«موج جهنمی» گرما به سوی شمال اروپا می‌رود


۱۴۰۱/۰۴/۲۸ - ۱۱:۱۵ | کد خبر: ۲۳۷۷۱ چاپ

غرب اروپا روز گذشته (دوشنبه) را هم داغ و سوزان به پایان برد و موج بی‌سابقه گرما در حالی که به سوی شمال این قاره در حرکت است، در فرانسه و اسپانیا رکوردهای جدیدی بر جای گذاشت.

«موج جهنمی» گرما به سوی شمال اروپا می‌رود
کلانشهر:در فرانسه و بریتانیا هشدار جدی گرمای طاقت‌فرسا صادر شده و همزمان در شمال اسپانیا دمای ۴۳ درجه سانتیگراد برای نخستین بار در روز دوشنبه (۱۸ ژوئیه) ثبت شد.

همزمان آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌ها و مراتع فرانسه، پرتغال، اسپانیا و یونان هزاران نفر را ناچار به تخلیه فوری منازل‌شان کرده است.

کارشناسان در بریتانیا می‌گویند که منتظر ثبت گرم‌ترین روز در تاریخ هواشناسی این کشور هستند و این در حالی است که فرانسه با موج داغی دست و پنجه نرم می‌کند که «روز قیامتی» توصیف شده است.

بخش‌های متعددی از فرانسه همین حالا هم «رکورد داغ‌ترین روز تاریخ خود» را ثبت کرده‌اند مانند شهر نانت در غرب که به گفته مقام‌های سازمان هواشناسی فرانسه رکورد ۴۲ درجه سانتیگراد را شاهد بود.

بنابر گزارشات تازه، آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع اروپا تاکنون ۲۴ هزار نفر را ناچار به تخلیه فوری و فرار به مناطق امن کرده است.

یکی از این مناطق ژیروند در جنوب غرب فرانسه است که از معروف‌ترین مناطق گردشگردی تابستانی در اروپا است. آتش‌نشانان در این منطقه مشغول مبارزه با شعله‌های سرکش آتش هستند که از سه‌شنبه گذشته تا دیروز ۱۵ هزار هکتار را سوزانده است.

همچنین بریتانیا روز دوشنبه با ثبت ۳۸.۱ درجه سانتیگراد ( در ناحیه سافوک در شرق انگلستان) یکی از گرم‌ترین روزهای ثبت شده در تاریخ خود را گذراند اما کارشناسان هشدار داده‌اند که تا ساعتی دیگر، امروز (سه‌شنبه) می‌تواند با ثبت دمای ۴۰ درجه سانتیگراد به داغ‌ترین روز ثبت شده در تاریخ بریتانیا بدل شود.

موج گرما صدها پرواز و حرکت قطار را مختل کرده است. فرودگاه لوتون لندن روز دوشنبه و پس از آن که گرما بخشی از آسفالت باند پرواز را آب کرد، ناچار به لغو پروازها شد.

همچنین در هلند روز دوشنبه گرمترین روز سال ثبت شد. در جنوب غربی شهر وست‌دروپ، دما به ۳۳.۶ درجه سانتیگراد رسید و انتظار می‌رود روز سه شنبه در جنوب و مرکز هلند داغ‌تر هم شود و شاید به بالای ۳۹ درجه برود.

پیش‌بینی هواشناسان حاکی از حرکت این جبهه داغ به سمت شمال اروپا است و آلمان، بلژیک و ایتالیا در روزهای آینده باید منتظر تجربه دمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد باشند که با توجه به رطوبت بالا گرمتر هم احساس می‌شود.

به گزارش بی بی سی،‌ همچنین در اسپانیا و پرتغال طی چند روز گذشته بیش از ۱۰۰۰ مورد مرگ به گرما نسبت داده شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری:

نظر شما:

security code