شمارش معکوس برای مدیریت یکپارچه سواحل


۱۴۰۱/۰۴/۲۹ - ۱۵:۰۷ | کد خبر: ۲۳۸۲۵ چاپ

با تشکیل سازمان عمران سواحل، برنامه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با اولویت اشتغال‌زایی برای بومیان اجرا خواهد شد

شمارش معکوس برای مدیریت یکپارچه سواحل
کلانشهر:بعد از اجرای طرح آزادسازی سواحل در شمال و جنوب کشور که حدود 6ماه از اجرای آن می‌گذرد، تشکیل سازمان عمران برای مدیریت یکپارچه سواحل و دریا در استان‌های ساحلی از سوی اعضای هیأت دولت در دست بررسی است.

به‌گفته وزیر کشور در سفر هفته گذشته به مازندران، تشکیل سازمان عمران سواحل بخش قابل‌توجهی از دغدغه‌ها را درباره چگونگی ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در سواحل خزر رفع خواهد کرد. دولت با جدیت پیگیر این برنامه راهبردی است.

حالا مسئولان و مردم استان‌های ساحلی شمال کشور چشم‌انتظارند تا با تشکیل سازمان عمران سواحل همه مسائل مربوط به دریا و ساحل زیرنظر یک مدیریت یکپارچه و منسجم قرار بگیرد.

مدیریت یکپارچه سواحل 

استاندار گیلان نبود مدیریت یکپارچه بر سواحل را  چالشی اساسی در این استان می‌داند و به همشهری می‌گوید: تشکیل سازمان عمران سواحل یک طرح ملی با اعتبار ملی است و نبود آن به یک چالش جدی در استان‌های شمالی تبدیل شده است.

اسدالله عباسی، درباره ایده‌های مطرح شده برای سازمان عمران سواحل توضیح می‌دهد: اکنون از فرمانداران خواستیم تا ظرفیت‌های سواحل را به درستی شناسایی کنند. به‌عنوان مثال امکان بهره‌برداری از ساحل برای برپایی ورزش‌هایی مثل فوتبال ساحلی، والیبال ساحلی و اسب‌دوانی فراهم است.

او در حوزه گردشگری هم به طرح سالم‌سازی سواحل اشاره می‌کند و موضوع پارکینگ خودروها را پیش می‌کشد. عباسی می‌گوید: خودروها در کنار ساحل باعث سلب آسایش مردم می‌شوند درحالی‌که با تشکیل یک نهاد واحد با عنوان سازمان عمران سواحل، این موضوع مهم نیز به شکل کلی در سواحل مدیریت خواهد شد.

استاندار گیلان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای تشکیل سازمان عمران سواحل را ایجاد اشتغال برای بومی‌ها می‌داند و می‌گوید: بعد از آزادسازی سواحل که استفاده بهینه و بهره‌وری درست از سواحل را ایجاد کرد، ایده‌هایی برای ایجاد اشتغال از طریق بخش خصوصی مطرح شد. در تلاش هستیم تا بتوانیم سواحل را به شکلی طراحی کنیم که هم از حداکثر ظرفیت‌ آن بهره ببریم و هم با راه‌اندازی بازارچه‌ها، برنامه‌های ورزشی و فرهنگی برای بومیان اشتغال‌زایی کنیم. این مهم همکاری نهادهای مختلفی را می‌طلبد که سازمان عمران سواحل به‌عنوان متولی اصلی می‌تواند روند کار را سرعت ببخشد. 

عباسی یادآور می‌شود که با تشکیل سازمان عمران سواحل، امنیت جانی شناگران در دریا هم بیش از پیش تامین می‌شود، زیرا هم‌اکنون نظارت واحدی وجود ندارد.

درآمدزایی برای بومیان 

معاون عمرانی استانداری مازندران نیز تشکیل سازمان عمران سواحل را یکی از موارد مورد مطالبه این استان می‌داند و به همشهری می‌گوید: با تشکیل این سازمان به‌عنوان متولی سواحل، حفظ و نگهداری سواحل، انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تخلفات و همچنین بهره‌برداری بهینه از سواحل عملی می‌شود.

رضا علیخانی توضیح می‌دهد: در نتیجه یک مدیریت واحد برای اجرای برنامه‌ها، حتما مردم محلی نیز منتفع خواهند شد، زیرا در برنامه‌های کوتاه‌‌مدت و بلندمدت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حتما دیده می‌شوند و برای آنان هم درآمدزایی خواهد شد. تشکیل این سازمان دغدغه اصلی ماست.

نظارت بر اقتصاد دریا محور 

درحالی‌که وزیر کشور در سفر هفته گذشته خود به مازندران به اقتصاد دریامحور و استفاده از ظرفیت دریا برای توسعه اقتصادی کشور تأکید کرده بود، نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی معتقد است حل شدن بسیاری از مشکلات اقتصادی استان‌های ساحلی در گرو تشکیل سازمان عمران سواحل است.

منصورعلی زارعی به همشهری می‌گوید: موضوع اقتصاد دریا، ایده بسیار خوبی است، ولی چه سازمانی باید پیگیر آن باشد؟ معلوم نیست. از این‌رو باید سازمان عمران سواحل تشکیل شود و بر همه خدمات‌رسانی‌ها و اجرای برنامه‌ها نظارت کند.

زارعی برپایی طرح‌هایی مثل آبزی‌پروری، ایجاد پارک ساحلی، برنامه‌های فرهنگی و ورزشی در کنار ساحل را منوط به نظارت یک نهاد واحد برمی‌شمرد و ادامه می‌دهد: نهادهای مختلفی ازجمله منابع طبیعی، آب منطقه‌ای، کشاورزی و... خدمات ساحلی را ارائه می‌کنند که در برخی موارد با یکدیگر هم‌نظر نیستند. از سویی دیگر فرمانداری یا شهرداری هم نمی‌تواند متولی ساحل باشد، زیرا نظارت و خدمات‌دهی بر عهده این دو نهاد است و به همین دلیل لزوم تشکیل سریع‌تر سازمان عمران سواحل احساس می‌شود.

از دیدگاه نماینده ساری، اشتغال‌زایی برای مردم استان‌های شمالی از مزایای تشکیل سازمان عمران سواحل خواهد بود.

زارعی با بیان اینکه تشکیل سازمان عمران سواحل بدون شک به نفع مردم خواهد بود، می‌افزاید: میلیون‌ها مترمربع اراضی در اختیار دستگاه‌های دولتی است. هر 10مترمربع از این اراضی با انتقال به بخش خصوصی یا تعاونی می‌تواند اشتغال ایجاد کند.

  ‌مردم و مسئولان استان‌های شمالی منتظرند تا با تشکیل سازمان عمران سواحل، شاهد فرایند مدیریت بر ساحل و دریا، بهره‌مندی از سواحل آزاد شده، استفاده حداکثری از قابلیت‌ها برای اشتغال‌زایی، برپایی برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و گردشگری باشند. در کنار این انتظار، محمد عباسی، رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور هم از پیگیری برای تخصیص ردیف اعتباری در بودجه سال ۱۴۰۲ برای اجرای طرح‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در سواحل کاسپین خبر می‌دهد.



نویسنده: راحله عبدالحسینی

نظر شما:

security code