن آبله مرغان که به طور معمول تعداد زیادی از مردم مبتلا می‌شوند را نداریم. واکسن پنوموکوک خیلی مورد نیاز است چون بیشترین عفونت‌ها در بخش اطفال و نوجوانان در کشور مربوط به قسمت‌های پنوموکی است و در دنیا این واکسن تزریق می‌شود. واکسن HPV یا گارداسیل (زگیل تناسلی) نیز از جمله واکسن‌های مورد نیاز در برنامه ملی واکسیناسیون است؛ چراکه شایع‌ترین علت سرطان دهانه رحم در زنان است و سالانه مرگ و میر زیادی در کشور به علت سرطان دهانه رحم رخ می‌دهد.

وی درباره سن تزریق این واکسن نیز افزود: در دختر بچه‌ها از ۹ تا ۱۱ سال توصیه می‌شود و در پسر بچه‌ها نیز بعضا تزریق آن پیشنهاد می‌شود.

این متخصص بیماری‌های‌ عفونی تاکید کرد: اگر تزریق این واکسن در برنامه کشوری و رایگان باشد، می‌تواند در آینده نزدیک سرطان دهانه رحم و سرطان رکتوم را در کشور کنترل کرده و حذف کند.