استخدام نیمه کاره دختران تاریخ ساز


۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۱۹:۴۹ | کد خبر: ۲۲۰۶۶ چاپ

از بین 23بازیکنی که در تیم ملی فوتبال زنان حضور داشتند و به جام ملت‌های آسیا صعود کردند،با وجود قول‌وقرارهای فدراسیون فقط 4نفر صاحب شغل شده‌اند

استخدام نیمه کاره دختران تاریخ ساز
کلانشهر : تغییرات مدیریتی در فدراسیون فوتبال به ضرر زنان شد. با رفتن عزیزی‌خادم، تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال زنان که بعد از 2سال تعطیلی فعالیت‌شان را از سر گرفته بودند، دوباره به تعطیلی ناخواسته رفته‌اند. تیم‌ملی فوتبال که برای نخستین‌بار به جام ملت‌های زنان آسیا صعود کرد، حالا وجود خارجی ندارد. در این بین زنان بابت موضوع دیگری هم ضرر دادند. بعد از صعود تاریخی تیم فوتبال به جام ملت‌ها، فدراسیون وعده داد رایزنی می‌کند تا همه بازیکنان حاضر در آن تیم شغل داشته باشند.

این بهترین پاداشی بود که می‌شد به اعضای تیم داد، چراکه دغدغه همیشگی زنان ورزشکار، داشتن شغل است. اما بعد از گذشت 4ماه از وعده‌هایی که در جریان جام‌ملت‌های آسیا به دختران تیم ملی داده شد، از آن تیم 23نفره فقط 4نفر قرارداد بسته و بقیه به مشکل خورده‌اند. زهره کودایی، سارا ظهرابی‌نیا، مرضیه نیکخواه و نگین زندی تنها کسانی هستند که استخدام شده‌اند. پروسه استخدام عارفه سیدکاظمی نیز تا نیمه‌های راه پیش رفت اما با تغییرات فدراسیون همه‌‌چیز برای او تمام شد.

کودایی: تغییرات بیشتر به زنان لطمه زد
کودایی زهره1

زهره کودایی، دروازه‌بان تیم ملی نخستین نفری بود که موضوع استخدامش مطرح شد. او می‌‌گوید تغییرات در فدراسیون بیش از همه به زنان لطمه زده است.

  کار استخدام شما انجام شد؟

همانطور که رئیس بیمارستان نگاه با فدراسیون توافق کرده بود، من استخدام این بیمارستان شدم. کارهای استخدام من و سه چهار نفر دیگر از بازیکنان انجام شده است و دیگر مشکلی ندارند. فقط عارفه سیدکاظمی با شرکت مس به مشکل خورد.

  باید سر کار بروید؟

یک‌سری از کارهایی را که می‌شود از راه دور انجام داد، انجام می‌دهم. ولی فعلا درگیر فوتبال هستم و بیشتر وقتم را برای تمرین و بازی می‌گذارم و نمی‌توانم حضوری سرکار باشم. چند وقت پیش جلسه داشتیم، صحبت کردیم و قرار شد کارهایم را تلفنی انجام بدهم. در کل در اختیار هستم و هر کاری بگویند انجام می‌دهم. یکی از کارمندان روابط‌عمومی هستم.

  قراردادت محکم است؟ نکند بعد از یک مدت بگویند نیا!

فعلا که قرارداد بسته‌ایم. تا جایی که بتوانم بازی کنم، بازی می‌کنم و بعد از خداحافظی سر کارم حاضر می‌شوم. بیمارستان دارد همکاری می‌کند و هر کاری هم که لازم باشد، من انجام می‌دهم.

  این شغل بهترین پاداشی بود که می‌شد برای صعود به جام ملت‌ها به بازیکنان داد.
واقعا جای تشکر دارد. ‌ای‌کاش کار بقیه بچه‌ها هم درست می‌شد و همه بازیکنانی که در جام ملت‌ها بازی کردند، می‌توانستند شغل داشته باشند. بعد از صعود تیم، برنامه این بود که برای همه بچه‌ها کار پیدا شود که متأسفانه آقای عزیزی‌خادم برکنار شدند و کار بقیه بچه‌ها به مشکل خورد.

  البته مشکل فقط کار نبود، کلا فوتبال تعطیل شد!

