سهم ۱۹ درصدی زنان گیلانی در اقتصاد


۱۴۰۱/۰۴/۲۳ - ۱۳:۰۰ | کد خبر: ۲۳۵۷۶ چاپ

 آمارها نشان دهنده سهم ۱۹ درصدی زنان گیلانی در اقتصاد این استان است اما با توجه به توانمندی بانوان نیازمند تغییر سیاستگذاری ها در سطوح مدیریتی برای بهره مندی از این ظرفیت ها هستیم.

سهم ۱۹ درصدی زنان گیلانی در اقتصاد
کلانشهر:سیده سمیه رعد: زنان گیلانی از دیرباز به کار و تلاش در کنار خانه‌داری شهره هستند. حتی در دورانی که فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی امری نامطلوب و غیرمرسوم برای زنان محسوب می‌شد، گیل زنان پا به پای مردان در شالیزارها برای تأمین رفاه اقتصادی و معیشت خانواده خود تلاش می‌کردند و این موضوع کوچک‌ترین اثری بر کیفیت زندگی شخصی آنها نیز نداشت.

شالیزارهای سرسبز گیلان شاهد تلاش مادرانی است که با داشتن چند فرزند خردسال و مسئولیت خانه داری، مادرانه و صبورانه خوشه‌های سبز برنج را طلایی کردند و رنج‌ها کشیدند اما گرد پیری بر صورت مهربان و نجیبشان مانع تلاش آنها نشد.

با گذشت زمان و تغییر و تحولات اجتماعی، زنان میل بیشتری به داشتن تحصیلات آکادمیک پیدا کردند و طبعاً ارتقای سطح تحصیلات منجر به افزایش تمایل بانوان به ورود در عرصه‌های تخصصی و مدیریتی شده است که این امر در استان گیلان با توجه به آنکه در دهه‌های اخیر به عنوان یک استان کشاورزی ارزیابی شده و صنعت آن مورد غفلت قرار گرفته است، با چالش‌های زیادی مواجه است.

زنان سرپرست خانوار

سهم زنان گیلانی از اقتصاد تنها ۱۹ درصد است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان  نرخ مشارکت اقتصادی زنان استان را ۱۹ درصد اعلام کرد و گفت: مشارکت اقتصادی زنان گیلان در بخش‌های کشاورزی، خدمات، صنعت و تجارت است.

زهرا یعقوب نژاد بیان کرد: در سال‌های اخیر با افزایش تسهیلات برای اشتغال پایدار روستایی و گرفتن مشاغل خرد و خانگی در استان گیلان و صندوق‌های خرد اعتباری زنان روستا آمار اشتغال زنان افزایش بیشتری یافته است.

وی با اشاره به اینکه گیلان سرزمین مستعدی است و با داشتن نیروی انسانی کارآمد دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در حوزه‌های اقتصادی، کشاورزی گردشگری است، افزود: زنان گیلانی از دیرباز در کشاورزی و خرید و فروش اقلام کشاورزی فعال هستند و مشارکت اقتصادی بالای زنان گیلانی پیشینه تاریخی دارد.

یعقوب نژاد با بیان اینکه زنان در ساختار اجتماعی و اقتصادی خانواده‌ها نقشی تعیین کننده داشته‌اند، عنوان کرد: بیشترین مشارکت اقتصادی زنان گیلان در بخش‌های کشاورزی، خدمات صنعت و تجارت است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان اضافه کرد: در سال‌های اخیر با افزایش تسهیلات برای اشتغال پایدار روستایی و پا گرفتن مشاغل خرد و خانگی در استان گیلان آمار اشتغال زنان نیز افزایش بیشتری یافته است.

وی اظهار داشت: به گفته کارشناسان بالا بودن سطح آگاهی و سواد اجتماعی و امتیاز فرهنگی نیز موجب شده در دیگر بخش‌ها نیز زنان گیلانی وارد بازار کار شوند.

بیمه زنان کارگر فصلی و تسهیلات بلاعوض خواسته اصلی بانوان گیلانی است

یعقوب نژاد با اشاره به موانع و مشکلات بر سر راه زنان در گیلان و گلایه مندی زنان کارآفرین گفت: درخواست تسهیلات با بهره کم توسط کارآفرینان، بیمه زنان کارگر فصلی که در باغات چای و شالیزارها مشغول فعالیت هستند، ارائه تسهیلات بلاعوض ویژه صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی و شرکت‌های تعاونی و حمایت از مشاغل خرد و کسب و کارهای خانگی از جمله درخواست‌های زنان شاغل استان است.

در ادامه این گزارش با یکی از زنان کارآفرین و تحصیلکرده گیلانی مصاحبه کردیم که با وجود موانعی که بر سر راهش بوده، توانست با توجه به تخصص و تحصیلات خود مسیر درستی را برای توسعه استان و همچنین تحقق علایق و آرزوهای شخصی ایجاد کند.

زهره رمضانپور که تحصیلات خود را در مقطع دکتری حفاظت منابع آبی به اتمام رسانده  با اشاره به جزئیاتی از کار خود اظهار کرد: فعالیت بنده در آزمایشگاه آنالیز آب و بیوتکنولوژی آب شرب است که مربوط به بررسی کیفیت آب می‌شود و شامل آب استخر ماهی و دریاچه‌ها نیز است.

آزمایش

در سال‌های ابتدایی تأسیس آزمایشگاه به دلیل کمبود امکانات فعالیت نداشتیم

وی با اشاره به تفاوت کار این آزمایشگاه با سایر آزمایشگاه‌ها تصریح کرد: اندازه گیری میزان سمی بودن آب توسط میکرو جلبک‌ها در مخازن پشت سدها در این آزمایشگاه انجام می‌گیرد که به نوعی شیوه کار را متمایز کرده است.

