رشت ۷۰۰ هزار نفری معطل یک استیضاح!


۱۴۰۱/۰۴/۱۸ - ۱۱:۰۷ | کد خبر: ۲۳۳۹۲ چاپ

کلان شهر رشت در کنار انبوه مشکلات از جمله آلودگی رودخانه‌ها، پسماند و ترافیک، طی چند ماه اخیر با مشکل طرح سوال‌های مکرر و استیضاح شهردار و چالش مداوم اعضای شورای شهر با مدیریت شهری دست و پنجه نرم می کند که اداره شهر را رفته رفته به حالت کُما نزدیک خواهد کرد.

رشت ۷۰۰ هزار نفری معطل یک استیضاح!
کلانشهر:اگر چه موضوع طرح سوال، استیضاح و برکناری شهرداران رشت در ادوار گذشته فعالیت شورای اسلامی شهر باران‌های نقره‌ای با حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت و یک هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت شناور در طول روز، موضوع تازه‌ای برای رشتی ها نیست، اما این مرحله از طرح سوال و استیضاح از سیدامیرحسین علوی شهردار فعلی در فاصله کوتاهی پس از تصدی در شهرداری رشت، عدم برگزاری جلسه و بلاتکلیفی از استیضاح، موجب نگرانی مردم شهر شده‌است.

مردم رشت به امید رفع مشکلات شهری و توسعه و پیشرفت این شهر با مشارکت در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی، ۱۱ نفر را با بالاترین رای راهی پارلمان شهری کردند تا در کنار همدیگر در کنار یار به اصطلاح دوزادهم شورا "شهردار" به دور از مسایل حاشیه‌ای برای آبادانی شهر تلاش کنند اما با گذشت نزدیک به یک سال از فعالیت شورای ششم خبری از این همدلی‌ها و همراهی‌ها برای پیشبرد امور شهری نیست و رشت با تمام زیبایی‌ها ظاهری، همچنان غرق در انبوه مشکلات است.

جلسه شورای اسلامی رشت عصر روز "چهارشنبه" گذشته با موضوع استیضاح سیدامیرحسین علوی شهردار این شهر برای دومین بار متوالی طی هفته جاری لغو و برگزار نشد، در برگزاری این جلسه باید هشت عضو شورا حاضر می شدند اما هفت نفر حضور یافتند و چهار نفر از اعضای شورا در صحن حاضر نشدند.

محمدحسین واثق کارگرنیا، مجید عزیزی، رضا عاشری منگودهی، هادی رمضانی، سیدحسین رضویان، سید شمش شفیعی و نادر حسینی از حاضران و حسن کریمی کرنق، علیرضا تاج شهرستانی، مهدی نوری هریس و مسعود عباس‌نژاد از غایبان این جلسه بودند.

جلسه استیضاح شهردار رشت یکشنبه گذشته نیز در دقایق پایانی ساعت مقرر برای برگزاری جلسه لغو شد که عدم ارسال صورتجلسه شورا به فرمانداری دلیل لغو این جلسه عنوان شده بود."تمامی مصوبات شورا طبق قانون باید به کمیته تطبیق فرمانداری رشت ارسال و تایید شود".

چهارشنبه هشتم تیرماه طرح استیضاح سیدامیرحسین علوی شهردار رشت با امضای چهار عضو شورای اسلامی این شهر در صحن شورا اعلام وصول شده بود، درآن جلسه قرار شده بود تا شهردار یکشنبه "گذشته" برای پاسخگویی به سوالات شورا در جلسه فوق‌العاده در صحن شورای اسلامی رشت حاضر شود که جلسه لغو شد.

طرح سوال از سید امیرحسین علوی شهردار رشت، ۲۵ خرداد ماه گذشته برای سومین بار از آغاز فعالیت وی در تصدی شهرداری در ۱۰ بند و با امضای ٢ نفر از اعضای شورای اسلامی رشت در صحن شورا اعلام وصول شده بود.

شهردار رشت نیز در جلسه اول تیر شورای اسلامی رشت به سوالات اعضای شورا پاسخ داد که در نهایت پس از رای‌گیری، ۶ عضو از ١١ عضو شورا از پاسخ‌های شهردار قانع نشده بودند و به این ترتیب با امضای چهار عضو شورا استیضاح شهردار رقم خورد.

آغاز اختلاف نظرها با یار دوزادهم شورا در کمتر از سه ماه

اعضای شورای اسلامی رشت هفتم مهرماه پارسال در جلسه علنی شورا با ٩ رای سیدامیرحسین علوی را به عنوان شهردار جدید شهر رشت برگزیدند، حکم علوی نیز پنجم آبان ماه سال گذشته از سوی وزیر کشور صادر شد و وی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد، اما در کمتر از سه ماه موضوع طرح سوال و استیضاح از وی آغاز شد.

پس از حدود سه ماه از فعالیت سید امیرحسین علوی به عنوان شهردار مرکز گیلان، هشتم دیماه پارسال طرح سوال از وی با ۹ پرسش در صحن شورا وصول شد، که پس از برگزاری جلسه برای پاسخگویی شهردار، از ١١ عضو شورای اسلامی رشت ۶ نفر (اکثریت) نسبت به پاسخ‌های شهردار قانع نشدند اما از استیضاح خبری نشد.

اما در فاصله کوتاهی بار دیگر طرح سوال از شهردار رشت با ۹ رای موافق اعلام وصول شد، علوی بار دیگر اول اسفند پارسال در جلسه فوق العاده شورای اسلامی رشت حاضر و به سوالات پاسخ داد اما نتوانست اکثریت اعضای شورا را قانع کند و هشت رای منفی گرفت.

