مصرف برق کشور شب و روز گذشته شاهد رشد بی‌سابقه‌ای بود به‌گونه‌ای که میزان مصرف روزانه به نزدیکی ۶۹ هزار مگاوات و مصرف شبانه هم از ۶۵ هزار مگاوات عبور کرد و این میزان مصرف در حالی رخ داد که هیچ خاموشی برنامه‌ریزی‌شده‌ای روی نداد.

اعمال نشدن خاموشی با وجود رکوردشکنی مصرف برق
کلانشهر:سال گذشته زمانی که مصرف برق به حدود ۶۷ هزار مگاوات رسید مردم شاهد خاموشی‌های گسترده‌ای بودند که نارضایتی‌ها زیادی به همراه داشت.

همین موضوع سبب شد تأمین برق پایدار به یکی از برنامه‌های اصلی وزارت نیرو در دولت سیزدهم تبدیل شود و از همان پارسال (آغاز به کار دولت سیزدهم) برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای آن صورت گیرد.

همان ایام سال گذشته بود که «همایون حائری» معاون برق و انرژی وزیر نیرو خبر از تدوین یک‌صد برنامه عملیاتی برای تأمین برق پایدار تابستان داد.

تکمیل برنامه تعمیراتی نیروگاه‌ها دراسرع‌وقت، اعمال برنامه‌های مدیریت مصرف با محوریت مشوق‌ها و نیز احداث نیروگاه‌های جدید عمده این برنامه عملیاتی بود.

تابستان سال ۱۴۰۱ فرارسید و مصرف برق در کشور روند رشد بی‌سابقه‌ای را آغاز کرد و این رشد مصرف هم در بخش روز و هم در بخش شب اتفاق افتاد.

این روند تداوم داشت تا آنکه روز گذشته ۲۸ تیرماه مصرف برق برای سومین مرتبه در این مدت رکورد شکست و به نزدیک‌های ۶۹ هزار مگاوات رسید.

در بخش شب هم شب گذشته رکورد کم‌سابقه‌ای از خود برجای گذاشت و به بیش از ۶۵ هزار مگاوات رسید.

سخنگوی صنعت برق در این باره  گفت: رکورد تاریخی مصرف برق کشور روز سه‌شنبه برای سومین بار در سال جاری شکسته شد و به مرز ۶۹ هزار مگاوات نزدیک شد.

«مصطفی رجبی مشهدی» افزود: رشد مصرف قبلی ثبت شده ۶۸ هزار ۱۰۷ مگاوات بود.

با وجود افزایش چشمگیر مصرف برق در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، اما با برنامه‌ریزی‌های  وزارت نیرو و افزایش تولید برق، امسال با جدول خاموشی  روبرو نشده‌ایم و این در حالی است که در دولت گذشته به علت کمبود تولید برق، مردم با جدول خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌شده روبرو بودند.

از طرف دیگر امسال برنامه‌های تشویق محور وزارت نیروی دولت سیزدهم باعث شد همه بخش‌ها به‌خصوص مشترکان خانگی همراهی خوبی با صنعت برق داشته باشند و از مزایای این همراهی هم برخوردار شوند.

به‌طوری‌که از میان ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار قبض صادر شده، حدود ۴۰ درصد از مشترکان یعنی (۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک) تاکنون مشمول پاداش صرفه‌جویی شده‌اند.

همچنین بر اساس اطلاعات به دست آمده، با وجود افزایش دمای حدود ۲ درجه‌ای تیرماه نسبت به سال گذشته و رشد بیش از ۲ هزار مگاواتی میزان مصرف برق، شبکه در حالت پایدار بوده است و این موضوع حاصل ماه‌ها و ساعت‌ها تلاش و برنامه‌ریزی مدیران صنعت برق در بخش‌های مختلف و نیز مشارکت بخش‌های مختلف مصرفی به‌ویژه مشترکان خانگی بوده است که تلاش می‌شود این روال تا پایان فصل گرم سال تداوم داشته باشد.

نظر شما:

security code