یادی از روح الله قهرمانی مرد خاکستری گیلان؛

گیلان دوستی که شَر نرِساند/تصاویر


۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۷:۱۰ | کد خبر: ۲۲۰۵۸ چاپ

برخلاف اکثر مدیران احمدی‌نژاد، قهرمانی لباس‌هایی شیک و مُد روز بر تن می‌کرد. همیشه صورتی آراسته و استایلی مرتب داشت. دلیلی برای ظاهرسازی در رفتار و گفتار خود نمی‌دید. برخلاف اکثر مسئولان ایران، گاه شهروندان او را مشغول طی مسیر به صورت پیاده در خیابان‌های شهر می‌دیدند.

گیلان دوستی که شَر نرِساند/تصاویر
اختصاصی کلانشهر : شماری از مردم، «بهترین» استاندارِ گیلان می‌نامندش. از دوستدارانش درباره کارنامه عملکردش در گیلان سوال شود چیز زیادی عایدت نمی‌شود اما در ایران عنصر محبوبیت لزوما به کارنامه عملکرد افراد ارتباطی ندارد به همین علت روح الله قهرمانی چابک که از شهریور 86 تا اسفند 89 بر صندلی استانداری گیلان تکیه زده بود یکی از خوشنام ترین مدیران گیلان به حساب می‌آید. توصیفات مثبت از قهرمانی، جایی قابل توجه می‌شود که به یاد بیاوریم در ایران اکثر مسئولان سفید یا سیاه هستند و شمار مدیران خاکستری اندک است.

به زعم هواداران قهرمانی، او گیلان را دوست داشت و اگر نتوانست کار زیادی برای استان انجام دهد حداقل تلاش کرد ضربه‌های جبران ناپذیر هم به جغرافیایش وارد نکند.

قهرمانی را می‌توان یکی از عجیب‌ترین مدیران انتخاب شده در دولت احمدی نژاد هم به حساب آورد. دولتی که هنگام انتخاب تعدادی از مدیرانش به جای تخصص و مهارت، شعار و رفتارهای پوپولیستی را معیار قرار می‌داد. اما از آنجا که طبق تعریف، قهرمانی چهره‌ای تکنوکرات و فاقد نزدیکی خاص با شعارهای احمدی نژاد بود حضورش در دولتِ «معجزه هزاره‌ی سوم» هم عجیب می‌نمود.

برخلاف اکثر مدیران احمدی‌نژاد، قهرمانی لباس‌هایی شیک و مُد روز بر تن می‌کرد.همیشه صورتی آراسته و استایلی مرتب داشت. دلیلی برای ظاهرسازی در رفتار و گفتار خود نمی‌دید. برخلاف اکثر مسئولان ایران، گاه شهروندان او را مشغول طی مسیر به صورت پیاده در خیابان‌های شهر می‌دیدند.

او هنگام مشاهده مردم، بدون پناه بردن به زبان مخفی و ناآشنای اکثر مسئولان در ایران، به صورت عادی با مردم صحبت می کرد. شاید آنقدر با خودش صادق بود که بداند قرار نیست کار مهمی در ساختمان 7طبقه خیابان معلم رشت انجام دهد پس قدم کُند می‌کرد و جملاتی به بذله گویی‌های شهروندان در خیابان‌ اضافه می‌کرد و دقایقی بدون حضور دوربین‌های همیشه همراه مسئولان در ایران،مشغول خوش و بش با آنها می‌شد.

اینکه واکاوی شود قهرمانی در مدت زمان 42 ماهه از حضورش به عنوان استاندار چه دستاورد ویژه‌ای داشت چندان کارنامه خاصی مقابل ما گشوده نمی‌شود؛ چون اساسا دستاوردهای 8ساله دولت احمدی‌نژاد در گیلان قابل توجه نیست.

اما هر چه که بود روح الله قهرمانی که نهم خرداد 96 و قبل از سن 60 سالگی به دلیل ایست قلبی درگذشت فردی قابل احترام در اذهان شماری از مردم گیلان است. مردی باانگیزه و متولد روستای میانده چابکسر که موفق شد خود را به دانشگاه آی تی آی آمریکا برساند و بر صندلی ده‌ها رده مدیریتی تکیه زدند.

نظر شما:

security code