مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت:محصول پروژه TF۲۱ به عنوان خودروی اقتصادی که پایین‌ترین قیمت را در میان محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو خواهد داشت از ابتدای امسال آغاز شده و این اتفاقی بی‌نظیر در ایران‌خودرو و کم‌نظیر در صنعت خودرو کشور است.

تولید ارزانترین محصول ایران خودرو تا ۲ ماه آینده
کلانشهر: مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام ایران خودرو با بیان اینکه با مساعدت‌های وزیر صمت موافقت شده تا محصولات ایران‌خودرو و سایر خودروسازان در بورس عرضه شود گفت: این موضوع کمک شایانی به افزایش درآمدهای گروه صنعتی ایران‌خودرو خواهد بود.

طبق اعلام این گروه صنعتی، مهدی خطیبی در این مجمع، حقوق سهامداران را امانت توصیف کرده و گفت: با اقدامات مختلفی همچون شناسایی دارایی‌های جدید، سامان‌دهی روابط با قطعه‌سازان، تغییر در ترکیب سبد تولیدات و حرکت به سمت تولید سودآور و اقتصادی، ارزش دارایی‌ها، منافع و حقوق سهامداران را ضمانت می‌کنیم.

مدیرعامل ایران‌خودرو ضمن ارائه گزارشی در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط این خودروساز از بهمن ۱۴۰۰ تاکنون، وعده کرد: به سهامداران قول می‌دهم در تمام برنامه‌ها و جزئی‌ترین سیاست‌های اجرایی پیگیر منافع آن‌ها هستم و آن را امانتی در دست خود می‌دانیم. گروه صنعتی ایران‌خودرو از شروع فعالیت خود در این مجموعه صنعتی، همواره دو هدف کوتاه‌مدت و پنج موضوع را به عنوان سیاست‌های کلی دنبال کرده‌ام.

وی بازگرداندن فضای آرامش به محیط کار را از اهداف کوتاه مدت خود خوانده و با بیان این‌که در این بخش توفیقات مهمی حاصل شده است، گفت: هدف کوتاه‌مدت دوم نیز جمع‌آوری خودروهای ناقص بوده است. در بهمن ماه سال گذشته، تعداد خودروهای کف در تمام سایت"‌های ایران‌خودرو بیش از ۸۲ هزار دستگاه بود، اما امروز این میزان وارد کانال ۱۹ هزار دستگاه شده است.

افزایش تولید در کنار تغییر ترکیب تولید

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: افزایش تیراژ تولید و تغییر ترکیب تولید از سایر سیاست‌های اتخاذ شده در سال جاری است. این موضوع در راستای توجه بیشتر به کیفیت و نیز جلوگیری از زیان‌ده بودن محصولات است و بطور حتم با این رویکرد صرفه‌جویی در هزینه و کاهش قیمت تمام شده را خواهیم داشت. در برنامه‌های ایران‌خودرو در راستای جهش کیفیت محصولات، ۲۷۹ پروژه در سه بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین و پیگیری می‌شود که این موضوع به همراه بازتعریف از تولید، می‌تواند موجب جهش کیفی محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو شود.

وی با بیان اینکه سال‌ها تعریف تولید به اشتباه مطرح شده است، گفت: بر همین اساس تولید ناقص به عنوان تولید مکانیکی خوانده و در آمار تولید لحاظ شده است که با تعریف درست تولید و طی سه مرحله، از ابتدای خردادماه تولید خودروی ناقص در گروه صنعتی ایران‌خودرو در حوزه سواری، سنگین و تجاری متوقف شده است. دستاورد این اقدام برای گروه صنعتی ایران‌خودرو بسیار چشمگیر است. در زمینه کاهش قیمت تمام شده تولید، براساس برآوردهای صورت گرفته و برنامه‌ریزی برای تولید ۷۵۰ هزار دستگاه در سال جاری، بالغ بر ۷۰۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی محقق خواهد شد که این اقدام ۲۵ درصد شاخص‌های کیفیت را ارتقا خواهد داد و از التهابات و تنش‌های اجتماعی خواهد کاست.

مدیرعامل ایران‌خودرو ضمن اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ میزان تولید مکانیکی ۴۷۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه و میزان تولید کامل، ۴۵۱ هزار دستگاه بوده است، اظهار کرد: بر اساس محاسبات صورت گرفته اگر در سال گذشته نیز تولید بصورت عبور مستقیم صورت می‌گرفت و مبادرت به تولید ناقص نشده بود، حداقل ۴۰۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه و ۲۵ درصد افزایش کیفیت محقق شده بود.


خطیبی با بیان اینکه از ابتدای خردادماه عمده تولید روزانه ایران‌خودرو ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ دستگاه و حتی بیشتر و بصورت کامل و عبور مستقیم بوده است، گفت: مجموعه زنجیره تامین و شرکت ساپکو در این زمینه ما را یاری می‌کنند و با هم این پروژه را پیش می‌بریم. با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در زمینه توسعه محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو در حوزه سواری نمونه اولیه محصول ری‌را تولید و رونمایی شده و ظرف دو ماه آینده حدود ۵۰ نمونه آن صنعتی‌سازی و تست‌های تصادف و سایر موارد بر روی آن انجام خواهد شد. در نهایت آماده تولید انبوه در ابتدای سال آینده و عرضه به بازار است.

