بازخوانی فینال جام حذفی / ایران یعنی تهران


۱۳۹۸/۰۳/۱۶ - ۱۰:۵۸ | کد خبر: ۲۳۹۰ چاپ
بازخوانی فینال جام حذفی / ایران یعنی تهران

پایگاه خبری کلانشهر به نقل از گروه گزارش گیلان تیتر: تاخیر ۱۳۹ دقیقه‌ای فینال جام‌حذفی ایران آن‌قدر حاشیه داشت که همچون باز شدن زخم‌های سربسته‌، همچنان تمامی ندارد و ابعاد مختلفی از این اتفاق عجیب در حال شفاف شدن است.

همه چیز از یک بی‌مدیریتی شروع شد. اتفاقی که پیش از این بارها در لیگ فوتبال ایران هم اتفاق افتاده بود اما داستان این بار ورق دیگری داشت. داماش زخم خورده از ناداوری در آخرین بازی لیگ دسته ۲ به فینال رسیده بود تا شگفتی‌ساز تاریخ ایران شود. تماشاگران متعصبش نیز کیلومترها و ساعت‌ها راه را زمینی طی کرده بودند تا در میان هزاران هزار قرمز پوش پرسپولیسی حامی تیم محبوب شهرشان باشند. اما اجازه ورود نیافتند و همین، سرآغاز داستانی عجیب و تلخ شد. اسماعیل حاجی پور و الطافی، مالک و مدیرعامل داماش گیلان اعلام کردند که تا زمانی‌که تماشاگران رشتی اجازه ورود به ورزشگاه را نیافتند بازیکنان هم وارد زمین نمی‌شوند. به سرعت هم در فضای مجازی فیلم‌هایی از اعتراض حاجی پور و فرهام زاهد، دو عضو شورای شهر رشت پخش شد که در حال دعوا با مسولان برگزاری مسابقه بودند و مالک باشگاه فریاد
می‌زد که تیمش برخلاف پرسپولیس از بیت‌المال پول نمی‌گیرد و از جیبش خرج می‌کند. یا در برابر تهدید یکی از عوامل مسابقات می‌گفت: “بُکشند؟ من سال‌ها پیش اهواز بودم، وسط جنگ، عراقی‌ها نتوانستن مرا بکشند. آن موقع زنده ماندم. الانم زنده می‌مانم.”
بعد از پخش این ویدیوها بود که خبر رسید بازی فینال برگزار نخواهد شد و احتمال فردا مجدد برگزار می‌شود اما به نقل از روزنامه گل، مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان وارد عمل می‌شود و به رییس سازمان لیگ تاکید می‌کند که این بازی باید در همان شب مقرر برگزار شود. بازی برگزار شد اما سعید فتاحی، رییس سازمان لیگ همان شب از سمتش اخراج شد. آن هم بعد از صحبت‌های سخنگوی وزارت ورزش که گفته بود با متخلفین این ماجرا برخورد خواهد شد. اتفاقی که اگر پای فیفا به آن باز شود و ثابت شود رییس سازمان لیگ نه توسط فدراسیون فوتبال که به خاطر فشار مقام‌های دولتی اخراج شده است ، امکان برخورد جدی با فوتبال ایران را به خاطر دخالت دولت در تصمیم گیری‌های فدراسیون فوتبال را در پس دارد. اما از آن سو تنها یک اطلاعیه مبنی بر برکناری فتاحی از سوی کمیته اخلاقی فدراسیون صادر شد و فدراسیون و رییس‌اش، تاج، هیچ واکنشی نسبت به افتضاحی که در فینال جام حذفی ایران به وجود آمده بود، نداشتند.
شاید خیلی‌ها فکر کنند این اتفاق یک اشتباه مدیریتی بود و همه‌چیز با قهرمانی پرسپولیس تمام شد اما این رویداد ابعاد گسترده‌تری داشت و حواشی‌اش به عرصه‌ی سیاست هم کشیده شد.

