شهروندان گیلانی با تأکید بر لزوم افزایش نظارت ها از کیفیت پایین، کم فروشی و همچنین تعطیلی خودسرانه نانوایی ها گلایه دارند.

انتقاد شهروندان گیلانی از کیفیت پایین و تعطیلی خودسرانه نانوایی ها
کلانشهر : نان قوت غالب مردم ایران بوده و برخورداری از نان با کیفیت و قیمت مناسب حق اولیه آنهاست. نان در فرهنگ ایران و ایرانی از قداست و منزلت خاص برخوردار است و با توجه به شرایط اقتصادی مهیا کردن بستر برای تهیه نان با کیفیت بالاتر و آسان‌تر از مهم‌ترین کاری است که متولیان امر می‌توانند انجام دهند.

کیفیت و ماندگاری نان، وزن آن و رعایت بهداشت همچنان از معضلاتی است که تا کنون در این عرصه مطرح بوده و نظارت و مدیریت مؤثری نیز بر آن اعمال نشده است.

لازم به ذکر است که گلایه مردم به نانوایان گره گشای این امر نیست و همچنین تردیدی وجود ندارد که مردم نباید عواقب تیره کیفیت نامطلوب آرد، رانت خواری، قاچاق آرد، هزینه نانوایی‌ها و ضعف متولیان در مدیریت امر را تحمل کنند. آنها انتظار دارند در روزگار کوچک‌تر شدن سفره‌ها، این حداقل قوت لایموت برای همه اقشار مردم تأمین باشد و نان با کیفیت و بهای مناسب برای همگان در دسترس باشد.

به نظر می‌رسد نظارت دقیق بر کار نانوایی‌ها و بررسی صلاحیت برای صدور یا تمدید مجوز کسب برای آنها، کنترل شرایط بهداشتی حاکم بر فضای نانوایی و ارائه آرد مناسب به نانوایی‌ها انتظار و خواسته بزرگی نیست و با کمی برنامه ریزی صحیح، کنترل و اعمال نظارت مؤثر می‌تواند به سرانجام مقصود برسد.

 

نان‌ها نه کیفیت دارند نه وزن

رضا یکی از شهروندان رشتی با اشاره به گلایه نانوایان از کیفیت پایین آرد، اظهار کرد: آنها مدعی هستند آردهایی که در گیلان توزیع می‌شود نسبت به آردهای استان‌های دیگر از کیفیت پایین‌تری برخوردار است.

وی با بیان اینکه متأسفانه کیفیت نان‌ها هر روز کاهش می‌یابد، گفت: قدیمی‌ها معتقدند امروزه نانوایان برای به عمل آمدن خمیر خوب عمل نمی‌کنند و می‌خواهند در کوتاه‌ترین زمان نان را پخت و دست مشتری بدهند و همین موضوع از کیفیت نان‌ها کم کرده است.

این شهروند با اشاره به افزایش دور ریز نان به دلیل همین کیفیت پایین، افزود: امیدواریم اجرای طرح جدید به افزایش کیفیت نان‌ها هم منتج شوند.

وی همچنین به تعطیلی‌های خودسرانه برخی نانوایی‌ها و سردرگمی شهروندان نیز اشاره و اضافه کرد: نظارت‌ها باید بیشتر شود زیرا با توجه به گرانی برنج در بازار بسیاری از مردم مصرف اصلی خود را نان در نظر گرفته‌اند که بسته بودن نانوایی‌ها شهروندان را دچار سردرگمی می‌کند.

این شهروند رشتی با اشاره به کم فروشی برخی نانوایان، تأکید کرد: متأسفانه شاهد هستیم که وزن نان‌ها کاهش یافته که این خود در کیفیت و مدت زمان نگهداری نان‌ها بسیار تأثیرگذار است.

 

تشکیل ۱۳۷ پروند تخلف برای نانوایی‌ها

مدیر کل تعزیرات حکومتی گیلان با اشاره به اینکه در روزهای گذشته طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها آغاز شده است، اظهار کرد: بازرسان تعزیرات حکومتی از آغاز اجرای این طرح تاکنون در قالب ۲۶ گروه از ۱۲۲ نانوایی فعال در استان گیلان بازرسی کردند.

مرتضی امینی با بیان اینکه برای ۱۳۷ نانوایی متخلف پرونده تشکیل شد، افزود: این پرونده‌ها فقط مربوط به گشت بازرسی نبوده بلکه شامل گزارش‌های مردمی نیز بوده است.

وی با اشاره به محکومیت حدود یک میلیارد و ۱۷۷ میلیون ریالی تعیین شده برای پرونده‌ها، گفت: عمده تخلف این نانوایی‌ها کم فروشی، گران فروشی و تعطیلی خود سرانه واحدها بود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی گیلان با بیان اینکه چهار نانوایی هم به دلیل تخلفات مستمر پلمب شدند، اضافه کرد: چهار هزار و ۵۹۷ واحد نانوایی سنتی و صنعتی حجیم پز در گیلان فعالیت دارند.

وی با تأکید بر برخورد با تعطیلی‌های خودسرانه نانوایی‌ها، گفت: شهروندان می‌توانند شکایات خود را در خصوص تخلفات اصناف به شماره ۱۳۵ تعزیرات حکومتی اعلام کنند.

نظر شما:

security code