عوامل محیطی زیر50 ساله های گیلان را قربانی می کند

شیوع شدید سرطان روده بزرگ در گیلان


۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ۱۲:۵۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۵ چاپ

منصور قنایی با بیان اینکه در طول ۱۵ سال گذشته میزان بروز سرطان روده بزرگ در استان گیلان دو برابر شده است یادآور شد:‌ متاسفانه این نوع سرطان در حال شیوع در سنین زیر ۵۰ سال استان گیلان است ‌و از این حیث اهمیت غربالگری دو چندان می‌شود زیرا سرطان روده بزرگ پیشگیری شونده‌ترین نوع سرطان در انسان است

شیوع شدید سرطان روده بزرگ در گیلان
کلانشهر: منصور قنایی با بیان اینکه میزان بروز سرطان روده بزرگ در استان گیلان شدید و دو برابر شده است گفت: متاسفانه این نوع سرطان در حال شیوع در سنین زیر ۵۰ سال استان گیلان است.

 «‌فریبرز منصور قنایی» شامگاه چهارشنبه( ۴ خرداد) در گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: بیماریهای گوارشی به ویژه سرطان‌های گوارشی به نسبت سایر استان‌های کشور شیوع قابل توجهی در استان گیلان دارند.

 رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد: هر ساله انجمن جهانی گوارش شعاری را تعیین می‌کند تا از طریق رسانه‌ها در مورد بیماری به مردم اطلاع رسانی‌های لازم انجام گیرد و موردی که امسال این انجمن انتخاب کرده اطلاع‌رسانی درباره غربالگری سرطان روده بزرگ است.

منصور قنایی با بیان اینکه در طول ۱۵ سال گذشته میزان بروز سرطان روده بزرگ در استان گیلان دو برابر شده است یادآور شد:‌ متاسفانه این نوع سرطان در حال شیوع در سنین زیر ۵۰ سال استان گیلان است ‌و از این حیث اهمیت غربالگری دو چندان می‌شود زیرا سرطان روده بزرگ پیشگیری شونده‌ترین نوع سرطان در انسان است.

 وی اضافه کرد: روند شیوع سرطان معده در طول ۴۵ سال اخیر در استان گیلان روندی ثابت بوده و در سال‌های مختلف به ازای هر صد هزار نفر جمعیت گیلان بین ۱۵ تا ۲۰ نفر به این بیماری گیلان مبتلا شدند اما شیب ابتلا به سرطان روده بزرگ در گیلان بسیار تند است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد ۷۵ تا ۸۰ درصد موارد جدید ابتلا به سرطان روده بزرگ در استان گیلان ارثی نیست و به صورت ناگهانی و به علت عوامل محیطی در فرد بروز پیدا کرده است.

 منصور قنایی خاطرنشان کرد: عدم تحرک کافی، ورزش نکردن، چاقی، مصرف غذاهای فست فودی، مصرف گوشت قرمز و دوری از مصرف مواد غذایی سالم نظیر میوه و سبزیجات از عوامل اصلی بروز سرطان‌های گوارشی به ویژه سرطان روده بزرگ محسوب می‌شوند.

نظر شما:

security code