افزایش ۱۲ درصدی خون دهی گیلانی در بهار ۱۴۰۱


۱۴۰۱/۰۴/۱۴ - ۱۴:۵۱ | کد خبر: ۲۳۲۷۴ چاپ

مدیر پزشکی و رئیس دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان خون گیلان گفت: اهدای خون در این استان طی سه ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲.۵ درصد افزایش یافت.

افزایش ۱۲ درصدی خون دهی گیلانی در بهار ۱۴۰۱
کلانشهر:دکتر گیتی ایزدی‌پور روز سه‌شنبه گفت : طی سه ماه اول سال جاری ۲۲ هزار و ۹۲۱ واحد خون در استان گیلان اهدا شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۲.۵۲ درصد افزایش یافته است.

وی مراجعه اهداکنندگان خون در گیلان در سه ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال نیز ۱۴.۳۲ درصد افزایش یافته است، افزود: طی سه ماه بهار ۲۶ هزار و ۳۸۶ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کردند.

مدیر پزشکی و رئیس دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان خون گیلان بیان داشت: از مجموع اهداکنندگان خون در گیلان در بهار امسال، ۱۲ هزار و ۵۷۷ نفر از اهداکنندگان مستمر و شش هزار و ۷۷۰ نفر نیز باسابقه هستند.

ایزدی‌پور با بیان اینکه سه هزار و ۵۷۴ نفر نیز در سه ماه نخست امسال نخستین بار برای اهدای خون اقدام کردند، افزود: از مجموع اهداکنندگان خون در گیلان طی این مدت، ۲۲ هزار و ۱۲۸ نفر مرد و ۷۹۳ نفر زن هستند.

مدیر پزشکی و رئیس دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان خون گیلان با اشاره به مشارکت ۳.۴۶ درصدی مشارکت بانوان در اهدای خون اظهار داشت: ضمن قدردانی از اهداکنندگان خون استان به مشارکت بیشتر بانوان برای شرکت در کار نوعدوستانه اهدای خون نیاز است.

سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآورده های خونی در استان گیلان تولید می‌شود که این خون‌ها برای مصدومان حوادث، جراحی‌ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد نیازمند مورد مصرف قرار می‌گیرند.

استان گیلان به علت گردشگر پذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال "اهداکنندگان مستمر تا ٧٠ سال" ، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم،  فواصل اهدا خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از چهار بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.

 

نظر شما:

security code