ورزش و سیاستمداران

سیاسیون گیلان که تاکنون درباره‌ی وضعیت نامناسب و مشکلات عدیده تیم‌های فوتبال گیلانی مثل سپیدرود و ملوان و داماش سکوت کرده بودند یا هیچ کاری از پیش نبرده بودند و نتوانستند یا نخواستند به داد این تیم.ها برسند و آن‌ها را از وضعیت بغرنج‌شان نجات دهند به یک باره در شب حادثه، از هر تیفوسی‌ای، متعصب‌تر شدند.
سالاری، استاندار گیلان که سه تیم نامدار و محبوب گیلانی در دوره مدیریتی‌اش در بدترین وضعیت ممکن‌شان هستند و هیچ دورنمای مثبتی هم ندارند در توییتی خبر داد که با وزیر ورزش و استاندار خوزستان و فرمانده نیروی انتظامی تماس گرفته و قول رسیدگی داده شد و جوانان رشتی وارد ورزشگاه شدند. این‌گونه بود که استانداری که سابق بر این علاقه زیادی به گرفتن عکس با کشاورزان و دامداران داشت مدعی شد که تماس‌های او موجب حل مشکل شده است.
سیاسیون بعدی سه نماینده رقیب رشت بودند. جعفرزاده و کوچکی نژاد در مسایل مربوط به گیلان و رشت رقابت شدیدی در اظهار نظر دارند. حال این که تلاش‌های رسانه‌ای‌شان، اجرایی هم شود و تاثیری در زندگی مردم داشته باشد،بماند.
جبار کوچکی نژاد در توییتی اعلام کرد، مسوولین باید پاسخگوی این بی‌تدبیری باشند و او مقابل این بی‌قانونی‌ها خواهد ایستاد و حق مسلم تیم داماش را خواهد گرفت. غلامعلی جعفرزاده هم قبل از آغاز بازی به خبرنگار “گیل خبر” گفت که با استاندار خوزستان تماس گرفته و اعتراض کرده و بازی به زودی برگزار خواهد شد. حتی محمد صادق حسنی، نماینده رشت و رییس مجمع نمایندگان گیلان هم در مصاحبه‌ای تهدید کرد که این وضعیت فوتبال اصلاً قابل تحمل نیست و وزیر ورزش و جوانان باید پاسخگو باشد و به نظر می‌رسد که چنین اتفاقاتی، با انگیزه‌ای خاص مدیریت می‌شوند.
حال باید دید وعده‌های این سیاسیون عملی می‌شود یا فقط جنبه تبلیغاتی دارد؟

مدیریت ضعیف و فساد و رانت در فوتبال

تعویق ۱۳۹ دقیقه‌ای فینال جام حذفی تنها یک اتفاقِ ناشی از سومدیریت نبود. رویدادی بود که زوایای تاریکی را گشود و سوال‌های زیادی را موجب شد. درست در روزهایی که باکو میزبان فینال لیگ اروپا بود و استانبول موفق به کسب میزبانی سوپرکاپ باشگاه‌های اروپا شد، و قطر قرار است جام‌جهانی را برگزار کند، فدراسیون ایران در اهواز نتوانست یک فینال ساده داخلی برگزار کند. اتفاقی که وزیر جوان ارتباطات یعنی آذری جهرمی را برآن داشت که در توییتی بنویسد: “آخر این چه وضعشه؟” اما محمود صادقی، نماینده تهران توییت وزیری را که از او به عنوان یکی از کاندیداهای بالقوه ریاست جمهوری یاد می‌کنند بی‌جواب نگذاشت و کنایه‌وار، نوشت: “این وضع نمونه‌ای از مدیریت ماست آقای وزیر! مداخله و مدیریت غیرمتخصصان بر بخش‌های تخصصی. سایر بخش‌ها هم همین وضع را دارند ولی چون در مستطیل سبز بازی نمی‌کنند و پخش مستقیم نمی‌شود، به چشم نمی‌آید.”
علی کریمی، سرمربی سابق سپیدرود و کاپیتان محبوب سال‌های گذشته پرسپولیس هم در توییتی، تاج رییس فدراسیون فوتبال را خطاب داد:” آقای تاج بفرمایید امیرحسین (سعید) فتاحی، چگونه الان ۵ ساله در لیگ برتر همه کاره هستن به طوری‌که از رییس سازمان لیگ هم بیشتر قدرت دارند؟ کسی که مسولیتش فقط در لیگ دسته سوم مناطق کشور بود و نه در لیگ ۲ و ۱ سابقه داشت، چگونه یک شبه پلکان ترقی را پیمود؟”
اشاره محمود صادقی و علی کریمی به فتاحی، رییس کمیته مسابقات، بود که بنابه گزارش باشگاه خبرنگاران، پیش از این “کمک داوری بوده که ابتدا به عنوان مسئول برگزاری‌ها انتخاب و سپس رئیس مسابقات سازمان لیگ شد و به دلیل اینکه حیدر بهاروند به امور لیگ دخالتی نمی‌کند، او همه کاره فوتبال ایران است.” فردی که بنا به گزارش ایسنا در واکنش به محرومیتش گفت:” برای من این مسائل مهم نیست!/ برای من تنها این که برای هیچ‌کس اتفاقی نیفتد و همه سالم و سلامت به خانه‌های‌شان برگردند مهم است”
اما تنها مقصر این اتفاق تلخ، فتاحی نبود. صاحب مقصودی، ورزشی نویس گیلانی شخص تاج را مقصر اصلی می‌داند و در یادداشتی می‌خواهد که او از سمتش استعفا دهد.
احسان محمدی، روزنامه‌نگار هم در یادداشتی نوشت: “وقتی از بحران مدیریت در کشور حرف می‌زنیم، حتماً قرار نیست سیل و زلزله‌ای رخ بدهد تا پته بی‌کفایتی مدیران روی آب بیفتد. حتی یک مسابقه فوتبال کافی است تا نشان دهد چه‌قدر فقر مدیریت داریم….️ ما به هیچ دشمنی نیاز نداریم. نه ترامپ، نه اسرائیل! بزرگترین دشمنان این کشور مدیران ناتوان و ضعیف آن هستند که امید این مردم را به یاس تبدیل می‌کنند، قادر به انجام وظایفی که برای آن حقوق و امتیاز می‌گیرند نیستند ولی این هنر را دارند تا یک بازی فوتبال را به یک بحران ملی تبدیل کنند”

