مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه طب ایرانی دستورالعمل جامعی برای ارتقای سطح سلامت مادر و جنین دارد که بسته به مزاج و شرایط مادر به صورت شخصی‌‌سازی شده به وی پیشنهاد می‌شود، مطرح کرد: تعیین جنسیت با تغذیه با توجه به مزاج پایه پدر و مادر و حداقل از سه ماه قبل از بارداری انجام می شود.

آیا طب سنتی به دختر یا پسر شدن جنین کمک می کند؟
کلانشهر: دکتر نفیسه حسینی یکتا با بیان اینکه اقدامات قبل از بارداری هم برای خانمهایی که برای بار اول باردار می شوند و هم آنهایی که برای بار چندم قصد بارداری دارند مهم است، گفت: این مسأله در افرادی که حاملگی پرخطری را خواهند داشت (به عنوان مثال سن بالا، وجود بیماری زمینه ای از جمله دیابت و فشار خون، سابقه سقط و غیره) اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 
دستورالعمل طب سنتی برای افزایش بهداشت باروری

وی خاطرنشان کرد: هر چه فرد از سطح سلامتی بالاتری برخوردار باشد در شرایط سالمتری دوران بارداری را خواهد گذراند که این طبعا به سلامت جنین نیز کمک خواهد نمود.

این متخصص طب ایرانی افزود: به عنوان مثال مراقبت هایی که از زمان تولد یک فرزند تا فرزند بعدی انجام می شود در یک خانم سالم فرصتی برای بهبود شرایط جسمی او تا دوران بارداری بعدی فراهم کرده و در خانمی با حاملگی پرخطر، ریسک را در حاملگی بعدی کمتر خواهد نمود.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت تصریح کرد: از آنجایی که تجویز بسیاری از دمنوش ها و داروهای گیاهی در دوران بارداری مجاز نیست، در طب ایرانی توصیه بر این است که سه ماه قبل از اقدام به بارداری پاکسازی بدن و تقویت اعضای مهم از جمله رحم تحت نظر یک متخصص طب ایرانی انجام شود.

وی تأکید کرد: در طول دوران بارداری نیز اصلاح سبک زندگی و تغذیه نقش مهمی در سلامت مادر و جنین ایفا می‌کنند. طب ایرانی دستورالعمل جامعی برای ارتقای سطح سلامت مادر و جنین دارد که بسته به مزاج و شرایط مادر به صورت شخصی‌‌سازی شده به وی پیشنهاد می‌شود.

راهکار طب سنتی برای تعیین "جنسیت جنین" چیست؟

حسینی یکتا در خصوص دستورالعمل های طب سنتی برای "تعیین جنسیت کودک" گفت: در طب سنتی ایران، بیشترین توصیه‌ها درباره تغذیه است. تعیین جنسیت با تغذیه با توجه به مزاج پایه پدر و مادر و حداقل از سه ماه قبل از بارداری انجام می شود.

این متخصص طب ایرانی اضافه کرد: تغذیه، اگرچه روشی تضمینی برای داشتن جنین پسر یا دختر نیست، اما به علت سادگی و در دسترس بودن و هزینه کم، طرفداران زیادی دارد. البته باید در نظر داشت که این روش ها تنها می توانند احتمال پسر یا دختردار شدن را افزایش دهند و حتی IVF تعیین جنسیت صد در صدی را به همراه ندارد و قطعا این در مورد تدابیر تغذیه کمتر است.

وی اشاره داشت: نکته بسیار مهم این است که باید پدر و مادر نهایتا تابع خواست خداوند باشند و با افراط در تدابیری که احتمال پسر یا دختر بودند جنین را بیشتر می کنند، سلامت جنین خود را فدای تعیین جنسیت آن نکنند.

تا چه حد داروهای گیاهی به درمان ناباروری زوجین کمک می کنند؟

حسینی یکتا با تأکید بر اینکه ناباروری با راهکارهای مختلفی از طب رایج و طب سنتی درمان می‌شود، گفت: اگر در یک زوج پس از گذشت یک سال از رابطه جنسی بدون جلوگیری، بارداری رخ ندهد، ناباروری نامیده می‌شود.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت اظهار داشت: در طب رایج علت‌های ناباروری به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ دلایل مربوط به زن، دلایل مربوط به مرد و بدون علت مشخص و در طب سنتی هم ناباروری به دو دسته عوامل مربوط به زن و عوامل مربوط به مرد تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: با وجود روش‌های متنوع و پیشرفته کمک باروری، هنوز هم بسیاری از زوج‌ها نهایتاً نمی‌توانند دارای فرزند شوند. طب ایرانی از چند جهت می‌تواند کمک کننده باشد. اول اینکه در برخی موارد ممکن است صرفا با اصلاح سبک زندگی زوجین مشکل برطرف شود و نیازی به پرداخت هزینه‌های سنگین درمان‌ها نباشد.

این متخصص طب ایرانی گفت: در مواردی که با تغذیه امکان اصلاح وجود ندارد، از داروهای گیاهی تحت نظر پزشک متخصص طب ایرانی می‌توان کمک گرفت و نهایتاً در افرادی که از این راه‌ها پاسخ نمی‌گیرند یا دارای مشکلاتی مانند اختلالات آناتومیک هستند که با دارو بهبود نمی‌یابد، اصلاح سبک زندگی و دستورات تغذیه‌ای می‌تواند در افزایش احتمال موفقیت روش‌های کمک باروری نقش داشته باشد.

ایران پتانسیل خوبی برای صادارت گیاهان دارویی دارد

حسینی یکتا در زمینه ی وضعیت تولید داروهای گیاهی در جهان و ایران بیان کرد: طبق برآورد‌های معتبر بانک جهانی تا سال ۲۰۵۰ تجارت گیاهان دارویی به ۵ هزار میلیارد دلار می‌رسد، این میزان در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار بوده است به طوری که طبق اعلام سازمان تجارت جهانی ۷ تا ۱۰ درصد تجارت دنیا متعلق به گیاهان دارویی خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر میزان تجارت گیاهان دارویی در سراسر جهان ۱۰۰ میلیارد دلار بوده که با وجود منابع عظیم گیاهان دارویی کشورمان، درصد کمی از این تجارت مربوط به ایران است.

نفیسه حسینی یکتا گفت: این در حالی است که طی سالیان گذشته کشور‌های مطرح دنیا تمایل زیادی برای سرمایه‌گذاری در واردات و صادرات گیاهان دارویی داشته و ایران می‌تواند این فرصت را غنیمت شمرده و گیاهان متنوع دارویی خود و فرآورده‌های آن را صادر کند.


این متخصص طب سنتی یادآور شد: کشورمان ظرفیت بسیار زیادی برای تولید گیاهان دارویی دارد به طوری که ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهانی در ایران وجود دارد و تنوع گیاهان دارویی در کشور بسیار بالاست و جزء بهترین کشور‌های جهان از این لحاظ محسوب می‌ شود.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: علاوه بر گیاهان دارویی، فرمولاسیون‌هایی که مبتنی بر طب ایرانی و شواهد روز evidence-based هستند نیز در تعدادی از شرکت‌های دارویی در حال تولید هستند که با توجه به غنای دانش طب ایرانی و شواهد روزافزون تأثیر و ایمنی آنها ظرفیت بالایی در این حوزه وجود دارد.