احتمالا محصول پروژه TF۲۱ نهایتا تا دو ماه آینده تولید شود

این مدیر خودروساز، افزود: محصول پروژه TF۲۱ را به عنوان خودروی اقتصادی که پایین‌ترین قیمت را در میان محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو خواهد داشت از ابتدای امسال پیش بردیم و این اتفاقی بی‌نظیر در ایران‌خودرو و کم‌نظیر در صنعت خودرو کشور است که فاصله ایده تا تولید و ارائه به بازار یک محصول تنها ۱۸ ماه زمان می‌برد. امید است با عزم و اراده مدیران و کارکنان گروه صنعتی ایران‌خودرو برای بازگشت به روزهای درخشان، نمونه‌های صنعتی محصول TF۲۱ ظرف یک تا دو ماه آینده تولید شود تا سایر مراحل را دنبال کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه در روز میلاد حضرت امام رضا (ع) شاهد آغاز تولید انبوه وانت آریسان ۲ بودیم، گفت: در حوزه خودروهای تجاری، کشنده H۵، آتامان و اتوبوس برقی از محصولات توسعه‌یافته و رونمایی شده در مجموعه ایران‌خودرو دیزل به شمار می روند که تولید انبوه آن ها آغاز شده است.

برنامه‌ریزی برای صادرات ۱۵ هزار دستگاه خودرو در سال جاری

خطیبی در رابطه با برنامه‌های ایران خودرو در حوزه صادرات، خاطرنشان کرد: امسال ۱۵ هزار دستگاه صادرات را در حوزه خودروی سواری هدف‌گذاری کرده‌ایم و این موضوع در کنار صادرات قطعات و موتورسیکلت که تا پیش از این صورت می‌گرفت با جدیت بیشتری در حال پیگیری است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو ادامه داد: توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت‌های نخبگی و توانمندی‌های داخلی بر اساس منویات مقام معظم رهبری، نیز در برنامه است. ایران‌خودرو با چندین مجموعه دانش بنیان از پیش همکاری داشته است، اما این همکاری‌ها به شکل جدی‌تر در سال جاری پیگیری خواهد شد. مجموعه مدیریت زنجیره ارزش خودرو یا تکنوسنتر امسال راه‌اندازی شده و طی آن ۵۴ تفاهم‌نامه با شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس بیش از ۲۰۰ نیاز تعریف شده، به امضا رسیده است. با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت صمت، برای راه اندازی پارک علمی و فناوری صنعت خودرو اقدام کرده‌ایم. باید نتیجه تمام این فعالیت‌ها در صورت‌های سود و زیان شرکت دیده شود و تمام این موارد به افزایش درآمد یا کاهش هزینه‌های گروه صنعتی ایران خودرو بینجامد.

خطیبی با بیان اینکه با مساعدت‌های وزیر صمت موافقت شده تا محصولات ایران‌خودرو و سایر خودروسازان در بورس عرضه شود که این موضوع کمک شایانی به افزایش درآمدهای گروه صنعتی ایران‌خودرو خواهد بود.

وی افزود: در رابطه با کاهش هزینه‌ها، ۸۰ درصد قیمت تمام شده محصولات ایران‌خودرو مربوط به مواداولیه و شبکه تامین است. بر این اساس جلسات موثری با شبکه تامین و قطعه‌سازان داشته‌ایم و دغدغه تمام شبکه تامین این است که ایران‌خودرو سرافرازتر از گذشته باشد و موفق‌تر از پیش حرکت کند. به همین دلیل نهایت کمک و مساعدت صورت می‌گیرد، در این زمینه دو تفاهم‌نامه با دو قطعه ساز بزرگ کشور به امضا رسیده که حتی نسبت به قیمت‌های سال ۱۴۰۰، تعدیل‌ و کاهش صورت گیرد.

راه‌اندازی "ایران‌خودرو پاورترین"

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو دیگر برنامه محوری این گروه خوردوسازی را راه اندازی "ایران خودرو پاورترین" دانسته و گفت: ایران‌خودرو بایستی بخشی از درآمدهای خود را از طریق فروش موتور، گیربکس، قوای محرکه و اکسل به دست آورده و در این زمینه محور باشد که با قدرت و دقت لازم در حال پیشبرد این پروژه هستیم. باور ما این است که نبایست خودروی بی‌کیفیت تولید شود اما این نقد به صنعت خودروی ایران وارد است و کم توجهی‌هایی در سال‌های گذشته در این حوزه صورت گرفته است، از همین روی چالش‌ها را شناسایی کرده‌ایم و با افزایش شاخص ۴۰ درصدی کیفیت محصولات ایران‌خودرو نسبت به اسفندماه سال گذشته در تلاش هستیم تا گام‌های بلندی در این زمینه برداریم.

خطیبی در پایان با بیان اینکه ایران‌خودرو به منظور ارج نهادن به حمایت‌های سهامداران، سرافرازتر از گذشته به فعالیت خود ادامه خواهد داد، گفت: مشکل ما اصلاح قیمت خودرو است که آن را نیز پیگیری می‌کنیم و وزارت صمت نیز نهایت مساعدت را در این زمینه داشته است. برخی مسایل تنها در داخل صنعت خودرو قابل حل نیست و برخی موضوعات ملی وجود دارد که نیازمند تعامل و همکاری همه نهادها و دستگاه های اجرایی ذی ربط است.

شااین ذکر است، همچنین مجمع عمومی عادی سالیانه سایپا برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ با حضور بیش از ۷۶ درصد از سهامداران، اعضای هیات مدیره، حسابرس و بازرس قانونی، نماینده سازمان بورس و جمعی از مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا برگزار شد.

*عکس تزئینی است