همتی از وجود هزار و ۶۴۲ خانوار عشایر در گیلان خبر داد و گفت: عشایر استان گیلان و دامداران آن سالانه میلیاردها تومان بابت عدم اصلاح پروانه‌های چرای دام ضرر می‌کنند.

وجود هزار و ۶۴۲ خانوار عشایر در گیلان/ ضرر میلیاردی عشایر بابت عدم اصلاح پروانه‌های چرای دام
کلانشهر:«حسن همتی» شامگاه شنبه(۴ تیر) در گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: زندگی عشایر استان گیلان مانند عشایر دیگر مناطق کشورمان بر مدار کوچ و برپایه دامداری می‌چرخد.

رئیس اداره امور عشایر استان گیلان عنوان کرد: این اداره از سال ۱۳۸۵ با پوشش ۶۱۹ خانوار عشایر در دو شهرستان تالش و رودبار به عنوان یک نمایندگی در بدنه سازمان جهاد کشاورزی به ارائه خدمات مشغول است.

همتی تصریح کرد: از سال ۹۹ اداره امور عشایر استان گیلان به عنوان یک دستگاه مستقل معرفی شد و با هزار و ۶۴۲ خانوار و جمعیتی معادل شش هزار و ۶۵۰ نفر در ۱۰ شهرستان استان گیلان که مورد تایید مرکز آمار ایران هم قرار گرفته در حال ارائه خدمت به عشایر است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ با راستی آزمایی که برای عشایر استان گیلان انجام شد چیزی حدود هزار و ۲۰۰ خانوار را مجدداً  وارد سامانه مرکز آمار کشور کردیم.

رئیس اداره امور عشایر استان گیلان افزود: در گیلان ۲۰ هزار بهره‌بردار دام سبک و دامدار کوچنده وجود دارد که از این تعداد فقط هشت درصدشان عشایر هستند.

همتی در مورد تفاوت های دامداران کوچنده و عشایر ابراز داشت: عشایر به کسانی گفته می‌شود که دارای ساختار، ایل، قبیله و طایفه باشند و دوم اینکه باید کوچ‌رو بوده و در سال باید به چندین منطقه با خانواده‌هایشان کوچ کنند.

وی امرار معاش تنها از طریق دامداری را خصیصه بسیار مهم عشایر خواند و اذعان کرد: هر دامدار و یا کسانی که دارای بیمه و شغل دیگری باشند جزو عشایر محسوب نمی‌شوند و درآمد و امرار معاش آنها تنها باید از طریق دامداری تامین شود.

رئیس اداره امور عشایر استان گیلان آمار دقیق تعداد عشایر گیلان را هزار و ۶۴۲ خانوار اعلام کرد و گفت: عشایر گیلان در تولید گوشت قرمز، شیر، پشم، صنایع دستی و گیاهان دارویی اشتغال دارند که از این منابع حدودا ۳۶۹ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان سالانه عاید آنان می‌شود.

همتی ارزش اقتصادی صنایع دستی تولید شده توسط عشایر استان گیلان را سه میلیارد تومان ذکر کرد و بیان داشت: حدود ۹۰ درصد از گیاهان دارویی توسط عشایر تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه عشایر استان گیلان و دامداران آن سالانه میلیاردها تومان بابت عدم اصلاح پروانه‌های چرای دام ضرر می‌کنند افزود: اصلاح پروانه‌های چرا طبق قانون وظیفه ذاتی منابع طبیعی است و انتظار داریم نسبت به اصلاح این پروانه‌ها که در سال ۱۳۶۴ صادر شده است اقدام شود.
رئیس اداره امور عشایر استان گیلان با اشاره به وجود تعاونی عشایر در دو شهرستان رضوانشهر و تالش عنوان کرد: از طریق این تعاونی‌ها سالانه بیش از پنج هزار تن نهاده‌های دامی از قبیل یونجه، سبوس و جو یارانه دار بین عشایر استان گیلان توزیع می‌شود.

همتی یادآور شد: تا یکی دو ماه آینده آمار نهایی عشایر استان گیلان اعلام می‌شود که احتمالا عشایر استان افزایش پیدا می‌کنند بنابراین تعاونی‌های عشایر در شهرستانهای ماسال، شفت و رودبار هم راه‌اندازی خواهند شد.

وی ضمن قدردانی از نگاه ویژه‌ای که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان به عشایر دارد خاطرنشان کرد: در سفر رئیس جمهور به گیلان و با مکاتبات استاندار اعتبارات خوبی برای اداره امور عشایر استان مصوب شد که به زودی تخصیص پیدا میکند.

منبع: شبستان
اشتراک گذاری:

نظر شما:

security code