در حالیکه مقامات بهداشتی اروپا، آمریکا و برخی کشورهای دیگر به منظور مهار شیوع آبله میمونی در تلاش برای توزیع واکسن و دارو هستند، برخی از پزشکان به یک واقعیت اذعان می‌کنند: منابع برای کاهش سرعت شیوع این بیماری مدت‌هاست که در دسترس بوده اما "نه برای آفریقایی‌هایی که از دهه ها قبل با آن سروکار داشته‌اند."

شیوع یک بیماری و تصویری دیگر از تبعیض غرب علیه آفریقا
کلانشهر :اخیرا در انگلیس، اسپانیا، پرتغال، ایتالیا، سوئیس، ایالات متحده، رژیم صهیونیستی و استرالیا بیش از ۲۵۰ مورد آبله میمونی را گزارش شده و همچنین هیچ مورد فوتی در این موارد ابتلا گزارش نشده است.

مقامات بسیاری از کشورهای اروپایی و ایالات متحده پیشنهاد مصون سازی افراد را مطرح کرده و استفاده از داروهای ضد ویروسی را در نظر گرفته اند.

روز پنجشنبه، سازمان جهانی بهداشت یک جلسه ویژه برای بحث در مورد اولویت های تحقیقاتی آبله میمونی و مسائل مرتبط با آن تشکیل خواهد داد.

این در حالی است که قاره آفریقا در سال جاری بیش از پنج برابر موارد ابتلا را گزارش کرده و همچنین موارد فوتی نیز داشته است.

بر اساس گزارش "مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آفریقا"، بیش از ۱۴۰۰ مورد آبله میمونی و ۶۳ مورد فوت بر اثر این بیماری در چهار کشور کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، کنگو و نیجریه که این بیماری بومی است، گزارش شده است.

گفته شده تاکنون در توالی یابیهای انجام گرفته هنوز هیچ ارتباط مستقیمی با شیوع این بیماری در خارج از آفریقا مشاهده نشده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، آبله میمونی از خانواده ویروس های آبله است و تخمین زده می‌شود که واکسن‌های آبله حدود ۸۵ درصد در برابر آبله میمونی موثر باشند.

از زمان شناسایی اولین موارد ابتلا در اوایل ماه جاری، انگلیس بیش از ۱۰۰۰ نفر را که در معرض خطر ابتلا به ویروس بوده اند، واکسینه کرده و ۲۰ هزار دُز واکسن خریداری کرده است. همچنین مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای خرید واکسن بیشتر هستند. مقامات دولتی ایالات متحده نیز حدود ۷۰۰ دُز واکسن را در ایالت هایی که موارد ابتلا در آنها گزارش شده، توزیع کرده اند.

با این حال چنین اقداماتی به طور معمول در آفریقا به کار گرفته نمی‌شود.

مسئول کارگروه آبله میمونی در نیجریه در همین رابطه گفته است: در حال حاضر هیچ واکسن یا داروی ضد ویروسی برای مقابله با آبله میمونی در کشور ما استفاده نمی شود. افراد مشکوک به آبله میمونی فقط ایزوله شده و ارتباط آنها با افراد دیگر تحت کنترل قرار می گیرد.

به گزارش مدیکال اکسپرس، همچنین به گفته یکی از مسئولان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در آفریقا، به طور کلی، آفریقا فقط "ذخایر ناچیزی" از واکسن آبله را در اختیار دارد که آنهم برای تزریق به کادر درمان در زمان شیوع بیماری آبله استفاده می شود.

نظر شما:

security code