سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت وگو با کلانشهر؛

خطری از سوی کِرم ها،شالیزارهای گیلان را تهدید نمی کند/برنجکاران سم پاشی نکنند


۱۴۰۱/۰۳/۲۴ - ۱۶:۳۰ | کد خبر: ۲۲۵۵۳ چاپ

به گفته رضا غیاثی وقتی شالیزار بیش از حد نیازش به آب بسته شود ممکن است محصول کاشته شده با مشکلات مختلف از جمله آسیب به نشای نحیف برنج و تراکم کِرم‌ها برای اکسیژن‌گیری روی آب مواجه شود

خطری از سوی کِرم ها،شالیزارهای گیلان را تهدید نمی کند/برنجکاران سم پاشی نکنند
اختصاصی کلانشهر :رضا غیاثی، سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در گفت و گو با کلانشهر تاکید کرد: خطری از سوی کرم‌های قرمز رنگ،شالیزارهای گیلان را تهدید نمی‌کند.

غیاثی با اشاره به انتشار مطلبی با عنوان «خطر در کمین برنجکاران گیلان،حمله‌ی کِرم‌های ناشناخته به شالیزارهای «میانده» صومعه سرا (اینجا بخوانید) در کلانشهر توضیح داد:موجود ناشناخته مورد اشاره،همان کرم خاکی است که بین کشاورزان غرب گیلان به «کرم باران» معروف است؛موجودی مفید که در میان لجنزارها دیده می‌شود و طبق بررسی‌های انجام شده به عنوان آفت یا گونه‌ای مخرب برای شالیزارها هم محسوب نمی‌شود.

این گزارش بعد از آن در کلانشهر منتشر شد که شماری از کشاورزان غرب گیلان در مناطقی مانند روستای میانده،گوراب زرمیخ، کلاشم،کسما،پشتمسار صومعه‌سرا و تعدادی از صاحبان شالیزارهای محدوده جاده فومن بسمت سراوان گفتند در شالیزارهایشان با ازدیاد نوعی کرم قرمز رنگ مواجه شده‌اند که باعث آسیب به محصول در حال رشد برنج شده است.

حالا سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با ذکر این نکته که مشکل ایجاد شده برای بعضی از برنجکاران نه از سوی این کِرم که به دلیل مدیریت نامناسب منابع آبی ایجاد شده است می‌گوید: به دلیل وجود تنش آبی و نگرانی بعضی از کشاورزان از نبود آب کافی،بعضی از آنها چند روز بعد از نشا، بیش از نیاز، شالیزارهایشان را غرقاب می‌کنند.

به گفته این مدیر جهاد کشاورزی وقتی شالیزار بیش از حد نیازش به آب بسته شود ممکن است محصول کاشته شده با مشکلات مختلف از جمله آسیب به نشای نحیف برنج و تراکم کِرم‌ها برای اکسیژن‌گیری روی آب مواجه شود.

غیاثی افزود:از آنجایی که غرقاب کردن شالیزار در روزهای ابتدایی نشا رخ می‌دهد باعث آسیب به بعضی از نشاها هم می‌شود که به اشتباه از سوی برخی از کشاورزان به کرم‌های خاکی نسبت داده می‌شود که اساسا این کِرها «پوسیده‌خوار» هستند و از نشای تازه تغذیه نمی‌کنند.یعنی آسیب زدن کرم‌های مورد اشاره به شالیزار از نظر علمی درست نیست.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان به برنجکاران درگیر این مشکل توصیه کرد از میزان آب زمین‌های شالی خود کم کنند تا نشاها، کمی جان دارتر شوند و از این مرحله عبور کنند.

غیاثی در توضیح این موضوع که چرا سَم‌های استفاده شده از سوی برخی کشاورزان روی کرم‌ها موثر نبوده به کلانشهر گفت:اکثر سموم برای از بین بردن آفات و حشرات است و چنین کرم‌هایی نیازی به استفاده از سم و کود ندارند اما اگر در مواردی هم نیاز داشته باشد باید با مشورت کارشناسان، سمومی متعلق به همان مشکل استفاده شود.

او با تاکید دوباره بر اینکه برای حل این مشکل هیچ گونه نیازی به استفاده از سَم و کُشتن کرم‌ها نیست گفت:این کرم‌ها در شرایط عادی می‌توانند با بهبود خاک برای برداشت کیفی‌تر محصول به کمک شالیکاران بیایند.

به گفته این کارشناس کشاورزی،استفاده زیاد از سموم کشاورزی علاوه بر آسیب به محصول، برای سلامت مصرف کننده و حتی همان کشاورز و در نهایت محیط زیست بسیار خطرناک است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در پایان به کشاورزان توصیه کرد در صورت مواجه شدن با مشکلات خاص هنگام کشت و کار موضوع را با کارشناسان اداره جهاد کشاورزی محل زندگی‌شان درمیان بگذارند تا متحمل ضرر و زیان نشوند.