چادر شب بافی قاسم آباد در آستانه ثبت جهانی


۱۳۹۸/۰۳/۱۱ - ۱۲:۱۹ | کد خبر: ۲۳۴۰ چاپ
چادر شب بافی قاسم آباد در آستانه ثبت جهانی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: با حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی برای بررسی میدانی، روستای قاسم‌آباد چادرشب‌بافی قاسم‌آباد در آستانه ثبت جهانی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، شهرود امیر انتخابی با بیان اینکه هدفی که ما دنبال آن هستیم استفاده و ترویج اقتصاد صنایع دستی است و فقط ثبت ملی و جهانی برای ما مهم نیست، افزود: باید دنبال اقتصاد صنایع دستی باشیم که برای مردم منطقه نفع اقتصادی و اشتغالزایی داشته باشد.

وی افزود: ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به منظور بررسی میدانی روستای قاسم آباد برای ثبت به عنوان روستای جهانی چادر شب بافی خرداد ماه سالجاری به گیلان سفر می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گیلان ضمن اعلام این خبر ادامه داد: این گروه باحضور در روستای قاسم آباد، ضمن بازدید از خانه خلاقیت نساجی، کارگاه های چادر شب بافی و فروشگاه های صنایع دستی، فرآیند ارزیابی ثبت جهانی شدن را آغاز می کنند.

امیر انتخابی ادامه داد: روستای قاسم آباد در تاریخ یازدهم تیرماه 97 از سوی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی به عنوان روستای ملی چادر شب بافی ثبت شد.

 قاسم‌ آباد یکی از روستاهای اصیل ایران، واقع در شرق گیلان و از توابع شهرستان رودسر است لباس قاسم آبادی گیلان در گذر قرن ها پر آوازه شد تا به امروز که چادرشب بافی زنان قاسم آباد رودسر موجب شده تا قاسم آباد بعنوان روستای ملی چادرشب بافی ثبت شود.