نانوایان تالش؛

جمعیت شهر زیاد شده، آرد نانوایان را زیاد کنید


۱۴۰۱/۰۴/۲۵ - ۱۴:۱۱ | کد خبر: ۲۳۶۶۳ چاپ

سرانه آرد این شهرستان بر اساس سرشماری سال ۹۵ می‌باشد و با وجود افزایش جمعیت این شهرستان در طول سال‌های اخیر، سرانه آرد تالش هیچ گونه تغییری نداشته و موجب بروز مشکلات زیادی برای مردم از جمله کمبود نان و ایجاد صف‌های طولانی در نانوایی‌های این شهرستان شده است.

جمعیت شهر زیاد شده، آرد نانوایان را زیاد کنید

کلانشهر:ماه‌هاست کمبود نان، صف‌های طولانی و کیفیت پایین نان، دامردم تالش را در آورده است، بطوری که در بسیاری از نانوایی‌ها مشاهده می‌شود عده‌ای ساعت‌ها پیش از نانوایان در مقابل نانوایی‌ها صف بسته‌اند تا موفق به خرید نان شوند.

طبق بررسی‌ها در تالش ۴۱۴ واحد نانوایی وجود دارد که از این تعداد ۶ واحد نان صنعتی و حجیم و ۴۰۸ واحد نیز خبازی می‌باشد که تقریبا همه واحد‌های نانوایی کمبود سهمیه آرد و افزایش هزینه‌های جانبی نانوایی و پخت نان را از مهمترین مشکلات خود دانسته و مدعی هستند که پخت سرانه آرد فعلی برایشان سودآور نیست.

بنظر می‌رسد این ادعا در بسیاری از موارد صحیح می‌باشد و سهمیه فعلی و هزینه‌های جانبی نانوایی‌ها با یکدیگر همخوانی ندارد، اما این تمام ماجرا نیست و تفاوت قیمت آرد آزاد و یارانه‌ای در بازار نیز بر این مشکلات افزوده و موجب شده برخی نانوایان برای جبران هزینه‌ها و کسب سود بیشتر اقدام به فروش آرد سهیمه‌ای در بازار به قیمت آزاد کنند. 

 نانوایان و مردم به بررسی دلایل و راهکاری حل این مشکل مهم پرداخته است.

افشین رمضانی مالک یک نانوایی در روستای طولارود در حاشیه شهر تالش است، او با انتقاد از توزیع ناعادلانه آرد و ضعف نظارت‌ها در سطح شهرستان می‌گوید، شاید در گذشته پخت سه کیسه آرد در روز برای واحد‌های نانوایی سودآور بود، اما در شرایط فعلی و با توجه به افزایش هزینه‌های جانبی، کارگر و بیمه، خمیرمایه و غیره، پخت نان بر اساس سرانه پنج سال گدشته به هیچ وجه سودآور نیست و مسؤولین باید حتما اقدامات فوری برای اصلاح سرانه آرد نانوایی‌های شهرستان داشته باشند. 

وی با تشکر از پیگیری‌ها و حمایت‌های فرماندار و بخشدار مرکزی تالش که با فراهم کردن آرد مازاد بخشی از مشکلات نانوایی‌ها را حل کرده‌اند، افزود: اما برای حل کامل این مشکل باید سرانه آرد بنده و سایر همکارانم حتما افزایش یابد تا بتوانیم پاسخگوی نیاز مردم باشیم. 

رمضانی با ابراز تاسف از اینکه روزانه برخی افراد موفق به خرید نان نمی‌شوند و باید دست خالی به خانه برگردند، می‌گوید: در چنین شرایط سخت اقتصادی که مردم توان خرید برنج را ندارند، دیدن چنین صحنه‌هایی برای نانوایان ناراحت کننده است.

فرماندار تالش نیز با بیان اینکه سرانه فعلی آرد تالش بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ می‌باشد و در آن زمان جمعیت تالش حدود ۲۰۰ هزار نفر بود، اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که از آن تاریخ تا به امروز جمعیت تالش افزایش یافته و طبیعی است مصرف نان نیز افزایش پیدا کند. 

کیا عاشوری همچنین با تاکید بر اینکه در گذشته قوت غالب مردم تالش برنج بود و متاسفانه در طول سالهای گذشته با توجه به مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت برنج و تغییر سبک زندگی، گرایش مردم به مصرف نان بسیار افزایش یافته است، تغییر قوت غالب مردم از برنج به نان را نیز یکی دیگر از اصلی‌ترین دلایل مشکلات موجود عنوان کرد. 

وی همچنین افزایش ورود گردشگران به شهرستان، تخلفات برخی نانوایان، استفاده از نان برای تغذیه دام و طیور در پی افزایش قیمت نهاده‌های دامی و غیره را از دیگر عوامل تاثیر گذار در این حوزه دانست. 

فرماندار تالش با اشاره به اینکه در طی چند ماه گذشته که به عنوان فرماندار تالش منصوب شده، علاوه بر توزیع بیش از یک‌هزار کیسه آرد مازاد در بین نانوایان، تشدید نظارت‌ها، تشویق و افزایش سهمیه نانوایان قانونمند، اقدامات متعددی در راستای حل این مشکل داشته و طی مکاتباتی که با مدیران استانی داشته، پیگیر افزایش سرانه آرد شهرستان می‌باشد. 

آنچه مسلم است افزایش جمعیت و مصرف نان در شهرستان، کم بودن سرانه آرد شهرستان، بالا رفتن هزینه‌های جانبی نانوایی‌ها و پخت نان، ضعف نظارت ها، توزیع ناعادلانه آرد و فروش آرد یارانه‌ای به قیمت آزاد در بازار از جمله مهترین دلایل انتقادات مردم نسبت به وضعیت نابسامان حوزه آرد و نان در شهرستان تالش می‌باشد که باید مسؤولین استانی و شهرستانی هر چه سریعتر جهت رفع این مشکلات اقدامات لازم را داشته باشند. 

نظر شما:

security code