دانشگاه علوم پزشکی گیلان توصیه‌هایی را درخصوص پیشگیری از گرمازدگی منتشر کرده است.

چه کنیم در روز‌های گرم و شرجی تابستان گیلان، گرمازده نشویم؟

کلانشهر: دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد: با توجه به گرم و شرجی شدن هوا و افزایش تعرق، علاوه بر آب، مقدار زیادی املاح و ویتامین از بدن دفع می‌شود که باعث به هم خوردن تعادل الکترولیت‌های بدن می‌شود و ممکن است فرد دچار گرمازدگی شود.

 

 

این دانشگاه با اعلام اینکه گرمازدگی خطر آسیب به مغز و ارگان‌های حیاتی بدن و حتی مرگ را در پی دارد، علائم گرمازدگی را گیجی، حالت تهوع، بی حالی، رنگ پریدگی، سردرد، تشنگی، تعریق و گرفتگی عضلانی و تپش شدید قلب اعلام کرد.

 

برای جلوگیری از گرمازدگی به این نکات توجه کنیم: 

۱- استفاده روزانه حداقل ۸ لیوان آب و مایعات 

۲- درصورت قرار گرفتن طولانی مدت در گرما، نوشیدن آب حاوی چند قطره آبلیمو و کمی نمک، خاکشیر، تخم شربتی و عرقیاتی مانند بید مشک، کاسنی و شاتره 

۳- مصرف سوپ‌های ولرم، انواع سالاد‌های خنک، میوه جات و سبزیجات آبدار 

۴- پرهیز از مصرف غذا‌های چرب و سرخ کرده، نوشیدنی‌های کافئین دار، نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های صنعتی و نوشیدنی‌های شیرین

 

گروه‌های سنی کودکان و سالمندان و افراد دچار بیماری‌های قلبی و ریوی ، فشار خون بالا ، دیابت ، چاقی و بیماری‌های اعصاب و روان بیشتر مستعد گرمازدگی هستند و تا جایی که امکان دارد در ساعات اوج گرما از خانه خارج نشوند.