کاهش ۱۵ درصدی قیمت برنج در بازار


۱۴۰۱/۰۴/۰۹ - ۱۰:۳۰ | کد خبر: ۲۳۰۹۷ چاپ

نخستین برداشت شالی برنج تا 10 روز دیگر به صورت رسمی در استان‌های شمالی آغاز می‌‌شود و همین امر سبب شده کشاورزان و فعالان بازار برنج ...

 کاهش ۱۵ درصدی قیمت برنج در بازار
کلانشهر:نخستین برداشت شالی برنج تا 10 روز دیگر به صورت رسمی در استان‌های شمالی آغاز می‌‌شود و همین امر سبب شده کشاورزان و فعالان بازار برنج، محصولات مانده در انبارهای خود را بیشتر به بازار عرضه کنند.

از طرف دیگر با لغو ممنوعیت واردات برنج توسط وزارت جهاد کشاورزی در فصل برداشت برنج داخلی، میزان واردات این محصول در سه ماه سال جاری با افزایش محسوسی روبه‌رو شده است.

لغو ممنوعیت واردات برنج توسط وزارت جهاد کشاورزی به این دلیل صورت گرفت که در پایان فصل ممنوعیت، قیمت برنج در بازارهای جهانی بشدت افزایش می‌‌یافت به همین دلیل دولت و بخش خصوصی برای واردات و مردم برای مصرف، باید هزینه بیشتری را برای خرید برنج خارجی متحمل می‌‌شدند.  از طرف دیگر طی روزهای اخیر شاهد بازگشت زوار خانه خدا به کشور هستیم، تا چندی دیگر نیز ماه محرم فرا خواهد رسید و با توجه به صفر شدن مرگ‌ومیرهای کرونایی شاهد برپایی هیأت‌های عزاداری در سراسر کشور خواهیم بود، همین امر سبب افزایش مصرف برنج در کشور خواهد شد که می‌‌تواند علاوه بر خارج کردن بازار این محصول از رکود، باعث ارزان‌تر شدن قیمت این محصول شود.

واردات 507 هزار تن برنج تا پایان خرداد
به دلیل نیاز بازار، واردات برنج در سه ماهه نخست سال با افزایش محسوسی روبه رو شده است. به طوری که در این بازه زمانی 507 هزار تن برنج به کشور وارد شده این در حالی است که در سال گذشته میزان واردات این کالای اساسی 850 هزار تن برنج بوده است.

میزان مصرف برنج در کشور 3 میلیون و 200 هزار تن است که سالانه به طور متوسط 2 میلیون و 200 هزار تن آن در کشور تولید می شود و 1 میلیون تن آن از کشورهای دیگر از جمله هند، پاکستان، تایلند و برخی کشورهای امریکای جنوبی وارد کشور می شود.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت‌وگو با «ایران» درخصوص میزان واردات برنج در سال جاری گفت: تا پایان خردادماه سال جاری 507 هزار تن برنج از مبادی مختلف وارد کشور شده که از این میزان 100 هزار تن توسط شرکت بازرگانی دولتی و 407 هزار تن توسط بخش خصوصی وارد کشور شده است.

این مقام مسئول گفت: پیشنهاد انجمن واردکنندگان برنج به معاون اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی این است که بر مبنای کشت قراردادی برنج را از کشاورزان خریداری و با قیمت‌گذاری بدون سود در فصل برداشت عرضه کنند. به گفته کشاورز، با اجرای کشت قراردادی و عرضه برنج در فصل برداشت، نرخ برنج ایرانی شکسته می‌‌شود. برآوردها حاکی از آن است که تا پایان سال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج وارد شود که بخش عمده از تایلند و پاکستان است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو برنج خارجی ۳۵ هزار تومان است، در حالی که واردات به موقع منجر به رقابت واردکنندگان و کاهش قیمت می‌‌شود.

طی روزهای آینده قیمت برنج کاهش می‌‌یابد
قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی نیز در گفت‌درخصوص بازار برنج در کشور گفت: در حال حاضر با توجه به آغاز برداشت برنج در استان‌های شمالی و واردات برنج، شاهد ثبات قیمت این کالای اساسی در بازار هستیم.

وی افزود: با این حال انتظار داریم تا چندی دیگر قیمت برنج در بازار کاهش یابد که این امر با توجه به تحولات جهانی محتمل خواهد بود.

برداشت برنج سبب ریزش قیمت‌ها شده است
حسن تقی‌زاده، رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل با اشاره به کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت برنج، گفت: عرضه این محصول با نزدیک شدن به فصل برداشت برنج نو 2 برابر شده، این در حالی است که تقاضا برای خرید برنج کاهش پیدا کرده است.

این فعال اقتصادی تأکید کرد: همواره با نزدیک شدن به فصل برداشت برنج نو و افزایش عرضه برنج‌های قدیمی، قیمت‌ها ریزش می‌کند. همچنین با گرم شدن هوا احتمال حشره زدن برنج وجود دارد، بنابراین افرادی که برنج در انبار دپو کرده‌ا‌ند اقدام به عرضه آن می‌کنند، از این‌رو خریداران ریسک نمی‌کنند و منتظرند تا مرداد برنج نو طارم در بازار عرضه شود.

وی با اشاره به قیمت انواع ارقام برنج در بنکداری، خاطرنشان کرد: طارم و ‌هاشمی محلی کیلویی 105 هزار تومان، فجر کیلویی 76 هزار تومان، شیرودی کیلویی 65 هزار تومان و ندا کیلویی 60 هزار تومان عرضه می‌شود.

تقی‌زاده با بیان اینکه شهرهای شمالی با بحران کم آبی مواجه نیستند، افزود: گرمای زیر 35 درجه باعث افزایش کیفیت و میزان برداشت برنج می‌شود اما اگر گرما از این درجه بالاتر برود میزان برداشت برنج‌های طارم و‌ هاشمی تقلیل پیدا می‌کند. در سال زراعی جاری دمای هوا بالاتر از 35 درجه نرفت، در کنار این موضوع بارندگی‌ها و دسترسی کشاورزان به آب مطلوب بود از این ‌رو پیش‌بینی می‌شود میزان تولید مطلوب و به تولید 2 میلیون 500 هزار تن برسیم.

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل افزود: احتمال افزایش مصرف برنج در ماه‌های پیش رو وجود دارد چرا که برگزاری مراسم محرم و صفر آزاد شده است و از سوی دیگر حجاج بعد از بازگشت از مکه مهمانی می‌دهند از این‌رو مصرف برنج افزایش پیدا می‌کند.

اشتراک گذاری:

نظر شما:

security code