سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: برخی از سم فروشان ممکن است توصیه‌هایی در استفاده از سموم کشاورزی در شالیزارها و مخلوط کردن چند سم با هم را داشته باشند، در این ارتباط ضروریست تا کشاورزان به هر توصیه‌ای توجه نکرده و از راهنمایی‌های کارشناسان جهاد کشاورزی استفاده کنند.

شالیکاران گیلان در مخلوط کردن سموم هوشیار باشند
کلانشهر :رضا غیاثی ضمن هشدار نسبت به استفاده بی‌رویه از سم در اراضی کشاورزی اظهار داشت: با مشاهده آفت یا بیماری در شالیزارها، ضرورتی برای استفاده از سم نیست، در مواردی بدون استفاده از سم می‌توان با آفت مبارزه کرد، بنابراین در این ارتباط ضروریست تا شالیکاران از نظر کارشناسان در مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به مشاهده کرم باران در برخی شالیزارهای استان گیلان افزود: متاسفانه برخی از شالیکاران از سمپاشی استفاده کردند که نیازی به این کار نبود آنان با کم کردن آب مزارع شان می‌توانستند این کرم را از بین ببرند بنابراین با مشاهده هر موردی نیازی به استفاده از سم نیست، موضوع مهمی که کشاورزان باید به آن توجه جدی داشته باشند.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با تاکید بر اینکه کشاورزان برای مبارزه با کرم باران حتما آب مزارع را متعادل نگه دارند، اظهار داشت: تجربه نشان داده که کشاورزان از ترس کم آبی شالیزارها، آب زیادی در مزارع نگهداری می کنند که این مهم موجب بروز کرم باران می‌شود، بنابراین نباید آب زیادی در شالیزار نگهداری شود.

غیاثی با تاکید بر ضرورت استفاده درست از سموم کشاورزی برای مبارزه با آفات گفت: شالیکاران برای استفاده از سموم کشاورزی از کارشناسان این حوزه کمک بگیرند و از نظرات آنان بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه هم اکنون مشکلی در رابطه با کرم ساقه‌خوار برنج در شالیزارهای گیلان وجود ندارد، اظهار داشت: کشاورزان در صورت مشاهده قابل توجه کرم ساقه خوار برنج و به منظور مبارزه بیولوژیک با این کرم حتما از کارشناسان در مراکز جهادکشاورزی در  شهرستان های مختلف استان بهره‌مند شوند.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود

گیلان دارای ۳۱۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون ،پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون ، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند. گیلان همچنین یکی از تولید کنندگان مهم طیور در کشور است. 

نظر شما:

security code