یک افتضاح تمام عیار

هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما هم در اینستاگرامش این اتفاق را یک کابوس و افتضاح تمام عیار توصیف کرد و نوشت: “لطفا نگویید در دنیا هم این اتفاقات
می‌افتد…. بعد هم آن مراسم محقر نیمه شب با حضور و نمایشگری کسانی که شاید خودشان هم در به وجود آمدن این افتضاح بی تقصیر نبودند…”
محسن ترکی، داور باسابقه ایرانی که اکنون ناظر AFC است هم در سخنانی تند از مسئولان فدراسیون فوتبال انتقاد کرد: “آقایان با کت و شلوار انگار رفته‌اند پیک‌نیک و ذره‌ای برای هواداران داماش ارزش قائل نشدند. این وضعیت نتیجه ورود سیاسیون به مدیریت فوتبال است!”
محسن ترکی در گفت‌و‌گو با برنامه “فوتبال برتر” به نکته مهمی اشاره
می‌کند. ورود سیاسیون به فوتبال. همان نکته.ای که سال هاست علی کریمی به آن در کنار فساد و رانت به وجود آمده معترض است و حتی نماینده تهران را وادار به کنایه به وزیر ارتباطات
می‌کند.‌ ترکی در آن برنامه تلویزیونی گفت:”حدود ۲۰ نفر کت و شلواری از فدراسیون فوتبال به اهواز رفته‌اند که مدال را دست‌شان بگیرند؛ این آقایان از صبح کجا بوده‌اند؟! این افراد باید بگویند دلیل اتفاقات امشب چه بوده؟…زمانی‌که سیاسیون وارد حوزه مدیریت فوتبال شوند باید منتظر چنین اتفاقاتی هم بود؛ متأسفانه در هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال جز دو نفر، سایرین سیاسی هستند نه فوتبالی!”

***
اتفاقات عجیب در فینال جام‌حذفی حال سوالات بی‌شماری را موجب شده است؟ چرا تیم‌های پایتخت‌نشین مانند پرسپولیس و استقلال هم باید از پول بیت‌الملل ارتزاق کنند هم حمایت مدیران ارشد وزارت ورزش و فدراسیون را داشته باشند و به جایش تیم‌هایی مثل سپیدرود و داماش مدام با بی‌عدالتی مواجه شوند و صدای‌شان به جایی نرسد؟ چرا تمامی امکانات در این کشور باید متمرکز در پایتخت باشد و شهرستان‌ها بهره‌ای از مواهب مدیریتی نبرند؟ آیا بی‌عدالتی موجب رانت و فساد نمی‌شود؟ حال اینها سوالات اساسی است که مسولان باید پاسخگویش باشند.