قائم مقام دادگستری گیلان مطرح کرد؛

کاهش زمان رسیدگی پرونده ها به ۱۳ روز


۱۴۰۱/۰۴/۰۲ - ۱۱:۳۸ | کد خبر: ۲۲۸۶۰ چاپ

رشت- قائم مقام رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها در شعب دادگستری گیلان به ۱۳ روز، گفت: مردم‌ در عقد قراردادها و انجام معاملات از هرگونه تعارفات پرهیز کنند.

کاهش زمان رسیدگی پرونده ها به ۱۳ روز
کلانشهر:مجید الهیان شامگاه چهارشنبه در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با اشاره به اینکه دادگستری تنها وظیفه نظارت بر ساخت و سازها را دارد، اظهار کرد: مرجع رسیدگی به هرگونه تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز و بدون پروانه ساخت با کمیسیون ماده ۱۰۰ بوده و مرجع رسیدگی به اعتراض آن، تجدید نظر ماده ۱۰۰ و دیوان عدالت اداری است.

وی با اشاره به بازدیدهای رئیس کل دادگستری گیلان از ساختمان‌های بدون مجوز ساخت، افزود: ساختمان‌هایی که بدون مجوز و رعایت مشخصات فنی ساخته شده بود با حکم قضائی تخریب شد.

الهیان با بیان اینکه مسئولان و متولیان امر نباید از ابتدا اجازه ساخت چنین بناهایی را صادر کنند، تاکید کرد: بنای غیرمجازی که در حریم منابع طبیعی و بسترهای تالاب و دریا ایجاد می‌شود قابلیت تغییر کاربری و استفاده به نفع مردم را نداشته و آن منطقه باید به حالت اول بازگردانده شود.

قائم مقام رئیس کل دادگستری گیلان به افزایش ۹ درصدی میزان پرونده‌های ورودی به دادگستری اشاره و اظهار کرد: ۵۲۵ هزار و ۴۶۱ پرونده وارد شعب دادگستری گیلان در شورای حل اختلاف و دادسراها و محاکم شده که از این میزان، بیش از ۵۲۰ هزار پرونده رسیدگی و مختومه شد.

الهیان با بیان اینکه قوانین دادرسی مدنی و کیفری و رعایت تشریفات گاهی موجب طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده‌ها می‌شود، ادامه داد: میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها در سال ۹۹ بیش از ۹۴ روز بود که این زمان سال گذشته به ۱۳ روز کاهش یافته است.

وی با اشاره به وجود هیئت‌های صلح و سازش در شعب دادگستری گیلان، گفت: در سال گذشته آرای پنج هزار و ۳۷۳ پرونده به رأی جایگزین حبس ختم شد که از این تعداد ۶۰۶ نفر از متخلفان تحت سامانه مراقبت الکترونیکی (پابند الکترونیکی) قرار گرفتند.

قائم مقام رئیس کل دادگستری گیلان با تاکید بر لزوم هوشیاری بیشتر مردم در انجام معاملات، افزود: مردم با چشم باز نسبت به عقد هرگونه قراردادی اقدام کنند و ضمن پرهیز از تعارفات، در زمان عقد قراردادها از مشاوران زبده استفاده کنند.

نظر شما:

security code