رئیس مرکز توسعه نوغان داری کشور؛

آغاز برداشت پیله تر کرم ابریشم در گیلان/ پیش بینی تولید ۵۸۰ تن


۱۴۰۱/۰۳/۲۳ - ۰۹:۳۱ | کد خبر: ۲۲۴۹۰ چاپ

سروی با تاکید بر اینکه برداشت پیله تر کرم ابریشم در استان گیلان شروع شده است گفت: انتظار داریم امسال ۵۸۰ تن پیله تر کرم ابریشم در گیلان تولید شود.

آغاز برداشت پیله تر کرم ابریشم در گیلان/ پیش بینی تولید ۵۸۰ تن
کلانشهر :«عدیل سروی» شامگاه یکشنبه( 22 خرداد) در گفت‌و‌گوی خبری وضعیت صنعت نوغان‌داری و برنامه‌ریزی برای توسعه آن را تشریح کرد و اظهار داشت: صنعت ابریشم و فعالیت نوغان‌داری یکی از حرفه‌های کهن در دنیاست و حدود ۵۰ کشور در این حوزه فعالند.

رئیس مرکز توسعه نوغان‌داری کشور عمده تولیدکنندگان ابریشم دنیا را با تولید ۹۰ درصدی کشورهای آسیایی دانست و تصریح کرد: ایران در رتبه هشتم کشورهای آسیایی تولیدکننده کرم ابریشم قرار دارد و در طول سه سال اخیر میزان تولید ابریشم کشور از ۹۸۰ تن به هزار و ۷۰۰ تن افزایش پیدا کرده است.

سروی با بیان اینکه ۲۸۰ تن نخ ابریشم در ایران تولید شده و این مقدار تنها ۵۲ درصد صنعت ابریشم داخلی به ویژه صنعت فرش را تامین می‌کند اذعان کرد: ۴۲ درصد از نیاز نخ ابریشم کشورمان از طریق واردات تامین می‌شود از طرفی میزان تولید نخ ابریشم در سه سال گذشته از ۲۹ درصد به ۵۲ درصد رسیده و تولید پیله ابریشم هم حدود ۷۰ درصد ارتقا یافته است.

وی در مورد اینکه امسال چند جعبه نوغان در کشور توزیع شده است یادآور شد: توزیع تخم نوغان در مناطق گرمسیری کشور از ابتدای فروردین شروع و در استان گیلان هم از هفتم اردیبهشت این فرآیند آغاز شد و این روند تا هفتم خرداد هم ادامه داشت.

رئیس مرکز توسعه نوغان‌داری کشور میزان تخم نوغان توزیع شده در کشور را ۴۵ هزار و ۵۲۳ جعبه ذکر کرد و افزود: گیلان به عنوان قطب تولید پیله کرم ابریشم محسوب می‌شود و یک سوم این تعداد جعبه تخم نوغان یعنی ۱۵ هزار و ۲۳۰ جعبه در این استان برای پرورش بهاره توزیع شده است.

عدیل سروی

سروی با تاکید بر اینکه برداشت پیله تر کرم ابریشم در استان گیلان شروع شده است، اذعان کرد: انتظار داریم امسال هزار و ۷۵۰  تن پیله تر کرم ابریشم در کشور تولید شود که سهم استان گیلان از این میزان ۵۸۰ تن است که در مقایسه با آمار سال گذشته احتمالا شاهد افزایش سه درصدی تولید پیله تر خواهیم بود.

وی پرورش پائیزه کرم ابریشم را هم امری که از سه سال پیش در استان گیلان آغاز شده است، اعلام کرد و گفت: پرورش کرم ابریشم چه از حیث توزیع تخم جعبه نوغان و چه از حیث بیمه مورد حمایت دولت است به طوریکه از ۲۱۳ هزار تومان حق بیمه‌ای که باید برای هر جعبه پرداخت شود ۸۰ درصد مبلغ را خود دولت تقبل می‌کند.

رئیس مرکز توسعه نوغان‌داری کشور با اشاره به اینکه به علت شرایط مساعد آب و هوایی و نگهداری خوب در سال‌های اخیر خسارت چندانی به نوغانداران وارد نشده است اضافه کرد: میزان پرداخت بیمه نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده و سقف تحقق پرداخت غرامت به ۶۰۶ هزار تومان رسیده است.

سروی از آغاز خرید پیله تر کرم ابریشم از ۱۴ اردیشهت در سطح کشور با قیمت حدودا  ۲۱۰ تا ۲۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلو پیله تر کرم ابریشم خبر داد و افزود: برداشت پیله تر کرم ابریشم در گیلان از چهارشنبه هفته گذشته در غرب استان آغاز شده و قیمت فروش هم به نسبت کیفیت پیله از ۲۳۰ هزار تومان تا ۲۶۰ هزار تومان متغیر است.

وی تامین نهال توت اصلاح شده را از جمله برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی خواند و عنوان کرد: در سال ۹۷ ظرفیت قلمه توت اصلاح شده در کشور تنها ۱۷۰ هزار قلمه بود که با بهسازی باغات امسال دو میلیون و ۳۰۰ هزار قلمه مابین شش استان کشور توزیع شده و یک میلیون و ۱۵۰ هزار نهال توت در حال تولید است.

رئیس مرکز توسعه نوغان‌داری کشور از برنامه وزارتخانه برای تولید ۱۰ میلیون نهال توت در عرض پنج سال سخن گفت و خاطرنشان کرد: این مقدار،ظرفیت پرورش کرم ابریشم در کشور را ۵۰ هزار جعبه بهبود و توسعه می‌دهد که در نهایت منجر به خودکفایی صنعت فرش، منسوجات ابریشمی و تامین نیاز کل کشور در حدود سه هزار و ۳۰۰ تن پیله تر کرم ابریشم می‌شود که با پرورش ۸۵ هزار جعبه قابل تامین می‌باشد.

نظر شما:

security code