استاندار گیلان:

انسان های فرهیخته بزرگترین ثروت در جامعه هستند


۱۳۹۷/۰۹/۲۶ - ۱۰:۴۴ | کد خبر: ۲۲۳ چاپ
انسان های فرهیخته بزرگترین ثروت در جامعه هستند

استاندار گیلان، با بیان اینکه خداوند همه مواهب الهی اعم از طبیعت زیبا و فرهنگ غنی و انسان های فرهیخته را به گیلان عنایت کرده است، گفت: انسان های فرهیخته بزرگترین ثروت هر جامعه هستند.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، مصطفی سالاری در آیین نکوداشت 60 سال فعالیت علمی و ادبی استاد محمد روشن که در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد، فرهنگ، هنر و ادبیات را یک سرمایه معنوی دانست و اظهار کرد: انسان های فرهیخته اصلی ترین داشته های سرزمین ما هستند و گیلان از این داشته ها برخوردار است.

وی چهره های درخشان همچون استاد محمد روشن را جزو سازندگان این فرهنگ و تمدن غنی دانست و افزود: این داشته ها به آسانی و در کوتاه مدت به دست نمی آید؛ این در حالی است که انسان ها می توانند در کوتاه مدت اندوخته های فراوانی را برای جامعه خود جمع کنند، اما فرهنگ و ادبیات غنی سرمایه ای معنوی است که باید بر مبنای یک تمدن عظیم و به مرور تاریخ شکل بگیرد و همین بزرگان فرهنگ و ادب همچون استاد روشن هستند که این سرمایه را ایجاد می کنند.

استاندار گیلان، با بیان اینکه خداوند همه مواهب الهی اعم از طبیعت زیبا و فرهنگ غنی و انسان های فرهیخته را به گیلان عنایت کرده است، گفت: انسان های فرهیخته بزرگترین ثروت هر جامعه هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: کمتر کشوری در دنیاست که از مواهب طبیعی بکر و موقعیت جغرافیایی بی نظیر مانند گیلان برخوردار باشد، اما متاسفانه نتوانسته ایم در تجمیع سرمایه ها موفق باشیم و با استفاده از این سرمایه های بی بدیل جامعه را به سطح مطلوبی از رفاه برسانیم لذا نیازمند همفکری فرهیختگان هستیم.

وی با بیان اینکه گیلان مقام اول بارندگی را در کشور دارد، تصریح کرد: گیلان همواره در طول تاریخ حرفی برای گفتن داشته و علاوه بر اینکه در فرهنگ و هنر و تئاتر و شعر و ادبیات برجسته بوده، در تاریخ سازی نیز مانند دوران پیش و پس از انقلاب مشروطه از جایگاه ممتازی برخوردار است. مردمان این خطه همواره نسبت به کشورشان احساس مسئولیت کرده و نگاه فاخر داشته اند.

سالاری، با تاکید بر لزوم استفاده حداکثری از داشته های استان، خاطرنشان کرد: گیلان در حال حاضر سد منجیل را دارد، اما با مشکل کمبود آب در فصل کشاورزی مواجه هستیم؛ این در حالی است که در گذشته مردم با مهار و مدیریت روان آب ها از طریق احداث آب بندان نیاز آبی خود را تامین می کردند و سطح زیر کشت بیشتری داشتند و ما نیز باید مدیریت بهتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: از 3 هزار آب بندانی که مردم گیلان از آن برای کنترل آب استفاده می کردند در حال حاضر کمتر از 2 هزار آب بندان داریم لذا باید آب بندان ها را احیا کنیم و در کنار سد منجیل به کشاورزی و دیگر تولیدات آبی از جمله آبزی پروری و سازه های گردشگری رونق ببخشیم.

استاندار گیلان، با اشاره به وجود بیش از 50 رودخانه در گیلان، یادآور شد: خداوند این نعمت را به ما داده اما درست رودخانه ها را ساماندهی و لایروبی نکردیم و برداشت های بی رویه از بستر رودخانه ها داشتیم و اکنون این فرصت عظیم تبدیل به تهدید برای ما شده است و تلفات مالی و جانی به همراه دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان، تنوع فرهنگی و خوراک و پوشاک را از دیگر سرمایه های استان دانست که می تواند نقش مهمی در جذب گردشگر داشته باشد و گفت: گیلان دارای مفاخر بسیار زیادی است که باید به دنیا معرفی شوند و مهمترین این مفاخر نیروی انسانی فرهیخته است.

وی خواستار ایجاد پیوند میان بزرگان و فرهیختگان گیلان با بخش دولتی و اجرایی شد و عنوان کرد: وظیفه خودمان می دانیم که در راستای قدردانی و معرفی بزرگان فرهنگی و ادبی گیلان به جامعه نقش ایفا کنیم تا فرهنگ این سرزمین بهتر به جامعه معرفی شود.

نظر شما:

security code