نایب رئیس اتاق اصناف مدعی شد: معافیت مالیاتی صنوف به ازای ۴ میلیارد و ۸۰۰ تومان درآمد در یک سال مبلغ ناچیزی است.

اعتراض نائب رئیس اتاق اصناف به مالیات صفر درآمد ۴.۸ میلیارد تومانی در سال
کلانشهر:جلال‌الدین محمد شکریه  درباره اعلام سقف جدید مالیات مقطوع و ضرایب مالیاتی جدید توسط سازمان امور مالیاتی که مورد اعتراض اصناف است اظهار داشت: پس از اینکه به یکباره شاهد تعیین مالیات براساس تراکنش دستگاه‌های کارتخوان بودیم جلسات متعددی با سازمان امور مالیاتی برگزار شد.

نائب رئیس اتاق اصناف کشور خاطرنشان کرد: علاوه بر این، سازمان امور مالیاتی پیش از این چندین دستورالعمل‌ دیگر نیز ابلاغ کرد که این دستورالعمل‌ها کار را برای اصناف سخت‌تر می‌کرد، بدین سبب واحدهای صنفی دچار سردرگمی بودند و نتوانستند اظهارنامه خود را به موقع ارائه کنند.

وی با بیان اینکه میزان درآمد معاف نیز بسیار پایین بود که با اعتراض اصناف به 4 میلیارد و 800 میلیون تومان فروش رسید افزود: با توجه به اینکه بسیاری از کالاها افزایش قیمت چند برابری دارند، معافیت 4 میلیارد و 800 تومانی هم به ازای یک سال مبلغ ناچیزی خواهد بود و این معافیت و ضرایب معافیت همچنان محل اعتراض ما است.

رییس اتاق اصناف استان گیلان با اشاره به اینکه افزایش مالیاتی که در این دوره برای واحدهای صنفی در نظر گرفته شده بسیار دشوار خواهد بود گفت: امیدواریم سازمان امور مالیاتی در این زمینه برای حل مشکلات صنوف به یک نقطه نظر مشترک با اصناف برسد و انتظار داریم سازمان با اصناف همکاری لازم را داشته باشد.

شکریه تصریح کرد: بهترین استاندارد دریافت مالیات، اعمال مالیاتی مشابه مالیات بر ارزش افزوده است به این شکل که می‌توان برای اصناف، معافیت و اظهارنامه را اعمال نکرد و به جای آن مانند بسیاری از کشورهای اقتصادی پیشرفته زمانی که کارت کشیده می‌شود مالیات بر درآمد فرد نیز مانند مالیات بر ارزش افزوده محاسبه شود.

نایب رئیس اتاق اصناف کشور با بیان اینکه برای این کار می‌توانند سامانه را هوشمند کنند و مالیات بر ارزش افزوده فرد را خارج کرده و مالیات بر درآمد فرد را نیز محاسبه کنند افزود: چنانچه فرد دستگاه‌ کارتخوان دیگری هم داشته باشد که آن‌ را اعلام نکرده آن زمان سازمان امور مالیاتی می‌تواند جرائم بازدارنده‌ و سنگینی را برای او اعمال کند.

رییس اتاق اصناف استان گیلان به ضرورت اصلاح نظام دریافت مالیات در بخش اصناف تأکید و خاطرنشان کرد: دریافت مالیات از اصناف باید به این سمت برود زیرا با سازوکارهایی نظیر خوداظهاری و توافق و ممیزمحوری همواره یک طرف راضی و طرف دیگر ناراضی است که باید این روند اصلاح شود.

وی با اشاره به عدم انجام اطلاع‌رسانی‌های لازم در زمینه استفاده صحیح از دستگاه‌های کارتخوان اذعان داشت: باید فرهنگ استفاده درست از دستگاه کارتخوان به واحدهای صنفی آموزش داده شود در حالی که سازمان امور مالیاتی سال گذشته هیچ اطلاع‌رسانی در این زمینه نداشته است.

شکریه گفت: بسیاری از مشاغل مانند میدان میوه و تره‌بار، مشاوران املاک و مشاوران اتومبیل واحدهای صنفی امانی فروش هستند و به عنوان مثال در میدان تره‌بار، میوه به تعداد زیادی خرده‌فروش فروخته و کارت آن کشیده می‌شود و این فعل و انفعالاتی که در این بین از کارت‌ها کشیده می‌شود یک معامله اقتصادی صرف نیست.

نایب رئیس اتاق اصناف کشور با بیان اینکه در این معاملات فرد از همه مبلغی که کارت کشیده شده بهره‌مند نشده و بخشی از آن برای صاحب مال است افزود: همچنین در صنف املاک نیز بسیاری از مستأجران روی حساب شناخت و اعتمادی که به بنگاه‌دار دارد مبلغ اجاره را به حساب بنگا‌ه‌دار واریز می‌کنند.

رئیس اتاق اصناف استان گیلان با بیان اینکه 3 میلیون واحد صنفی در سراسر کشور فعال هستند و اثبات این موارد در سازمان امور مالیاتی کاری بسیار دشوار است، ابراز داشت: باید مالیات هر صنف براساس ترتیب کاری همان صنف تعریف شود، از این رو اکتفا کردن به تراکنش‌ کارتخوان‌ها در اعمال مالیات محل ایراد و مورد اعتراض اصناف است.