رشت- سد پلرود در حالی وارد دوازدهمین سال از شروع عملیات احداث خود می شود که نماینده رودسر و املش با گلایه از عملکرد آب منطقه ای گیلان از بلاتکلیفی این پروژه خبر داده است.

گلایه نماینده رودسر و املش از آب منطقه ای گیلان
کلانشهر:یکی از طرح‌های بزرگ تأمین آب در شهرستان رودسر و مناطق اطراف اجرای پروژه سد مخزنی پلرود است که پروسه اجرایی آن طی سال‌های اخیر بارها دچار مشکل شده و در حال حاضر ساخت این پل وارد دوازدهمین سال خود شده است.

این سد با هدف جلوگیری از هدر رفت آب در ماه‌های غیر زراعی در حال احداث است با ساخت این سد امکان آبیاری بیش از ۲۷ هزار هکتار از اراضی شالیکاری و باغات شهرستان‌های رودسر و املش و تأمین آب شرب هفت شهر بزرگ شرق گیلان رودسر، کلاچای، رحیم‌آباد، چابکسر، واجارگاه، املش، لنگرود به میزان ۴۰ میلیون مترمکعب در سال و نیز تأمین انرژی برق آبی به میزان ۷۰ گیگاوات در سال میسر می‌شود.

با وجود اهمیت ساخت و بهره برداری از این سد متأسفانه اجرای این پروژه مشمول زمان شده و با توجه به کاهش بارش باران و خشکسالی و مشکل کمبود این روزها به یکی از مطالبات و دغدغه‌های مردم این منطقه تبدیل شده و حتی در سفر ریاست جمهوری نیز عنوان و به گفته استاندار گیلان از منابع اعتباری این سفر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی به این پروژه اختصاص داده شد که از این میزان ۲۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ و مابقی در امسال پرداخت می‌شود.

ضرب الاجل یک هفته‌ای برای تعیین تکلیف روستای آزارکی در محدوده سد

این طولانی شدن اجرای این پروژه در حالی است که در همان زمان «اسدالله عباسی» با تعیین ضرب الاجل یک هفته‌ای به مسئولین مربوطه برای تعیین تکلیف وضعیت روستای آزارکی در محدوده سد، اظهار کرد: در زمینه تعیین وضعیت تملک زمین‌ها و خانه‌هایی که در محدوده سد قرار دارد باید به زودی تصمیمی اتخاذ و زمین‌ها خریداری و آزادسازی شده و این کار باید به صورت جهادی انجام شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه طبق نظر پیمانکار با اعتباری که اختصاص داده شده تا دو سال آینده سد آماده بهره برداری می‌شود، گفت: انتظار داریم جاده دسترسی سد قبل از بهره برداری پروژه آماده شود.

 

انتقاد از عملکرد پیمانکار پروژه پلرود

حجت الاسلام محمد صفری در گفتگو با خبرنگار مهر سد پلرود را یکی از پروژه‌های کلان گیلان برشمرد و اظهار کرد: با گذشت ۱۲ سال از شروع پروژه سد پلرود در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی برخوردار است.

وی با اشاره به جذب ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در دولت قبل برای اجرای این پروژه، افزود: در دولت سیزدهم نیز ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار درخواست شده که با ۳۰۰ میلیارد تومان آن موافقت شده است.

نماینده رودسر و املش در مجلس با انتقاد از عملکرد پیمانکار پروژه سد پلرود، بیان کرد: پیمانکار این پروژه نتوانست به تعهدات خود عمل کند و عملکرد مثبت و رضایت بخشی نداشت و همین موضوع سبب تغییر این پیمانکار شد.

حجت الاسلام صفری با اشاره به جایگزینی جاده ۹ کیلومتری از درون جنگل با کسب موافقت‌های از منابع طبیعی، ادامه داد: ضعیف آب منطقه‌ای گیلان در این زمینه ضعیف بوده و متأسفانه این سازمان با وجود همه تأکیدات هنوز موفق به احداث راه نشده است.

 

بی توجهی آب منطقه‌ای گیلان به اجرای پروژه‌ها ترک فعل است

وی با اشاره به وضعیت پروژه تصفیه خانه طول لات رحیم آباد و با بیان اینکه در این مدت همیشه شاهد کمبود اعتبارات برای این پروژه بوده‌ایم، افزود: ۳۰ میلیارد تومان اعتبار جذب و دریافت شد و در اختیار کارفرما آب منطقه‌ای قرار گرفته است.

حجت الاسلام صفری با بیان اینکه تکمیل و بهره برداری از این پروژه جز دغدغه‌های مردم است، اضافه کرد: با وجود جذب اعتبار، پیمانکار و مجری طرح در اجرای این پروژه عملکرد مناسبی نداشته و این نگرانی‌ها به وزیر نیرو نیز منتقل شده است.

وی در ادامه با گلایه از عملکرد آب منطقه‌ای استان گیلان و با بیان اینکه لایروبی رودخانه‌ها، احداث سردهنه ها، تصفیه خانه طول لات، سد پلرود و برخی از پروژه‌های دیگر از جمله وظایف این شرکت است، تصریح کرد: آب منطقه‌ای باید نسبت به اجرا و تکمیل این پروژه‌ها جدیت بیشتری داشته باشد اما شاهد سهل انگاری‌های در این زمینه هستیم.

نماینده رودسر و املش در مجلس با اشاره به اینکه سهل انگاری‌ها به منزله ترک فعل تلقی می‌شود، ادامه داد: مدیران در استان نسبت به این مسئله توجه بیشتری و اساسی‌تری داشته باشند تا بخشی از مشکلات رودسر و املش برطرف شود.

وی با بیان اینکه گلایه‌ها از آب منطقه‌ای فراوان است، گفت: وظیفه نماینده جذب اعتبارات است که برای دو پروژه سد پلرود و تصفیه خانه طول لات در این شرایط تنگنای مالی به شکل درست و هدفمند پیگیری و انجام شد و مبالغ کلانی در اختیار کارفرما قرار گرفت اما متأسفانه خود کارفرما که شرکت آب منطقه‌ای گیلان است نسبت به این موضوع کم توجهی و سهل انگاری کرده است.

نظر شما:

security code