روایت شایان مصلح از یک محاکمه عجیب

جریمه ۱۵۰ میلیون تومانی فوتبالیست گیلانی به خاطر انتقاد از امام جمعه اصفهان


۱۴۰۱/۰۴/۱۴ - ۰۹:۳۳ | کد خبر: ۲۳۲۵۶ چاپ

 از دفتر همان مسئول گفتند که با این آقا برخورد کنید. پرسیدم، آقای فلانی، شما در خانواده‌تان آدمی که حجابش ایراد داشته باشد، ندارید؟ همه گفتند داریم، گفتم پس من از فردا می‌روم و جامعه را برای اینها ناامن می‌کنم! اسید به دست می‌گیرم، به آنها می‌گویم یا حجابت را درست کن یا اسید می‌پاشم! شما با این قضیه اوکی هستید؟ گفتند نه، گفتم پس چه چیزی می‌گویید؟

جریمه ۱۵۰ میلیون تومانی فوتبالیست گیلانی به خاطر انتقاد از امام جمعه اصفهان
کلانشهر :شایان مصلح، بازیکن پیشین باشگاه پرسپولیس و کنونی گل‌گهر سیرجان از آن دست فوتبالیست‌های متفاوت ایران است. او شاعر است و اولین کتاب شعرش را هم چندین سال پیش منتشر کرده و می‌گوید اگر بتواند تعداد شعرهای جدیدش که هنوز دورقمی نشده را به عدد 20 برساند، دومین مجموعه شعر را هم منتشر خواهد کرد.
 فارغ از اشعار، دیدگاه مذهبی و عقیدتی شایان مصلح هم او را تبدیل به چهره‌ای متفاوت در بین فوتبالی‌ها کرده است. اکثر جاهایی که صحبت می‌کند، حرف‌هایش را با حدیث و روایت عجین می‌کند تا مشخص کند مطالعات عمیقی در این زمینه دارد. ضمن اینکه تعدادی از اظهارات، اشعار و مداحی‌هایی که بعضا از او منتشر شده هم دردسرهای زیادی داشته است. هرچند که خودش می‌گوید از صحبت‌هایشان سوء برداشت می‌شود و قصد ناراحت‌کردن کسی را ندارد. او پیرو اهل‌ بیت است و در گفت‌وگوهای متعددی که منتشر شده گفته دوست دارد تا جای ممکن جوانان را با اهل‌ بیت آشنا کند. بخش زیادی از عقاید مذهبی او را می‌شود در مصاحبه‌ای که پیش‌تر با خبرگزاری فارس داشته پی برد. «من به عنوان شخصی که به هر حال در جامعه شناخته‌شده است، در این فضا کار می‌کنم. همه ما آدم‌ها گناه داریم، اشتباه داریم و به قول معروف سوتی می‌دهیم. آدم علیه‌‌سلامی نیستم ولی در حد توانم سعی کردم فضای اعتقادی را برای جوان‌ها شرح بدهم و تا جایی که می‌توانم آنها را با اهل بیت آشنا کنم. موردهای زیادی داشتیم که خانواده‌ها یا خود جوان‌ها بارها تشکر کردند که مثلا اگر تو نبودی ما هرگز با این فضا و با اهل بیت آشنا نمی‌شدیم. لطف خدا شامل حال من بوده و من هم در حد توان وسیله بودم. من که متخصص امر دین نیستم اما در حد توان مطالعه‌ای داشتم و سعی کردم جوان‌ها را که در این فضای عجیب و غریب اعتقادی از زیبایی‌های کلام اهل بیت دور هستند، با این مسئله آشنا کنم. با اینکه بارها اذیت شدم و تلاش کردند من را از این فضا دور کنند فعلا ایستاده‌ام و در این فضا کار می‌کنم».

شایان علاوه بر این نگاه که بیشتر وقت‌ها خودش را ملزم به پاسخ‌گویی نسبت به بیان اعتقادات دانسته، به تازگی اسیر داستان حاشیه‌ای شده که در فضای مجازی، جو را حسابی علیه‌اش کرده است. او سفری به نسبت لاکچری به جزایر مالدیو داشته و با انتشار تصاویر این سفر، آن را به حدیثی از امام صادق «ع» ربط داده تا به نوعی پاسخ منتقدانش را داده باشد. به هر روی این سفر او را به حاشیه برده و مخاطبانش این نوع زندگی را با شعارهایی که سر داده، در تضاد می‌دانند. اتفاق جدیدتر اما مربوط به مصاحبه‌ای است که در روزهای اخیر با «آنتن» داشته و بخش‌هایی از آن را در کانال تلگرامی‌اش هم گذاشته است. شایان در این گفت‌وگو ماجرایی را شرح می‌دهد که مربوط به زمان حضورش در باشگاه سپاهان است.

