سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی گیلان؛

پودر کلر، کرم ساقه خوار برنج را نمی کُشد؛سرطان زا است


۱۴۰۱/۰۴/۰۹ - ۱۶:۱۶ | کد خبر: ۲۳۱۱۸ چاپ

کشاورزان گیلانی به جای استفاده از سموم می‌توانند از زنبور «تریکوگراما» استفاده کنند که به عنوان یکی از روش‌های طبیعی و بدون تاثیر مخرب برای مبارزه با آفت کرم ساقه خوار برنج با قیمتی مناسب در دسترس است

پودر کلر، کرم ساقه خوار برنج را نمی کُشد؛سرطان زا است
کلانشهر: رضا غیاثی سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان گیلان از برنجکاران گیلان درخواست کرد:از پودر کلر برای کنترل کرم ساقه خوار برنج استفاده نکنند چون تاثیری روی آن ندارد و برای انسان و محیط زیست خطرناک است.

غیاثی با اشاره به اینکه اخیرا  تعدادی از فروشندگان سودجو اقدام به توصیه و عرضه پودر کلر جهت کنترل آفت کرم ساقه خوار برنج کرده‌اند گفت: استفاده از کلر  نه تنها تاثیری در کنترل آفت ساقه خوار ندارد، بلکه باعث تخریب و مسمومیت خاک زراعی شده و باقیمانده آن در محصول برنج، شیوع انواع سرطان‌ها و حوادث ناشی از آن را به همراه خواهد داشت.

 سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان گیلان توضیح داد:مصرف علوفه مزارعی که از پودر کلر در آنها استفاده شده، علاوه بر مسمومیت دام‌ها، آلودگی فراورده‌های لبنی حاصل از آنها را سبب شده، و شستشو و ورود آن به رودخانه‌ها و نهرها می‌تواند منجر به مسمومیت آبزیان و مصرف کنندگان فراورده های حاصل از آن شود.

غیاثی به کشاورزان توصیه کرد:در صورت بروز آفت و نیاز به اقدامات کنترل، با دریافت آگاهی لازم در مورد زمان و روش مناسب مبارزه از کارشناسان مدیریت جهادکشاورزی شهرستان‌ها، مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک های گیاه‌پزشکی، اقدام به کنترل آفت کنند تا  ضمن حفظ محصول، از آلودگی بیشتر محیط زیست و خطرات جانی برای خود و مصرف کنندگان محصول برنج پیشگیری کنند.

 این مدیر جهاد کشاورزی از زنبور «تریکوگراما» به عنوان یکی از روش های مناسب برای مبارزه با آفت کرم ساقه خوار برنج یاد کرد و گفت:این زنبور با تخم ریزی و تغذیه از تخم‌های آفت ساقه‌خوار برنج که مهم‌ترین آفت برنج است، از خسارت به شالیزارها جلوگیری می‌کند.

غیاثی اضافه کرد: تولید انبوه و رهاسازی این زنبور در کارگاه‌های تولید حشرات مفید (انسکتاریوم) استان گیلان انجام شده و به صورت تریکوکارت (کارت‌ حاوی تخم زنبور تریکوگراما) در سطح مزارع برنج توزیع می‌شود.

گفتنی است هزینه‌ی 100عدد تریکوکارت برای هر بار رهاسازی در هر هکتار حداکثر ۸۵ هزار تومان است و ۲ تا ۳ مرحله رهاسازی برای کنترل آفت نیاز است.

                                       

 

نظر شما:

security code