مدیرکل مدیریت بحران گیلان:

ظرفیت ذخیره نزولات جوی گیلان تا ۷ میلیارد مترمکعب در فصول غیر کشاورزی


۱۴۰۱/۰۴/۰۷ - ۱۶:۴۵ | کد خبر: ۲۳۰۴۲ چاپ

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با تاکید بر لزوم جمع آوری نزولات جوی به ویژه در استان های شمالی، اضافه کرد: برآوردها نشان می دهد در فصول غیر کشاورزی ظرفیت ذخیره چهار تا هفت میلیارد مترمکعبی آب باران را از طریق آب بندان ها و سدهای لاستیکی داریم که پاسخگوی نیاز آبی استان است.

ظرفیت ذخیره نزولات جوی گیلان تا ۷ میلیارد مترمکعب در فصول غیر کشاورزی
کلانشهر:امیر مرادی با اشاره به شرایط ویژه استان در سال زراعی استان گیلان، اظهار کرد: با مدیریت استاندار گیلان به عنوان رئیس ستاد پیشگیری و فرماندهی پاسخ به عملیات بحران از ابتدای سال تمهیدات ویژه ای برای تامین آب زراعی اندیشیده شد.

وی با بیان اینکه  امسال با کاهش بارندگی مواجه بودیم، افزود: آب پشت سد سفیدرود ۳۰ درصد کمتر از سال گذشته است و لذا فرمانداران موظف به اجرای مصوبات ستاد مدیریت بحران هستند.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، از تشکیل ۱۷ قرارگاه جهادی آب در شهرستان ها خبر داد و عنوان کرد: فرمانداران عملکرد خوبی داشتند و با به کار گیری امکانات دولتی و بخش خصوصی موفق به لایروبی ۱۰۰۰ کیلومتری انهار و کانال ها و بازسازی سردهنه ها و تعمیر و تجهیز و راه اندازی ۶۰۰ ایستگاه پمپاژ و وارد مدار کردن چاه ها با همکاری جهاد کشاورزی و آب منطقه ای در مناطق تنش زا شدیم.

مرادی با اشاره به شناسایی نقاط آسیب پذیر کم آبی، عنوان کرد: از محل اعتبارات ملی و استانی سال ۱۴۰۰ معادل ۲۰۰ میلیارد تومان این مناطق را پوشش دادیم و هزینه کرد تا پایان تابستان ادامه دارد؛ همچنین امکانات ویژه برای کشاورزان در نظر گرفتیم.

وی از تخصیص بالغ بر ۱۱۲ میلیارد تومان اعتبار سازمان مدیریت بحران برای استمهال وام های کشاورزی، خاطرنشان کرد: کشاورزانی که وام دریافت کرده و به دلیل خشکسالی موفق به بازپرداخت نشدند، از دولت کمک گرفتند.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با بیان اینکه تاکنون ۷۰۰۰ کشاورز درخواست استمهال دادند، گفت: تاکنون بالغ بر ۷۴ میلیارد تومان جذب کردیم و فرمانداران جذب اعتبار باقی مانده را توسط بانک ها در دستور کار قرار دهند.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت تا سقف ۲۰ میلیون تومان و سود چهار درصد به کشاورزان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر همه استان های درگیر کم آبی هستند، اما گیلان استان کشاورزی است و برنج کاری موجب شده آب مصرفی استان بالا باشد لذا نیازمند مدیریت منابع آب هستیم.

مرادی، با تاکید بر لزوم جمع آوری نزولات جوی به ویژه در استان های شمالی، اضافه کرد: برآوردها نشان می دهد در فصول غیر کشاورزی ظرفیت ذخیره چهار تا هفت میلیارد مترمکعبی آب باران را از طریق آب بندان ها و سدهای لاستیکی داریم که پاسخگوی نیاز آبی استان است.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان همچنین از کشاورزان خواست محصولاتشان را بیمه کنند و گفت: در سال زراعی ۱۴۰۰ توانستیم ۶۵ میلیارد تومان از محل صندوق بیمه کشاورزی جذب کنیم؛ امسال ۶۰ هزار کشاورز ثبت نام کردند و انتظار داریم به ۱۵۰ هزار نفر برسد.

نظر شما:

security code