۳۲سال از زلزله مرگبار رودبار گذشت؛

به یاد ۳۷هزار جان باخته ی زلزله رودبار ایمن سازی کنید


۱۴۰۱/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۵ | کد خبر: ۲۲۷۶۶ چاپ

سه دهه از زلزله رودبار گذشته و این روز‌ها بعد از ریزش ساختمان متروپل آبادان،انتقادات زیادی از ناایمن بودن ساخت و ساز‌ها در ایران می‌شود.

به یاد ۳۷هزار جان باخته ی زلزله رودبار ایمن سازی کنید
اختصاصی کلانشهر :۳۲ سال از غرش زمین در جنوب گیلان گذشت؛جایی که رودبار با زلزله ۷ریشتری به ویرانه تبدیل شد و هزاران نفر به خواب ابدی فرو رفتند.

از این زلزله‌ی شبانه بسیار گفته شده اینکه در زمان وقوع زلزله، پخش مستقیم بازی فوتبال برزیل و اسکاتلند در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا باعث نجات جان بسیاری شد.

با این وجود بیش از ۳۷ هزار تَن در شهرستان رودبار جان‌شان را از دست دادند. ۶۰هزار تن از مردم گیلان که اکثرا در محدوده رودبار زندگی می‌کردند مجروح شدند و ۷۰۰ روستا نابود و طبق آمار بیش از نیم میلیون نفر هم بی‌خانمان شدند.

در جریان زلزله ۷٫۴ ریشتری رودبار و منجیل بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب شد و به جز رودبارِ به خاکستر نشسته، خسارات زیادی به تأسیسات و اماکن عمومی رشت و چند شهر دیگر گیلان که متأثر از این زمین‌لرزه بودند، وارد آمد.

این همه اتفاق، لرزش رودبار را در لیست ۱۰ زلزله مرگبار یک قرن گذشته جهان قرار داده است.

حالا سه دهه از زلزله رودبار گذشته و این روز‌ها بعد از ریزش ساختمان متروپل آبادان،انتقادات زیادی از ناایمن بودن ساخت و ساز‌ها در ایران می‌شود.اما واقعیت این است که ایمنی ساخت و ساز در ایران بعد از زلزله مرگبار رودبار بهبود قابل توجهی پیدا کرد. چون سازمان نظام مهندسی تاسیس شد و به دنبال آن آیین‌نامه‌های ساخت و ساز مقاوم در کشور تدوین شد و مردم شاهد ستادی تحت عنوان «مدیریت بحران وزارت کشور» بودند.

حادثه متروپل و وجود ساختمان‌های غیرایمن زیاد در کشور اما نشان می‌دهد که باید با یادی از کشته شدگان زلزله رودبار و آوار‌های مشابه، بار دیگر در آیین‌نامه و نظارت ساخت و ساز‌ها در ایران بازنگری صورت گیرد.