رئیس علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه همه افراد مبتلا به سرماخوردگی با گونه های ویروسی می شوند، گفت: توصیه می شود افراد بالای ۱۸ سال هر شش ماه دز یادآور تزریق کنند.

افراد بالای ۱۸ سال هر شش ماه دز یادآور کرونا بزنند/ نیمی از نمونه ها سویه جدید است
کلانشهر:دکتر ارسلان سالاری، ضمن قدردانی از زحمات کادر بهداشت و درمان استان گیلان در طول چند سال شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: هم اکنون حدود ۲۳۰ بیمار بستری مبتلا به کرونا در استان داریم و ۲۵ بیمار بدحال هستند.

وی از افزایش ۱۰ برابری بستری ها و بیماران سرپایی کرونایی استان از هفتم تیر امسال تاکنون خبر داد و افزود: ویروس کرونا طی دو سال و نیم گذشته جهش های زیادی از خودش نشان داده و اخیرا هم سویه «Ba۵» در کشورهای مختلف دیده شده و به کشور ما هم ورود کرده است لذا ۵۰ درصد نمونه های آزمایشگاهی مربوط به همین سویه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، با بیان اینکه شاهد عادی انگاری مردم و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه ماسک و فاصله اجتماعی در اماکن عمومی هستیم، خاطرنشان کرد: بیش از شش ماه از دز سوم واکسن گذشته و برخی از مردم حتی دز دوم را تزریق نکردند. متاسفانه با گذشت زمان ایمنی واکسن کاهش پیدا می کند و اکنون شاهد ورود سویه جدید نیز هستیم.

سالاری، با اشاره به سالمندی بالای گیلان، عنوان کرد: هر چهار تا شش ماه باید دز یادآور واکسن کرونا تزریق شود؛ البته شاید در آینده واکسن های با ایمنی طولانی تر ساخته شود، اما در حال حاضر تا این بیماری وجود دارد باید دزهای یادآور را بزنیم.

وی با بیان اینکه همه افراد مبتلا به سرماخوردگی با گونه های ویروسی می شوند، گفت: توصیه می شود افراد بالای ۱۸ سال هر شش ماه دز یادآور تزریق کنند.

رئیس علوم پزشکی گیلان ایمنی واکسن را صد درصد ندانست و اضافه کرد: اغلب بیماران بستری و اکثر مرگ و میرها مربوط به افرادی است که یا واکسن کرونا نزدند و یا یک دز و دو دز تزریق کرده اند. تکمیل واکسیناسیون در کاهش شدت بیماری و مرگ و میر بسیار موثر است.

وی با اشاره به ویژگی های سویه جدید، متذکر شد: این جهش جدید هم سرایت بیشتری دارد و هم افراد بیشتری را مبتلا می کند؛ این در حالی است که زیر ۱۲ ساله های کشور تنها ۱۸ درصد واکسن تزریق کرده اند و ۸۶ درصد بزرگسالان تحت پوشش هستند لذا چون واکسیناسیون در کودکان و نوجوانان کامل نیست می تواند بیشتر درگیری ایجاد کند و در حال حاضر ۲۰ درصد بستری ها زیر ۱۸ سال هستند.

سالاری، سرماخوردگی خفیف همراه با تب و آبریزش بینی و سرفه را نشانه ابتلا به سویه جدید کرونا دانست و بیان کرد: این علائم در افرادی که بیماری زمینه ای ندارند خود به خود محدود می شود، اما در برخی دیگر از افراد امکان دارد طی پنج روز علادم شدیدتر شده و ریه را درگیر کند.

وی لاهیجان و رودبار را در وضعیت قرمز دانست و اظهار کرد: خوشبختانه در کل کشور هم وسائل حفاظت شخصی و هم درمان ضد ویروسی به اندازه کافی موجود است و کمبود اقلام دارویی مصرفی بیماری کرونا نداریم.

رئیس علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه همه واحدهای درمانی استان اعم از خصوصی و دولتی آماده پذیرش بیماران هستند، گفت: مراکز ۱۶ ساعته خدمات جامع سلامت هم فعال هستند و می توانیم واحد واکسیناسیون را از ۲۰۰ مرکز فعال به ۱۰۰۰ مرکز برسانیم.

سالاری از تداوم طرح غربالگری شهید سلیمانی خبر داد و تصریح کرد: با توجه به افزایش مسافرت ها و گرمای هوا طی هفته های اخیر بیماری های منتقله از طریق آب و مواد غذایی همچون وبا افزایش یافته، اما خوشبختانه تاکنون موردی در استان نداشتیم لذا شهروندان رعایت حفاظت شخصی و پیشگیری را جدی بگیرند و در استفاده از آب و مواد غذایی سالم کوشا باشند و از شنا در آب های آلوده پرهیز کنند.

وی در ادامه به مشکلات زیرساختی گیلان در حوزه بهداشت و درمان همزمان با شیوع کرونا اشاره کرد و متذکر شد: طی ایام کرونا ۱۰۰ پروژه بهداشت و درمان استان را با بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار افتتاح کردیم و ۷۰۰ تخت بیمارستانی و ۲۰۰ تخت ویژه به ظرفیت استان افزوده شده و دو بیمارستان تالش و لنگرود را افتتاح کردیم.

رئیس علوم پزشکی گیلان با اشاره به راه اندازی اورژانس هوایی و خرید ۱۷ دستگاه آمبولانس و افتتاح ۲۰ پایگاه اورژانس جدید، گفت: گیلان استان سالمند است و هر چه سن بالا می رود بیماری های زمینه ای نیز بیشتر می شود لذا نیاز ما به تجهیزات بهداشت و درمان بالاست؛ همچنین در ایام تعطیل شاهد افزایش سه برابری جمعیت استان هستیم، در حالی که به ازای هر ۱۰۰۰ نفر یک و نیم تخت بیمارستانی داریم.

وی با اشاره به عمر بالای ۵۰ سال بیمارستان های رشت، اضافه کرد: به زودی افتتاح بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی پورسینا و طرح جایگیزینی دو بیمارستان شفا و رازی و احداث بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی لاکان را کلید می زنیم.

سالاری با بیان اینکه در هفته دولت امسال ۲۷ پروژه از جمله فاز دوم بیمارستان ۱۷ شهریور رشت و تعدادی از مراکز و کلینیک های بهداشتی و درمانی استان را افتتاح می کنیم، افزود: تا پایان سال نیز ۱۰۰ پروژه دیگر که دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد هستند، افتتاح می شود.

نظر شما:

security code