 او می‌گوید به دلیل انتقاد از امام جمعه اصفهان، 150 میلیون تومان جریمه شده است! ماجرایی که مصلح جدیدا به آن اشاره کرده مربوط به مهر ۱۳۹۹ و صحبت‌های سید‌یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان است که آن روزها در دیدار با جانشین معاونت اطلاعات و امنیت ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده انتظامی استان اصفهان خواسته بود تا جامعه برای بدحجابان ناامن شود: «باید فضای جامعه را برای این عده که تعداد آنها هم کم است ناامن کرد و نباید اجازه داد به راحتی در خیابان‌ها و پارک‌ها هنجارشکنی کنند». اظهارات امام جمعه اصفهان در رسانه‌ها و متعاقبا فضای مجازی با واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی و همچنین برخی از کنشگران سیاسی و مدنی مواجه شد و در ادامه کار به آنجا رسید که حتی برخی مقام‌های سیاسی ازجمله معاون وزارت ارتباطات نیز به آنچه در بحث حجاب مورد اشاره این دو خطیب نماز جمعه قرار گرفته بود، واکنش نشان دادند؛ حتی محمدتقی رهبر، دیگر امام جمعه موقت اصفهان هم در گفت‌وگو با «اعتماد» با نگاهی متفاوت از آنچه به‌نقل از طباطبایی‌نژاد مطرح شده بود گفت که استفاده از این تعابیر درباره شهروندان درست نبوده است.

 حالا شایان مصلح ماجرای انتقادش از امام جمعه اصفهان را این‌طور شرح می‌دهد: «حرف‌هایی که می‌خواهم بزنم سیاسی نیست بلکه حرف‌های عقیدتی و اجتماعی است. یکی از مسئولین، اسم نمی‌برم، مسئول شماره یک اصفهان، گفته بودند که جامعه را برای بدحجابان ناامن کنید. من در کانال تلگرامم جوابیه‌ای از نظر اعتقادی و اجتماعی نوشتم که یعنی چه جامعه را برای بدحجابان ناامن کنید؟ امیرالمؤمنین می‌فرمایند خلخال از پای زن یهودی درآوردند مرد مسلمان حق دارد دق کند، بعد می‌گویید جامعه را برای ناموس شیعه، برای دختر مسلمانی که حالا فقط حجاب ندارد یا بدحجاب است ناامن کنید؟ 

در آن جوابیه پرسیده بودم که اسلام شما چه مدلی است؟ یکی دو ساعت نگذشته بود که به من خبر دادند فردا بیایید کمیته انضباطی باشگاه. گفتم چشم. رفتیم، یک‌سری صحبت‌ها مطرح شد، مسئولین مختلفی هم آمده و نشسته بودند. در واقع برای محاکمه من آمده بودند ولی من آنها را محاکمه کردم! زنگ زده بودند از دفتر همان مسئول که با این آقا برخورد کنید. پرسیدم، آقای فلانی، شما در خانواده‌تان آدمی که حجابش ایراد داشته باشد، ندارید؟ آقای ایکس، آقای ایگرگ، شما دختردایی، دخترخاله‌ای، خواهرزاده‌ای، برادرزاده‌ای با چنین حجابی در خانواده ندارید؟ همه گفتند داریم، گفتم پس من از فردا می‌روم و جامعه را برای اینها ناامن می‌کنم! اسید به دست می‌گیرم، به آنها می‌گویم یا حجابت را درست کن یا اسید می‌پاشم! شما با این قضیه اوکی هستید؟ گفتند نه، گفتم پس چه چیزی می‌گویید؟ من هم دقیقا دارم همین مورد را می‌گویم. گفتم در جامعه‌ای که این‌قدر اتفاقات مختلف اجتماعی دارد می‌افتد... کلا برایشان مثال زدم، گفتم ایشان نماینده رهبری هستند. رهبر می‌فرمایند همه ماها یک‌سری اشتباهات داریم، دختران بدحجاب ما هم یک‌سری اشتباهات دارند. این یک چیز طبیعی است. همه ماها یک‌سری گناه‌ها داریم، یک‌سری اشتباهات داریم، اینها هم همین‌طور. آنجا به نظرم آنها را محکوم کردم. 

در آن جلسه به من گفتند، اوکی، حق با شماست، درست می‌گویید ولی بی‌خیال شو و به فوتبالت برس. من هم گفتم چشم، به فوتبالم می‌رسم. از جلسه که آمدیم 150 میلیون تومان من را جریمه کردند! لحظه اولی که نامه جریمه را به من دادند فکر کردم 15 میلیون تومان است، دیدم و پرسیدم 15 میلیون تومان؟ این مسخره‌بازی‌ها چیست؟ که گفتند 15 میلیون نه، 150 میلیون تومان است! گفتم، ایرادی ندارد، برای یک مسئله اجتماعی و اعتقادی، این هم روی آنها. البته بعدا آن جریمه را کم کردند، فکر می‌کنم، 50 یا 70 میلیون تومانش را کم کردند. دیگر هم گذشت، به من گفتند سکوت کن و این ماجرا را جایی نگو. من هم گفتم حوصله جنگ و دعوا ندارم، جایی هم نمی‌گویم. الان هم که بیان کردم، قریب به دو سال از آن ماجرا می‌گذرد».