باران،با استان پرباران ایران هم سر ناسازگاری گذاشته است

تابستانی داغ تر در راه گیلان


۱۴۰۱/۰۴/۰۶ - ۱۱:۳۸ | کد خبر: ۲۲۹۷۴ چاپ

با گذشت بیش از سه هفته از آخرین باران بهاری در گیلان، پیش بینی های هواشناسی نشان می دهد که نه تنها تا پایان هفته جاری بارش باران نخواهیم داشت، بپیش بینی سه ماهه نیز از کاهش بارندگی ها و افزایش دما حکایت دارد.

تابستانی داغ تر در راه گیلان
کلانشهر:پس از آخرین سامانه بارشی در اواخر اردیبهشت ماه، بجز باران‌های پراکنده در ارتفاعات و برخی مناطق مرتفع، حوزه جلگه ای استان باران طی یک ماه اخیر تشنه از هرگونه بارش جدی بوده است. 

افزایش زود هنگام دما، خردادماه را برای گیلان به فصل تابستان تبدیل کرد و حتی اواسط ماه گذشته دمای هوا برای برخی مناطق استان به مرز ۴۲ درجه سانتیگراد نیز رسید. این کم بارشی و افزایش دما بیش از هرچیزی بر حوزه کشاورزی و شالیزاری استان تاثیر گذاشته است. 

این در حالی است که پیشتر اداره کل هواشناسی گیلان اعلام کرده بود طی اردیبهشت ماه امسال، میزان بارندگی در استان بیش از ۵۶ میلیمتر ثبت شد که حدود ۲۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و هفت درصد نسبت به میانگین بلند مدت افزایش داشت.

با وجود اینکه اردیبهشت ماه امسال بطور متوسط بیش از ۵۶ میلیمتر بارش در استان ثبت شد، متوسط میزان بارش فروردین ماه نیز ۴۰ میلیمتر ثبت شد که این مقدار بارندگی هم نسبت به سال ۱۴۰۰ ، ۲ و نیم برابر افزایش داشت.

حال طبق جدول پیش بینی هواشناسی گیلان، برای هفته جاری نیز آسمانی همواره آفتابی با میانگین دمایی ۳۰ تا ۳۳ درجه در حوزه جلگه ای و حداکثر ۳۶ درجه برای برخی مناطق کوهستانی پیش بینی می شود. 

تداوم روند کاهشی بارش برای تابستان پیش‌رو

علاوه بر کاهش بارندگی در ماه گذشته، پیش بینی سه ماهه تیر، مرداد و شهریور سازمان هواشناسی نیز حکایت از تداوم روند کاهشی بارندگی و افزایش دما در این خطه سبز شمال کشور دارد. 

طبق خروجی مدل های اقلیمی مورد استفاده در سازمان هواشناسی کشور، بارش تیر و مرداد ماه گیلان کمتر از میانگین بلند مدت بارش استان به ترتیب ۴۵/۶ و ۴۲/۵ درصد کاهش خواهد یافت. 

همچنین بارش شهریور ماه گیلان نیز غالبا در محدوده میانگین بلند مدت استان (برای همین ماه) ۱۰۷/۴ درصد کمتر می شود.

 

تابستان گیلان داغ‌تر می شود

علاوه بر پیش بینی کاهش دمایی، هواشناسی کشور برای این استان افزایش دمایی را در هر سه ماه تابستان پیش بینی کرد.

بر اساس گزارش پیش بینی فصلی هواشناسی، دمای تیر ماه گیلان به طور متوسط بین ۰/۵ (نیم) تا ۲ درجه سلسیوس بیش از میانگین بلند مدت افزایش خواهد یافت.

همچنین دمای مرداد ماه نیز ۰/۵ تا ۱ درجه سلسیوس و دمای شهریور ماه گیلان هم تا ۰/۵ درجه بیشتر از میانگین بلند مدت برآورد شده است.

برآیند خروجی های مدل های اقلیمی هواشناسی نشان می دهد، بارش در حوضه آبریز کاسپین برای سه ماهه تیر و مرداد و شهریور غالباً برابر با میانگین تا کمتر از میانگین برآورد می شود.