دقیقا همینطور است. بعد از جام ملت‌ها نه اردو داشتیم و نه بازی. امیدوارم شرایطی پیش بیاید که اردوهای تیم ملی را تشکیل بدهند. لیاقت زنان خیلی بیشتر از این است. ما تاریخ‌ساز شدیم ولی یک‌دفعه همه‌‌چیز را تعطیل کردند. رفتن خادم بیشتر از هر چیزی به زنان لطمه زد. فدراسیون برای زنان خوب کار کرد و با این کارها باعث شد زنان بیشتر از هر وقت دیگری دیده شوند. هم برای ما زحمت کشیدند و هم امکانات دادند. تیم ملی زنان در هیچ‌ دوره‌ای نه اینقدر حمایت شده بود نه تا این حد دیده شده بود. آنهایی که الان در فدراسیون هستند، فوتبال و فوتسال زنان را جدی بگیرند. ورزش زنان مظلوم است وقتی حمایت‌ هم نشوند که وضع بدتر می‌شود.

ظهرابی‌نیا کارمند فولاد


خیال سارا ظهرابی‌نیا هم از بابت آینده شغلی راحت است. او هفته پیش با شرکت ایده‌پردازان فولاد خوزستان قرارداد امضا‌ کرد و به‌عنوان کارمند این شرکت حقوق می‌گیرد. اما فعلا سر کار نمی‌رود: «به‌خاطر اینکه بازی می‌کنم و درگیر اردو و تمرینات هستم، نمی‌توانم سر کار بروم ولی هر وقت که فوتبال را کنار بگذارم، حتما باید سر کار حاضر شوم.» او کی خداحافظی می‌کند؟ «بستگی به این دارد که چقدر شرایط بدنی‌ام اجازه بدهد و تا کی بتوانم فوتبال بازی کنم.» ظهرابی‌نیا خبر خوبی هم برای فوتبالیست‌های خوزستان دارد: «قرار است فولاد فصل بعد تیم بدهد. این برای ما خوزستانی‌ها خیلی خوب است. احتمال دارد من هم در باشگاه بتوانم کمک کنم.» قرارداد او مطمئن است: «فعلا که با من همکاری کرده‌اند. امیدوارم که در آینده هم اتفاق بدی نیفتد.»

بدشانس مثل عارفه


عارفه سیدکاظمی، یکی از بازیکنانی است که کارش به بن‌بست خورده. بعد از صعود تیم ملی به جام‌ملت‌های آسیا گفته شد فدراسیون فوتبال با شرکت مس ایران صحبت کرده و قرار است که او در این شرکت استخدام شود. از بهمن‌ماه سال گذشته نامه‌نگاری برای استخدام این دروازه‌بان ملی‌پوش انجام شد اما عارفه خیلی خوش‌شانس نبود: «هم شهاب‌الدین عزیزی‌خادم از ریاست فدراسیون کنار رفت هم مدیرعامل شرکت مس تغییر کرد.» عزیزی‌خادم بعد از صحبت با اردشیر سعدمحمدی، اعلام کرده بود که مشکل استخدام عارفه حل شده است اما گلر شهرداری سیرجان می‌گوید: «بدشانسی آوردم. نامه من تا منابع انسانی هم رفت اما بعد از کنار‌رفتن مدیرعامل گفتند که دیگر نمی‌توانند کاری انجام بدهند. می‌گویند این نامه دیگر اعتبار ندارد. باید دوباره از فدراسیون نامه بزنند شاید بتوانند کاری کنند. الان کی می‌‌خواهد در فدراسیون برای من نامه بزند؟!»

مرضیه کارشناس ورزش

همدانی‌ها هم هوای مرضیه نیکخواه را داشتند. نیکخواه که همراه تیم ملی به جام ملت‌های آسیا صعود کرد، حالا شغل دارد و این ماه نخستین حقوقش را هم دریافت کرده است: «هم حق بیمه‌ام پرداخت شد و هم حقوق دادند.» مرضیه با شرکت پتروشیمی هگمتانه قرارداد بسته و شغلش با ورزش در ارتباط است: «به‌عنوان کارشناس ورزش استخدام شده‌ام و قرار است بعد از دوران بازی به کارمندان زن و همسران کارمندان مرد آموزش بدهم.» مرضیه 39سال‌ دارد و دوست دارد در اوج خداحافظی کند ولی: «خودم می‌خواهم سال دیگر خداحافظی کنم اما مربیان می‌گویند زود است.» او برای هم‌تیمی‌هایش ناراحت است: «قرار بود همه بازیکنانی که به جام ملت‌ها صعود کردند، شغل داشته باشند اما متأسفانه عمر مدیریت آقای عزیزی‌خادم کفاف نداد و بقیه بازیکنان نتوانستند با جایی قرارداد ببندند.»