فاجعه مثل تخلف 80 درصدی در ساخت و سازهای گیلان؛

خطر ریزش ساختمان؛حتی بر سر شما مسئول عزیز!


۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۲:۵۰ | کد خبر: ۲۲۰۵۳ چاپ

واقعا براساس کدام منطق، آینده نگری و اخلاق مداری، افراد و شرکت‌های متخلف در ساخت و ساز به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و دهیاری معرفی می‌شوند اما در آنجا در 99 درصد موارد به جای برخورد با متخلف که همان جلوگیری از ادامه بی قانونی‌ها و تخریب سازه است با جریمه مالی،صاحب مِلک را روانه خانه یا محل تجاری‌اش می‌کنند؟

خطر ریزش ساختمان؛حتی بر سر شما مسئول عزیز!
اختصاصی کلانشهر: معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی گیلان در گفت وگو با خبرگزاری ایلنا اعلام کرده که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد مسکن سازی در گیلان دارای تخلف در ساخت است و تنها حدود ۲۰ درصد سازندگان به طور کامل براساس پروانه ساخمانی و استاندارد ساختمان می‌سازند.

این آمار برای یک استان با جمعیت نزدیک 3 میلیون نفر و بیش از 10 میلیون مسافر سالانه،در حد یک فاجعه است چون عملا اکثر سازه‌هایی که در شهر و روستاهای گیلان برپا می‌شود فاقد حداقل‌های ایمنی است.

با این ساخت و سازها نیازی نیست منتظر زلزله 8ریشتری باشیم چون هر تکانه و حادثه‌ای کوچک می‌تواند منجر به ریزش و آواری شبیه متروپل آبادان بر سر ساکنان باشد.

اینکه قانون ساخت و ساز در ایران چه زمانی قرار است اصلاح شود روشن نیست. واقعا براساس کدام منطق،آینده نگری و اخلاق مداری، افراد و شرکت‌های متخلف در ساخت و ساز به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و دهیاری معرفی می شوند اما در آنجا در 99 درصد موارد به جای برخورد با متخلف که همان جلوگیری از ادامه بی قانونی‌ها و تخریب سازه است با جریمه مالی،صاحب ملک را روانه خانه یا محل تجاری‌اش می کنند؟ به نظر نمی‌رسد که شهرداری از این روند ناراحت باشد چون با وجود مدیریت عمدتا ضعیف حاکم بر شهرداری‌های گیلان و عدم درآمدزایی، آنها ترجیح می‌دهند درآمد هنگفت ثابت‌شان از این محل پابرجا بماند.

یعنی عملا با توجه به شرایط، شهرداری‌ها بیشتر تمایل دارند سازنده‌ها در ساخت و سازهایشان تخلف کنند تا طبق اصول مهندسی، بنایی نهایی شود.

معضل بزرگ این است که ساخت و سازها اغلب مساله‌ای شخصی نیست که با بی تفاوتی گفته شود بعضی افراد ممکن است تمایل داشته باشند خودکشی کنند! چون با فروریختن یا آسیب یک ساختمان در بیشتر موارد ساختمان‌های کناری هم آسیب می‌بینند و حتی ممکن است جان رهگذران هم از دست برود و در مورد سازه‌های تجاری و پاساژها جان صدها تَن با مرگ حتمی مواجه می‌شود.

آیا این آمارها به دست مسئولان تصمیم‌گیر در گیلان هم می‌رسد؟ آنها اطلاعی از ساخت و سازهای بدون هیچ گونه نظارت مهندسی در حاشیه رشت و دیگر شهرهای گیلان دارند؟ می‌دانند که با این آمار ممکن است حتی سقف بالای سر خودشان هم کاملا غیرایمن باشد؟

حداقل دستور داده شود از این پس سازه‌ها طبق اصول مهندسی برپا شود و بدون اغماض برای مابقی ساختمان‌های غیرمهندسی شهر و روستا هم فرمان ایمن سازی با هر روش ممکن صادر شود. وگرنه دور نیست زمانی که با یک زلزله کم جان یا ریزش ساختمان‌های با بنیان سُست، شاهد صدها جان از دست رفته خواهیم شد.