کاهش ۶۶درصدی آتش در جنگل هیرکانی


۱۴۰۱/۰۵/۰۱ - ۱۲:۳۴ | کد خبر: ۲۳۹۱۹ چاپ

کاهش بارندگی‌ها موجب رشد نکردن علف در کنار درختان استان‌های شمالی شده است

کاهش ۶۶درصدی آتش در جنگل  هیرکانی
کلانشهر:اگرچه خشکسالی و تغییر اقلیم طی ماه‌های اخیر شرایط سختی برای مناطق خشک و نیمه‌خشک ایجاد کرد. اما در جنگل‌ هیرکانی موجب کاهش چشمگیر آتش‌سوزی شد.
آتش‌سوزی جنگل و مرتع به اعلام سازمان جنگل‌ها، امسال به نحو مؤثر کاهش یافت و ‌در منطقه مازندران( ساری) میزان کاهش حریق 50درصد، در منطقه مازندران( نوشهر)، 68درصد و در استان گیلان ۸۰درصد کاهش یافت. میانگین این 3منطقه حاکی از کاهش 66درصدی آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال است.
در پی کاهش بارندگی‌های طولانی مدت در مناطق شمالی کشور، علف‌های سطحی نتوانسته‌اند رشد مناسب داشته باشند و خشکی سطح جنگل زمینه وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده را کمتر از سال‌های قبل کرد. البته درختان هیرکانی به واسطه ریشه‌های بلند می‌توانند به سفره‌های آب زیرزمینی و رطوبت زیر خاک دسترسی داشته باشند علف‌ها در بارندگی رشد می‌کنند و به دلیل همین بارندگی کم آتش‌سوزی‌ها کاهش چشمگیر یافته است.

کاهش 50درصدی در ساری

آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی مازندران از ابتدای امسال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵۰درصد کاهش داشته و به گزارش سازمان جنگل‌ها، شمار آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی مازندران منطقه ساری از ابتدای امسال تاکنون ۱۰فقره بود که در جریان این آتش‌سوزی‌ها، ۱۶هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی در آتش سوخت و از بین رفت. در 4ماه نخست سال گذشته این عدد 32هکتار بود که نشان از کاهش 50درصدی آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی منطقه ساری است. بالاترین سطح آتش‌سوزی در تیرماه جاری مربوط به ضلع شمالی جنگل‌های سوادکوه شمالی بود که در جریان آن 5هکتار از درختان سوزنی‌برگ منطقه در آتش سوخت و از بین رفت. همچنین بیشترین سطح آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی از ابتدای امسال تاکنون در ارتفاعات رینه لاریجان آمل بود. داده‌های آماری همشهری نشان می‌دهد که تا پایان اسفند1400 در جریان ۸۵فقره آتش‌سوزی، ۱۵۲هکتار از عرصه‌های جنگلی منابع طبیعی مازندران منطقه ساری در آتش سوخت که این میزان حدود ۲۵درصد بیشتر از سال۹۹ بوده است. در سال۹۹ نیز در مجموع ۶۹فقره آتش‌سوزی که در عرصه‌های جنگلی مازندران رخ داده بود، ۱۲۰هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی این منطقه در آتش سوخت.
سرهنگ مجید ذکریایی، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری نیز درباره حریق جنگل و مرتع گفت: اردیبهشت و خرداد امسال ‌آتش‌سوزی در ‌جنگل و مرتع منطقه اتفاق نیفتاد. در عین حال با توجه به ارتفاع بالا و صعب‌العبور بودن منطقه، آتش‌سوزی‌ها با کمک نیروهای حفاظت اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری، نیروهای مردمی و همچنین همیاران و دوستداران طبیعت در کمترین زمان اطفا شده است.

کاهش ۶۸درصدی در نوشهر

در منطقه غرب استان مازندران که به حوزه منابع طبیعی نوشهر شهرت دارد، آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی از ابتدای امسال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶۸درصد کاهش یافته است. بدین‌ترتیب در 4ماه امسال در جریان 7فقره آتش‌سوزی، کمتر از یک هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی منطقه در آتش سوخت و از بین رفت. شمار آتش‌سوزی‌های صورت‌گرفته در عرصه‌های جنگلی این منطقه در 4ماهه پارسال 8فقره بود که در جریان آن بیش از ۲هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی منطقه در آتش سوخت. سرهنگ محسن مرادی‌صادق، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی منطقه نوشهر در این‌باره اعلام کرده که برای حفاظت و مدیریت عرصه‌های طبیعی مازندران دو اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱درصد و نوشهر حدود ۲۹درصد این عرصه‌ها را مدیریت می‌کند.

کاهش 80درصدی در گیلان

در استان گیلان که ۵۶۵هزار هکتار جنگل و ۲۴۵هزار هکتار مرتع دارد، طی 4ماه نخست امسال میزان کاهش حریق‌ منابع طبیعی 80درصد بوده است. در سال‌جاری حدود ۳هکتار از عرصه‌های طبیعی گیلان دچار حریق شده است که در 4ماه نخست سال گذشته 25هکتار بوده است. میرحامد اختری، مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان با اشاره به کاهش چشمگیر حریق در جنگل‌ها و مراتع استان، از شهروندان و گردشگران خواست از روشن گذاشتن آتش در مناطق جنگلی و طبیعت گیلان خودداری کنند. چراکه به‌دلیل افزایش دما تا پایان هفته جاری با خطر وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع گیلان مواجه هستیم.

خطر اصلی همچنان عامل انسانی است

آمارها نشان می‌دهد عامل انسانی همچنان علت اصلی بیشتر آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی شمال کشور است. در این زمینه، سازمان منابع طبیعی کشور از مردم خواسته با توجه به گرم شدن هوا و تشدید تردد مسافران و گردشگران در مناطق جنگلی، از روشن کردن آتش در عرصه‌های جنگلی و مرتعی هیرکانی خودداری و درصورت لزوم از خاموش بودن آن پیش از ترک محل مطمئن شوند.

همچنین در پی رسیدن فصل برداشت محصولات، برای جلوگیری از هزینه‌ها، برخی افراد پسماند محصولات کشاورزی را آتش می‌زنند که این کار جرم تلقی می‌شود و درصورت سرایت آتش به عرصه‌های جنگلی و مرتعی، مرتکبان علاوه بر مجازات به پرداخت جریمه نقدی نیز محکوم می‌شوند. بنابراین به کشاورزان توصیه می‌شود از آتش زدن کاه و کلش مزارع خود که احتمال سرایت آتش به عرصه‌های جنگلی را به همراه دارد، در این ایام خودداری کنند.