خطر در کمین برنجکاران گیلان

حمله ی کِرم های ناشناخته به شالیزارهای «میانده» صومعه سرا


۱۴۰۱/۰۳/۲۳ - ۱۳:۱۱ | کد خبر: ۲۲۵۰۶ چاپ

اختصاصی کلانشهر - مطالب شهروندی :براساس اطلاعات ارسالی مخاطبان، برنجکاران روستای میانده دهستان کسما شهرستان صومعه سرا چند روزی است درگیر حمله عجیب کِرم‌های کوچک قرمز به شالیزارهایشان هستند.

بررسی‌های کلانشهر نشان می‌دهد که آب شالیزارهای این روستای حاصلخیز از پلنگ رود و یا چشمه‌های سالم آب شرب تامین می‌شود و آلودگی آب شالیزار طی بررسی‌های اولیه منتفی است.

بعضی از کشاورزان قدیمی می‌گویند هرچند این آبزی شبیه «کرم باران» است اما برعکس کرم باران که طی سال‌های گذشته در تالاب انزلی و بخش‌هایی از شالیزارهای رضوانشهر، کوچصفهان، تالش و... مشاهده شده این کرم، باعث آسیب و مانع رشد نشاهای برنج می‌شود.

تعدادی از برنجکاران در غیاب جهاد کشاورزی و قبل از آنکه اطلاع کافی از منشا کرم‌های مهاجم داشته باشند، مبادرت به خرید سَم کرده‌اند و چند روزی با تلف شدن کرم‌ها، شالیزارهایشان را پاکسازی کردند. اما کمی بعد به دلیل آب مشترکی که بین شالیزارها جریان دارد، کرم‌ها به سرعت تکثیر شده و به شالیزارهای اطراف هجوم برده و به مانعی برای رشد نشاها تبدیل شده‌اند.

این کرم‌ها علاوه بر آب‌های زمین شالیزار، لابلای ساقه‌های کم جان نشاها هم لانه می‌کنند و با تغذیه از بذر تازه، مانع رشد ساقه برنج می‌شوند. موضوعی که باعث خشک شدن نشاها شده و تعدادی از کشاورزان ناچار شده اند زمینهایشان را دوباره نشا کنند.

اینکه جهاد کشاورزی از هجوم این کرم‌های ناشناخته اطلاع دارد یا خیر روشن نیست.آنچه عیان است تبعات بی توجهی به این موضوع است. چون این کرم‌ها می‌توانند از شالیزارهای این روستا به روستاهای مجاور و شهرهای بهم پیوسته گیلان هجوم ببرند و محصول استراتژیک برنج را با خطرات جدی مواجه کنند. آنهم در شرایطی که کشاورزان با کم آبی و هزینه بالای تمام شده نشا برنج تا اینجای کار مواجه بوده‌اند.

 

تدوین: علیرضا آریا