رئیس اتحادیه نانهای فانتزی حجیم و نیمه حجیم گفت: برخی گمان می‌کنند اگر نخرند تغییری ایجاد می‌شود. 

 با کمپینِ «نخریدن» نان ارزان نمی شود؛تعطیل می شویم
کلانشهر : هنگامی که تقاضا به هر دلیل حتی راه اندازی کمپین نخریدن کاهش یابد، عرضه نیز کاهش می‌یابد و بنگاه اقتصادی هنگامی که متقاضی برای تولیدات خود نداشته باشد، دلیل و انگیزه‌ای برای تولید ندارد و تعطیل می‌کند.

محمدجواد کرمی (رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی حجیم و نیمه حجیم) از کمپین نخریدن انتقاد کرد و گفت: وقتی قیمت‌ها بالا رفته و تولید گران تمام می‌شود، انتظار اینکه با راه انداختن کمپین تحریم و نخریدن یک کالا، قیمت‌ها کنترل شود، انتظاری غیره منطقی و البته نشدنی است. 

محمدجواد کرمی از ۱۰ برابر شدن قیمت آرد نانوایی‌های صنعتی خبرداد و گفت: قیمت نان صنعتی هم متناسب با افزایش قیمت آرد گران می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه وقتی قیمت مواد اولیه ۱۰ برابر می‌شود، باید قیمت نان هم رشد کند، گفت: مگر فقط قیمت نان صنعتی بالا رفته است، چرا سراغ دیگر کالاها نمی‌روند که بدون حساب و کتاب گران می‌شود. 

رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی حجیم و نیمه حجیم با اشاره به افزایش قیمت دلار و طلا گفت: چرا مردم برای کنترل قیمت دلار و سکه کمپین نخریدن راه نمی‌اندازند، مگر دلار و طلا مواد اولیه دارد که گران بشود؟ در اصل چه دلیلی برای گران شدن طلا و دلار وجود دارد. 

وی رابطه اقتصادی بر پایه عرضه و تقاضا را تشریح کرد و گفت: برخی گمان می‌کنند اگر نخرند تغییری ایجاد می‌شود. هنگامی که تقاضا به هر دلیل حتی راه‌اندازی کمپین نخریدن کاهش یابد، عرضه نیز کاهش می‌یابد و بنگاه اقتصادی هنگامی که متقاضی برای تولیدات خود نداشته باشد، دلیل و انگیزه‌ای برای تولید ندارد و تعطیل می‌کند. 

رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی حجیم و نیمه حجیم با انتقاد از نحوه اجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: اگر بپذیریم که این تصمیم خوبی بود و باید اجرا می‌شد، اما باید بپذیریم که در اجرا مشکل داشت و به همین دلیل با اعتراض‌های گسترده روبرو شد. 

وی نسبت به از بین رفتن برخی صنوف با افزایش یکباره قیمت‌های ناشی هشدار داد و گفت: یک تصمیم تبعات گسترده‌ای دارد و حتی می‌تواند خطرناک باشد. 

کرمی از تهدید بازار اشتغال در نانوایان صنعتی خبر داد و گفت: وقتی مردم نان صنعتی نخرند یا نتوانند بخرند، نانوایان صنعتی که بازار فروش خود را از دست داده‌اند، ناچار می‌شوند نیروی کار را اخراج کنند. 

وی با تاکید بر اینکه کارگر وظیفه‌شناس و کوشا برای هر تولیدکننده‌ای با ارزش است، گفت: برخی از نانوایان صنعتی به کارگرانشان گفته‌اند که فعلا سر کار حاضر نشوند تا تکلیف وضعیت آرد برای نان‌های صنعتی روشن شود. 

رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی حجیم و نیمه حجیم با اعلام اینکه سهم نان صنعتی در سفره مردم ۱۰ درصد است، گفت: استقبال مردم از نان صنعتی رو به گسترش بود و در کلانشهرها همچون تهران ۱۸ درصد مردم از نان‌های صنعتی استفاده می‌کردند، اما به نظر می‌رسد مردم از سرناچاری به سوی نان سنتی بروند. 

وی گفت: هر واحد تولید نان صنعتی به طور متوسط هشت کارگر دارد که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث شده دست به تعدیل نیرو بزند و اگر چاره‌اندیشی نشود و نانوایی‌های صنعتی همچنان با رکود رو به رو باشند، در آینده نه چندان دور باید شاهد بحران در این صنعت باشیم. 

کرمی گفت: ظاهرا دولت بنا دارد نان را با کارت توزیع کند و در چند استان این تصمیم را اجرایی کرده، در حالی که می‌توانست نگاه به نانوایی سنتی و صنعتی به یک اندازه باشد و این حق انتخاب را به مردم بدهد که نان سنتی مصرف کنند یا نان صنعتی بخرند. 

وی از تامین ۸۰ درصد نان کشور به وسیله نانوایان سنتی خبرداد و گفت: نانوایان صنعتی ۴۰۰ هزار تن در سال آرد مصرف می‌کنند در حالی که نانوایان سنتی ۱۰ میلیون تن در سال آرد استفاده می‌کنند. 

رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی حجیم و نیمه حجیم با اعلام اینکه یک کیسه آرد ۵۰ کیلویی ۳۴ هزار تومان است، گفت: یک کیسه آرد برای تولیدکنندگان نان‌های صنعتی ۶۴۰ هزار تومان شده یعنی یک کیسه آرد ۶۰۰ هزار تومان گران‌تر است.

نظر شما:

security code