پیشگامی زنان گیلانی در ایجاد اشتغال

۱۱۹۸ شغل خانگی امسال در استان ایجاد شد


۱۴۰۱/۰۵/۰۴ - ۱۲:۱۵ | کد خبر: ۲۴۰۳۳ چاپ

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه هزار و ۱۹۸ نفر اشتغال خانگی از ابتدای سال تاکنون در استان ایجاد شده است گفت: این تعداد اشتغال توسط ۷۴۵ نفر از بانوان و ۴۵۳ نفر از آقایان انجام گرفته است.

 ۱۱۹۸ شغل خانگی امسال در استان ایجاد شد
کلانشهر:سیاوش آقاجانی درباره برنامه احیای واحدهای صنعتی در گیلان اظهار داشت: در راستای احیای واحدهای صنعتی راکد و نیمه راکد گیلان کارگروهی متشکل از دستگاه‌های اجرایی مؤثر نظیر صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی استان ذیل معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری تشکیل شده است‌.  

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان با بیان اینکه طبق تصمیمات گرفته شده در این کارگروه مقرر شد فعلاً با تمرکز بر تعدادی از بنگاه‌های راکد، امسال امکان بازگشت آنان به چرخه تولید مهیا شود افزود: برای بنگاه‌های باقی‌مانده نیز عوامل رکود و مشکلات موجود توسط کارگروه مذکور دنبال می‌شود.

آقاجانی به اهمیت استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود برای بازگرداندن واحدهای راکد به چرخه تولید اشاره و خاطرنشان کرد: برای احیای بنگاه‌های صنعتی راکد و نیمه راکد استان گیلان از ظرفیت‌های موجود نظیر اعطای تسهیلات و ظرفیت ستاد رفع موانع تولید استفاده می‌شود و دیگر ظرفیت‌ها هم در صورت لزوم مورد بهره‌گیری قرار می‌گیرد.

وی درباره تعداد مشاغل خانگی ایجاد شده از ابتدای سال تاکنون در گیلان اذعان داشت: هزار و 198 نفر اشتغال در بخش مشاغل خانگی از ابتدای سال تاکنون در استان گیلان ایجاد شده است که این تعداد اشتغال ایجاد شده در استان توسط 745 نفر از بانوان و 453 نفر از آقایان انجام گرفته است‌.

آقاجانی با بیان اینکه تسهیلات پرداخت شده برای ایجاد مشاغل خانگی با سود 4 درصد و بازپرداخت 5 تا 7 سال بوده است افزود: متولیان ایجاد اشتغال مشاغل خانگی 4 دستگاه اجرایی شامل اداره‌کل صمت، سازمان جهاد کشاورزی، اداره‌کل میراث فرهنگی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق رسته فعالیت مرتبط هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان با اشاره به میزان تسهیلات پرداخت شده برای ایجاد مشاغل خانگی تصریح کرد: مبلغ 95 هزار و 690 میلیون ریال تسهیلات ایجاد مشاغل خانگی از ابتدای سال تاکنون برای 148 مجوز در استان گیلان به متقاضیان اعطا شد که این تسهیلات توسط دو بانک عامل پرداخت شده است. 

وی درباره نظارت اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان بر تعاونی‌های مسکن استان جهت سرعت‌بخشی به ساخت مسکن ابراز داشت: برنامه ساخت تعداد 14 هزار واحد مسکونی مهر در قالب تعاونی‌ها در استان گیلان در نظر گرفته شده بود که تاکنون 12 هزار و 584 واحد تحویل اعضا شده است.

آقاجانی گفت: به عبارتی حدود 90 درصد واحدها به متقاضیان تحویل داده شده و از این حیث با وجود همه مشکلات ساختاری و اجرایی تعاونی‌ها نقش مهم و اثربخشی در ساخت واحدهای مسکونی داشته‌اند؛ از ساخت 14 هزار مسکن برنامه‌ریزی شده در گیلان احداث هزار و 416 واحد مسکونی باقی‌مانده که تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه افزایش قیمت‌ مصالح ساختمانی و ناتوانی اعضا در تأمین سهم آورده مشکلات عدیده‌ای را برای ساخت مسکن ایجاد کرده است افزود: با این حال این اداره‌کل با اصلاح سیستم تائید قیمت‌های تمام شده مطابق مصوبه شورای مسکن جلوی هرگونه افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت تمام شده واحدها را گرفته است.

آقاجانی افزود: همچنین با رایزنی با راه و شهرسازی 6 میلیارد تومان کمک بلاعوض به تعدادی از تعاونی‌ها جهت اتمام پروژه‌ها اختصاص یافت و اعضای تعاونی‌ها نیز متناسب با پیشرفت فیزیکی در حال واریز سهم آورده خود هستند؛ مسائل این تعاونی‌ها در قالب کمیته تعاونی‌های مشکل‌دار در حال رسیدگی است و عملکرد تعاونی‌ها به شکل مستمر نظارت می‌شود.

نظر شما:

security code