به این ترتیب سیدامیرحسین علوی شهردار رشت یازدهم اسفند سال گذشته در جلسه استیضاح حاضر و به سوالات اعضا پاسخ داد که در نهایت توانست با هفت رای اگر چه طرح طبق قانون تشکیلات شورای اسلامی شهرها، انتخاب شهردار، طرح سوال و استیضاح حق اعضای پارلمان شهری است و آنان می توانند از این حق قانونی خود استفاده کنند، اما سوال اینجاست به چه دلیل جلسه استضاح سیدامیرحسین علوی شهردار رشت برای دومین بار طی هفته جاری برگزار نشد، و اینگونه یک شهر در گیر و دار استیضاح فرصت های پیشرفت و توسعه را از دست می دهد.

استیضاح؛ فشار بیشتر برای پیشبرد بهتر کارها

سخنگوی شورای اسلامی رشت گفت: اعضای مخالف امیرحسین علوی شهردار رشت‌، دغدغه‌هایی نسبت به عملکرد مدیریت شهری دارند و احساس کردند، در این مقطع با تغییرات در مدیریت شهری بتوانند رویکرد بهتری را در پیشبرد اهداف شهر رشت داشته باشند.

نادر حسینی  با بیان اینکه لازمه تحقق این مهم، همراهی اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر رشت است، اظهار داشت: در جبهه مخالف نیز مدیریت شهری رشت موافقانی دارد که اعتقادشان بر این است که سرشاخه های فعالیت شهردار وضعیت خوبی دارد و با فرصت دادن به مدیریت شهری می‌توان وضعیت را به نقطه مطلوبی رساند.

وی با بیان اینکه شهر رشت گرفتارهای خود را از ادوار گذشته داشته و دارد، افزود: مشکلات رشت را نمی‌توان در یک مقطع کوتاه مدت برطرف کرد، بنابراین احساس می شود که باید فرصتی را به مدیریت شهری بدهیم و بعد در فرصت مقتضی عملکرد شهردار را بر اساس شاخصه‌هایی ارزیابی کنیم و سپس نسبت به مدیریت شهری تصمیم بگیریم.

وی در پاسخ مبنی بر اینکه چرا شهر رشت همواره درگیر موضوع طرح سوال و استیضاح است، اظهار داشت: هدایت، نظارت و ارزیابی اهرمی در اختیار اعضای شورا است تا در صورت نیاز به شهردار تذکر دهند، در مواردی فشار بیشتری به شهردار وارد کنند تا کارها بهتر پیش رود به این دلیل طرح سوال و موضوع استیضاح مطرح می‌شود.  

شهر رشت، بازیچه تصمیمات و نظرات شخصی اعضای شورا نیست

نائب رییس شورای اسلامی شهر رشت با ابراز تاسف نسبت به موارد پیش آمده گفت: مردم رشت از منتخبان خود انتظارات بیشتری داشتند، به ویژه که شورای ششم این شهر لقب شورای انقلابی نام گرفته بود.

مجید عزیزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اما شورای ششم رشت تاکنون، آن جایگاهی که انتظار مردم این شهر به ویژه نخبگان و جریانات سیاسی داشتند را  نشان نداد ضمن اینکه عدم انسجام بین نیروهای ارزشی و جریانات همسو، خروجی اش این اتفاقات را منجر شده است.

وی ثبات مدیریت شهری را زمینه ساز بروز اتفاقات خوب در رشت دانست و اظهار داشت: تمامی جریانات سیاسی و مدیران ارشد استان معتقدند که ثبات مدیریتی کمک کننده پیشرفت و نجات این شهر است.

عزیزی افزود: اگر چه چالش مالی داریم و بودجه کافی برای اجرای خیلی از پروژه ها را نداریم اما می‌شود با ثبات مدیریتی و منش مدیریتی خاص دراز مدت ، بعضی از پروژه هایی که می تواند زمینه ساز توسعه و پیشرفت شهر باشد و امید را به مردم برگرداند، را مهیا کنیم.

وی درباره مخالفت خود از استیضاح شهردار رشت بیان داشت: مگر می‌شود شخصی را با علم، آگاهی و شناخت، کسی که هشت سال سابقه عضویت در شورای اسلامی رشت داشته را به عنوان شهردار این شهر انتخاب کنیم و بعد از یک ماه پشیمان شویم، شهر بازیچه تصمیمات و نظرات شخصی ما نیست.

وی اظهار داشت: یک ماه از انتخاب شهردار فعلی رشت نگذشت که اتفاقات تلخ و ناگوار طرح سوال و استیضاح شروع شد، این عملکرد بسیار بد است و ما شرمنده مردم تا این لحظه هستیم.

نائب رییس شورای اسلامی رشت بیان داشت: ما اعضای شورای اسلامی رشت قسم یاد کردیم که برای منافع شهر، نظام و در راستای آرمان‌های شهدا کار کنیم که آرمان های شهیدان این نیست.

با توچه به فرصت ۱۰ روزه برای استیضاح شهردار رشت، شنبه هفته آینده این فرصت به پایان می رسد، اگر در این مدت جلسه برگزار نشود، موضوع استیضاح لغو خواهد شد، به هر حال مردم رشت از اعضای شورای اسلامی این شهر انتظارتی دارند، آنان پیشرفت، توسعه، عمران و آبادانی شهرشان را در گروه همدلی و همکاری اعضای شورا با شهردار به دور از تنش و مسایل حاشیه‌ای می‌دانند.