الان وقت سفر به هند است آقای وزیر!؟


۱۴۰۱/۰۳/۱۹ - ۱۵:۴۵ | کد خبر: ۲۲۳۸۴ چاپ

در اقدامی خارق العاده و غیردیپلماتیک، درحالیکه مقام های ارشد هندی به پیامبر اسلام و مسلمانان اهانت می کنند تنها چند ساعت پس از احضار و تذکر جدی وزارت امورخارجه به سفیر هند در تهران، امیرعبدالهیان جهت توسعه روابط عازم دهلی نو می شود.

الان وقت سفر به هند است آقای وزیر!؟
کلانشهر : تازه نیوز  نوشت:وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در حالی طی «سفری سه روزه» عازم هند شد که افکار عمومی کشورهای عربی و اسلامی به شدت از اهانت دو مقام حزب حاکم هند به پیامبر اسلام دلخور و رنجور است و هنوز فراخواندن سفرای هند در پایتخت‌های عربی و اسلامی، واکنش‌ها در شبکه‌های ارتباط جمعی و اعتراضات مسلمانان هند ادامه دارد.

برکناری این دو مقام حزب نارندرا مودی چیزی از احساسات ضد هندی به خاطر این اهانت نکاسته است و دلیل آن هم از یک سو خودداری دولت و حزب حاکم بهاراتا جاناتا از عذرخواهی و از سوی دیگر، تداوم سرکوب جامعه مسلمان این کشور است که نهادهای حقوق بشر جهانی بارها به آن اعتراض کرده‌اند. همچنین، وزارت خارجه هند امروز طی بیانیه‌ای به جای تلاش برای آرام کردن اوضاع، به بیانیه سازمان همکاری اسلامی و اعتراضات کشورهای اسلامی اعتراض و آن را «توجیه ناپذیر» خواند.

در نتیجه این رفتار و تداوم اعتراضات،تحریم کالاهای هندی از کویت در همسایگی جنوبی ایران و کشورهای دیگری کلید خورده است.

واقعیت این است که اطلاعی از عزیمت امیرعبداللهیان به دهلی‌نو نداشتم تا این که یک دوست لبنانی عروب پیام داده و باتعجب صحت و سقم خبر سفر ایشان را جویا شد. بعد از جستجویی در کانال‌های خبری متوجه شدم که خبر سفر صحت دارد.

در یک گروه دیگر که کنشگران و روزنامه‌نگارانی از کشورهای دور و نزدیک عربی و غیر عربی حضور دارند، وقتی دوستی خبر سفر را فوروارد کرد، چند واکنش منفی به ویژه از جانب یک کنشگر مالزیایی به دنبال داشت.

احتمالا نیز این سفر در ساعات و ایام پیش رو بحثی پرمناقشه را در فضای مجازی منطقه برانگیزد.

احتمالا در توجیه سفر گفته شود که از قبل برنامه ریزی شده و دیروز هم سفیر هند به وزارت خارجه به نشانه اعتراض و خشم فراخوانده شده است، اما اتفاقا سفر در این بازه زمانی نقض غرض این فراخواندن است و احتمالا این پرسش مطرح شود که این چه ابراز انزجار و خشمی است که یک روز هم دوام نداشت.

چند سال پیش وقتی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به هند سفر کرد یادم هست چگونه رسانه‌های داخلی او را متهم به بی‌توجهی به مشکلات و اقدامات نژادپرستانه هندوهای تندرو علیه جامعه مسلمانان هند کرده و انتقاد کردند؛ در حالی که نه محمد بن سلمان و نه پادشاهی عربستان داعیه امت‌گرایی و راهبری جوامع مسلمان و «مسائل اسلامی» را ندارند.