معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با بیان اینکه سرمایه گذار چینی برای ساخت راه آهن آستارا اعلام آمادگی کرده است، گفت: مکاتبات جذبه این سرمایه گذار انجام و تفاهم نامه آن نیز بسته شده و به زودی به امضا می رسد.

اعلام آمادگی سرمایه گذار چینی برای حضور در راه آهن آستارا
کلانشهر :محمد اسحاقی عصر چهارشنبه در جلسه مشترک شورای گفت وگو دولت و بخش خصوصی و کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان افزود: سرمایه گذاری این سرمایه گذار چینی از طریق فاینانس و تهاتر انجام خواهد شد که از طریق دفتر سرمایه گذاری استانداری پیگیر این موضوع هستیم.

وی اظهار داشت: تلاش داریم تا با رفع مشکلات و آماده سازی زیر ساخت ها هر چه بیشتر به توسعه صادرات و درآمد ارزی کشور کمک کنیم.

وی افزود: نباید منتظر باشیم تجار استان های دیگر بیشتر از تجار استان گیلان از بسترها استفاده کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنانش گفت: سیاست ها باید بر مبنای صادراتی کردن کسب و کارهای کوچک باشد زیرا تولید صادرات محور و توسعه تجارت محور را بدنبال دارد.

مدیرکل صمت گیلان: ارتقاء وضعیت بندر آستارا در دستور کار سازمان توسعه تجارت قرار گرفته است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز از پیگیری جدی برای ارتقاء وضعیت بندرآستارا خبر داد و اظهار داشت: در راستای هموارسازی بسترهای صادرات غیر نفتی، اعزام تیمی از سازمان توسعه تجارت در هفته گذشته مشکلات و امکانات لجستیکی بندر آستارا را به دقت آسیب‌شناسی کرده تا کمبود و نواقص آن برطرف شود.

تیمور پورحیدری مهمترین مشکلات بندر آستارا را کمبود امکانات گمرکی، عدم کامیون های متناسب محصولات صادراتی و عدم کد گمرکی عنوان کرد و افزود: با کارشناسی های انجام شده، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در اواخر هفته آینده در استان گیلان حضور خواهد یافت تا توافقات اجرایی برای اعتلای وضعیت بنادر گیلان به ویژه آستارا حاصل شود.

دبیر کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی گیلان به افزایش دو ماهه صادرات استان اشاره کرد و گفت: براساس گزارش گمرکات استان گیلان در دو ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۱۸ میلیون دلار صادرات صورت گرفته است.

مدیرکل صمت گیلان  ابراز امیدواری کرد که رویکرد صادرات گیلان با توجه به دستور جلسه امروز به سمت و سوی دانش بنیان شدن تولیدات صادراتی با شتابدهی و تسهیل در امور صادرات بیانجامد.

ترانزیت خارجی از مرزهای گیلان ۸۹ درصد افزایش یافت

صادق برزگر سرپرست نظارت بر گمرکات گیلان نیز در این نشست از افزایش ۸۹ درصدی ترانزیت خارجی از استان خبر داد و گفت: ترانزیت خارجی از لحاظ دلاری ۱۷ درصد افزایش داشته است.

وی همچنین به صادرات و واردات استان طی ۲ ماه گذشته اشاره کرد و افزود: طی ۲ماه نخست امسال؛ ۱۹۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۲۷ میلیون دلار از گیلان صادر شد که بیانگر افزایش ۳۵ درصدی از نظر وزنی و سه درصدی از نظر ریالی است.

برزگر همچنین با اشاره به آماری از واردات به استان نیز افزود: طی ۲ ماه گذشته ۱۹۸ هزار تن  واردات به ارزش ۱۶۱ میلیون دلار به استان انجام شد که از نظر وزنی ۲۰ درصد و از لحاظ دلاری یک درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

وی ادامه داد: با اقدامات سیاسی که اخیرا انجام شده و تقویت مناسبات و مبادلات با کشورهای همسایه صادرات کالا از کشور روند افزایشی خواهد یافت.

برزگر با بیان اینکه در بحث مرز دریایی مشکل لایروبی و در بحث مرز ریلی مشکل زیرساختی داریم، اظهار داشت: واردات کالا از مسیر هندوستان به رشت را پیشنهاد کرده ایم اما زیرساخت های لازم برای این کار فراهم نیست.

صادرات ۱۴۵ هزار تن محصول کشاورزی به ارزش ۵۵ میلیون دلار از گیلان

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی گیلان نیز در این جلسه اظهار داشت: سال گذشته هفت میلیون و ۲۲۷ هزار و ۲۵۵ تن محصولات کشاورزی به ارزش ۴۹۵ میلیون دلار از گمرکات کشور صادر شده که سهم گیلان از این صادرات ۶۲۲ هزار و ۲۴۸تن  به ارزش ۳۰۴ میلیون دلار بوده است.

بهمن علیزاده افزود: طی ۲ ماه نخست امسال نیز ۱۴۵ هزارتن محصولات کشاورزی به ارزش ۵۵ میلیون دلار از گیلان صادر شده است .

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد صادرات محصولات کشاورزی  از طریق گمرک آستار ا بوده است، عمده ترین این محصولات را هلو، سیب، کشمش، کیوی و انگور عنوان کرد.