رمضانپور با بیان اینکه این آزمایشگاه را در سال ۸۹ تأسیس کردم اما در سال‌های ابتدایی به دلیل محدودیت‌هایی نظیر کمبود امکانات فعالیتی نداشتیم، افزود: پس از ارتقای سطح امکانات توانستیم فعالیت آزمایشگاه را از سال ۹۴ به طور رسمی آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه سال‌های زیادی در آزمایشگاه‌های مختلف هم به عنوان دانشجو و هم استاد فعالیت داشته است، بیان کرد: همیشه دوست داشتم که روزی آزمایشگاه خصوصی داشته باشم تا درگیر محدودیت‌های موجود در آزمایشگاه‌های دیگر نباشم لذا تصمیم گرفتم که آزمایشگاه خودم را در حوزه آب که مسئله‌ای همگانی و نیاز عموم است راه اندازی کنم.

متخصص علوم آزمایشگاهی با بیان اینکه آلودگی‌هایی که به آب شرب مردم لطمه می‌زند از جمله مواردی است که حتی در آبفا نیز بدان توجه نمی‌شود، افزود: اکثر ما فکر می‌کنیم آب در فصل زمستان شفاف و بدون مشکل است در حالی که برخی آلودگی‌ها علائم ظاهری مانند تغییر رنگ و مزه ایجاد نمی‌کنند و نیاز است که به صورت تخصصی در آزمایشگاه‌ها بررسی شوند.

بزرگترین مانع پیش روی کارآفرینان سازمان‌های دولتی هستند

وی با بیان اینکه موانع و چالش‌های پیش روی من در آغاز فعالیت حرفه‌ای به جنسیت ربطی ندارد و می‌تواند زن و مرد را درگیر کند، گفت: سعی کردم موانع پیش رو را دور بزنم البته به اعتقاد بنده بزرگترین مانع، سازمان‌های دولتی هستند که قرار است برای شما کاری انجام دهند البته کار بنده بیشتر با مردم عادی و شهروندان است اما اگر می‌خواستم به عرصه محیط زیست ورود کنم قطعاً با چالش‌های بیشتری رو به رو بودم.

رمضانپور با بیان اینکه آب شهر رشت از کیفیت خوبی برخوردار است و آلودگی ندارد، ادامه داد: گیلان استان پر آبی است و در بسیاری از مناطق نیز آلودگی آب دیده می‌شود و در برخی مناطق آهن و منگنز آب بیش از حد مجاز بوده و این موضوع حتی استخرها را نیز دچار مشکل می‌کند.

وی اضافه کرد: با توجه به حجم ورود مسافر و مهاجر به گیلان و ویلاسازی ها، حفر چاه‌های عمیق در این اماکن چالش‌های زیادی ایجاد می‌کند به طوری که گاهاً آهن موجود در آب با دستگاه معمولی تصفیه نمی‌شود.

متخصص حوزه آب و خاک تصریح کرد: ویلا سازی موجب فشردگی جمعیت در استان شده و افراد بدون توجه به وجود آب در یک منطقه اقدام به ساخت و ساز می‌کنند و با توجه به فشردگی خاک در استان، آلودگی احتمالی گستره وسیعی را در بر می‌گیرد.

زنان

تصمیم‌گیرندگان در استان تعاملی با چهره‌های علمی ندارند

رمضانپور با طرح پیشنهاد خود مبنی بر اصلاح وضعیت فعلی استان گیلان در حوزه مدیریت آب بیان کرد: اگر تصمیم گیرندگان در استان ارتباط و تعامل بیشتری با چهره‌های علمی داشتند و در نشست‌ها و جلسات مختلف از آنها نظرخواهی و راهکار می‌خواستند بسیاری از مشکلات حل می‌شد و سطح علمی استان ارتقا می‌یافت.

وی ادامه داد: سازمان آب، استانداری، اداره بهداشت و سایر متولیان باید اجازه دهند تا چهره‌های علمی در موضوعات مختلف و چالش‌ها به آنها کمک کنند اما سازمان‌ها تک بعدی به قضیه نگاه می‌کنند و مشکل آب نیز اینگونه حل نمی‌شود.

استانداری گیلان به تنهایی قادر به حل مشکل کمبود آب نیست

رمضانپور با بیان اینکه استانداری گیلان به تنهایی قادر به حل مشکل کمبود آب نیست، تصریح کرد: گیلان پتانسیل خوبی دارد و حاصلخیز است و مشکل کمبود آب و بارش‌ها را نیز می‌توان با راهکارهایی نظیر کاشت درخت در شهرها تعدیل کرد.

وی با اشاره به اینکه پوشش گیاهی استان به هم خورده است ادامه داد: اگر آماری مبنی بر اختلافات فاحش پوشش گیاهی در هر دهه ارائه شود علت خشکسالی‌ها نیز معلوم می‌شود.

آنطور که معلوم است مسئولان استان گیلان در سال‌های پس از انقلاب و با افزایش تعداد زنان تحصیل‌کرده، آنطور که باید نتوانستند فضای کار و فعالیت اجتماعی را برای بانوان ایجاد کنند و از استعداد و تخصص آنها برای توسعه استان استفاده کنند و بسیاری از ظرفیت‌های این حوزه مورد غفلت واقع شده است و سهم ۱۹ درصدی زنان در مشارکت اقتصادی آماری تأمل برانگیز با توجه به توانمندی زنان است که هیچ گونه تناسبی با استعداد، تلاش و سطح آگاهی زنان دیار گیل و دیلم ندارد و نیاز است که با تغییر دولت، ریل گذاری سیاسی متولیان استان در عرصه‌های مدیریتی تغییر کند تا راهی برای بروز استعدادهای بی‌شمار و نادیده گرفته شده ایجاد شود.